SECURITATE TAPA EMEA: Rusia, profil de țară

Un nou raport, citat de către buletinul informativ al TAPA EMEA, Vigilant, oferă sfaturi companiilor care transportă bunuri pe teritoriul Rusiei, în legătură cu modul în care pot evita să cadă victime ale „dispariției miraculoase” a încărcăturilor de mare valoare.

Raportul Anual privind Furturile de Marfă, realizat de către TAPA EMEA, descrie Rusia ca una dintre „poveștile de succes” ale ultimilor ani în ceea ce privește informațiile recoltate în legătură cu pierderile din supply chainurile unei țări care se întinde pe mai mult de 17 milioane kmp și, cel mai important, în legătură cu modurile de operate ale hoților de marfă.

În ultimii doi ani, Serviciul de Informații Incidente (IIS) al TAPA EMEA a înregistrat peste 650 de furturi, în Rusia. Deși probabil că este vorba numai despre o fracțiune a adevăratului nivel al sustragerilor din camioane și facilități logistice, este mai mult decât suficient pentru a determina cele mai importante riscuri și valoarea pierderilor.

Câteva cifre:

  • 361.450 de euro – valoarea totală a pierderilor înregistrate de către IIS în 2020
  • 904 euro – valoarea medie a pierderilor rezultate din cele mai grave 19 incidente, implicând mărfuri cu valoare de peste 100.000 de euro
  • 529.192 de euro – valoarea totală a pierderilor pentru cele 40 de incidente din categoria 50-100.000 de euro, în medie 63.229 de euro per incident.

Tipuri de bunuri

IIS a identificat cinci tipuri principale de bunuri vizate de către hoții de mărfuri, pe teritoriul Rusiei:

  • alimente și băuturi – 101 incidente (32,9% din totalul național)
  • mobilă/aparatură electrocasnică – 37 (12,1%)
  • metal – 33 (10,8%)
  • unelte/materiale de construcții – 22 (7,2%)
  • piese auto – 15 (4,9%).

Cel mai bun sfat pentru producătorii, expeditorii sau furnizorii de servicii logistice care depozitează sau transportă bunuri în Rusia este foarte simplu: cunoaște-ți-vă partenerii de afaceri. În 2020, 85,4% dintre infracțiunile din regiunea EMEA prin intermediul FRAUDEI au avut loc în Rusia. În majoritatea cazurilor, mărfurile colectate de la facilitățile unei terțe părți – tipul de locație implicat în 256 de incidente (83,4%) – nu au ajuns la destinația prevăzută și a fost pierdut contactul cu șoferul și cu transportatorul.

Pentru a crește gradul de înțelegere a acestor riscuri de către membri și pentru a sprijini programele de prevenție a pierderilor, TAPA EMEA și-a unit forțele cu TT Club, cel mai mare asigurător din lume din domeniul transporturilor și logisticii, și cu bursa de informații IMPACT din Rusia, pentru a realiza un nou raport detaliat în ceea ce privește tendințele infracțiunilor din această țară și pentru a oferi sfaturi pentru abordarea acestor amenințări.

Într-unul dintre cazurile studiate, care a implicat contractarea de servicii de transport prin intermediul unei burse deschise, raportul precizează că entitatea care a primit contractul nu era nici transportator, nici expeditor; pur și simplu, din punct de vedere al afacerilor, nu exista.

Moduri de operare

Studiile de caz din raport descriu, pas cu pas, cum sunt puse la punct diversiunile și cum sunt folosite aceste fraude pentru a realiza sustragerile de marfă. Mike Yarwood, managing director pentru prevenirea pierderilor în cadrul TT Club, a subliniat, pentru Vigilant, importanța rapoartelor în diminuarea riscurilor. „Mai presus de toate, conștientizarea este vitală. Toată lumea din transporturi și supply chain trebuie să cunoască riscurile și modul în care operează infractorii. Raportul are ca scop furnizarea de informații detaliate, dar și măsuri care pot fi adoptate de către operatori pentru a evita pierderile și daunele vizând încărcăturile clienților și reputația propriilor lor afaceri.”

Un element obișnuit al furturilor de marfă în Rusia presupune contactarea șoferilor în timpul cursei de către pretinși angajați ai clienților, pentru a deturna livrarea către o altă adresă, de unde încărcătura dispare. Raportul explică modul de funcționare a acestei practici, pregătirile și cercetările pe care le fac infractorii, cum folosesc tactici de întârziere pentru a ascunde faptul că marfa a dispărut, pentru ca, în final, să înceteze orice comunicare. Criminalii utilizează adesea un model de analiză risc-beneficii pentru a justifica o anumită metodă de a ataca o marfă. Realizează că verificările de securitate în zonele de înaltă valoare, cum ar fi industria tutunului, sunt mult mai stricte, rezultând într-un grad înalt de risc de conflict fizic cu un gardian sau polițist care ar putea interveni pentru a preveni furtul. Astfel, pentru a încerca asemenea lovituri, infractorii trebuie să investească resurse semnificative, cum ar fi închirierea sau cumpărarea unui camion, falsificarea documentelor de identitate ale șoferului sau furtul identității unui expeditor sau transportator legal.

Pentru marfa cu valoare mai mică, infractorii aleg, de obicei, tehnici care consumă mai puțin timp și resurse, care pot implica înregistrarea unui profil de expeditor pe o bursă de transport și angajarea unui șofer care să fie de acord să urmeze instrucțiunile infractorilor, de a descărca bunurile într-o locație neautorizată, contrar celor specificate în documentele de expediție.

Măsuri de prevedere

Pentru a-i sprijini pe factorii de decizie din domeniul securității în supply chain, raportul oferă și câteva linii directoare clare pentru prevenirea pierderilor, recomandând: „Realizarea unor verificări suficiente de due dilligence va sprijini companiile să se protejeze și să protejeze marfa pe care o au în grijă de acest tip de risc.”

Fără să fie o listă exhaustivă, studiul TAPA EMEA sugerează, printre altele, ca operatorii să verifice:

  • numele legal complet și adresa înregistrată a furnizorului
  • detalii despre alte filiale (la nivel național sau internațional)
  • detaliile de contact (telefon și e-mail)
  • proprietarul (dacă respectă reglementările, dacă a fost vreodată sancționat și pentru ce)
  • numărul de înregistrare a companiei
  • data înregistrării companiei
  • detaliile despre asigurări/polițe
  • numărul de înregistrare TVA
  • audituri guvernamentale sau similare
  • personalul cheie și rolurile lor.

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.