De la volan… direct în tranșee?

„Parcările sunt periculoase! Faceți ceva!” Sunt avertismente primite din ce în ce mai des din partea șoferilor profesioniști, care acuză, mai ales, zone precum Franța, din cauza atacurilor care vizează camioanele. Mai mult, specialiștii în securitate sunt îngrijorați nu numai de numărul în creștere accelerată al infracțiunilor, ci, mai ales, de brutalitatea lor.

Ionel Popa, TAPA PSR Lead: „Într-o parcare, șoferul ar trebui, în primul rând, să găsească siguranță. Inclusiv Standardul TAPA privind parcările securizate pune accent în primul rând pe siguranța șoferului.”

Problema siguranței în parcări a fost abordată în cadrul conferinței ZIUA CARGO. Iar ecuația este simplă și limpede. În prezent, la nivel european, sunt înregistrate aproximativ o sută de parcări securizate, necesarul fiind undeva la 2.000 de astfel de locații, având 700.000 de locuri de parcare. Datele care reflectă o situație cel puțin precară la nivel european ne-au fost furnizate de Ionel Popa, TAPA PSR Lead.

„Conform statisticilor, peste 50% dintre incidentele de securitate din timpul transportului se produc într-un loc de parcare. Iar situația nu pare a se îmbunătăți de la un an la altul. Lucrurile devin tot mai violente, mult mai complexe, locuri care păreau inițial sigure se dovedesc a nu mai fi”, a completat el, subliniind că, astăzi, putem spune că întreaga Europă are o problemă. „Evident sunt țări cu flux mai mare de mărfuri, cu o rată mai înaltă a criminalității, cu servicii publice și private de securitate precare și cu o infrastructură inadecvată. Dar să nu uităm că grupurile de crimă organizată sunt dinamice și se adaptează foarte ușor la situațiile specifice unei țări”.

La rândul său, Adriana Mureșan, șofer profesionist și fondator al grupului „Voluntari în Europa”, a întărit semnalul de alarmă privind numărul insuficient de zone în care poți staționa în siguranță. „Conform Rezoluției PE din 2011 privind «Foaia de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor», numărul zonelor de parcare sigure ar fi trebuit să crească cu 40% din 2010 până în 2020. În ciuda faptului că traficul de mărfuri a crescut enorm, acest obiectiv nu a fost atins. În 2019, doar 55 din cele 5.000 de parcări înregistrate în UE respectau toate criteriile de siguranță. Alte 550 ar putea sa le respecte cu investiții minime. Încă nu este suficient”, a afirmat ea, precizând că sunt realități ale acestui moment, care fac lucrurile chiar mai grave. „În parcări iluminatul este slab, iar vehiculelor mici li se permite, de asemenea, să parcheze în spațiile dedicate camioanelor, reducând astfel nivelul de securitate.”

Asociația „Voluntari în Europa”, colaborează deja cu profesioniștii IT pentru aplicația „Alertă de urgență a șoferului” (DEA), cu un „buton de panică” și o notificare complementară către serviciul Europol. Aplicația este menită să ofere șoferilor un instrument rapid atunci când se află în situații periculoase, care le amenință viața sau încărcătura.

Ce este de făcut?

Ionel Popa, specializat în securitate, a subliniat că, având în vedere cele mai recente atacuri înregistrate, care s-au soldat chiar și cu pierderi de vieți omenești, unul dintre cele mai importante aspecte ține de faptul că șoferii trebuie să evite să se supună riscurilor.

„Regula numărul 1 este să nu încerce să oprească un atac asupra camionului. Nici familia, nici prietenii, nici chiar patronii nu au nevoie de eroi. Cu toții avem nevoie de oameni responsabili și în viață.”

Pe de altă parte, trebuie să încerce să se protejeze, să oprească într-o parcare securizată, pe cât posibil. „Semnalizarea cu farurile, claxon etc. pot reprezenta expuneri la riscuri, în funcție de situație. Dacă este vorba despre micii «găinari» care atacă un camion, probabil că se vor speria. Dar dacă este vorba despre un grup de crimă organizată, este posibil să nu se lase intimidat și să se ajungă la violență”, a explicat Ionel Popa. „În ceea ce privește transportatorii, în primul rând (și cel mai important) este să le pese cu adevărat de șoferi. De aici pornește totul. Trebuie să conștientizeze importanța lor, să îi respecte și să le pese în mod autentic de siguranța acestora, să înțeleagă riscurile cărora li se supun și să facă tot posibilul să-i protejeze. Regulile și bunele practici se modifică, dar valorile rămân.”, a continuat el.

Bariera lingvistică și localizarea…

Adriana Mureșan a scos în evidență, în același context, câteva dintre cauzele care fac astăzi lucrurile chiar mai greu de gestionat. „Serviciile de urgență 112 sunt în mare parte ineficiente din cauza barierelor lingvistice. Majoritatea operatorilor din statele membre vorbesc doar limba lor maternă, provocând o întârziere semnificativă în răspunsul la o situație de urgență. În plus, localizarea incidentului nu se bazează exclusiv pe coordonatele GPS, ci și pe detalii locale, cum ar fi codul poștal, necunoscute nerezidenților. De aceea, interacțiunile șoferilor cu autoritățile locale sunt dificile și consumă mult timp. În plus, chiar și atunci când se produc infracțiuni grave, violente, de cele mai multe ori ele nu sunt raportate către Europol și rămân sub jurisdicția locală, ceea ce face mai dificil pentru autoritățile europene să aibă o imagine corectă și completă a fenomenului.”

Toate acestea reprezintă probleme pe care asociațiile de transport le-au raportat an de an în numeroase țări europene. „S-a făcut, însă, prea puțin pentru a opri violența și infracțiunile împotriva șoferilor de camioane”, a subliniat fondatorul „Voluntari în Europa”.

Ce urmărim într-o parcare securizată

Elementele care trebuie luate în considerare atunci când este vorba despre evaluarea unei parcări securizate, se grupează pe 3 secțiuni:

  • tehnică
  • procedurală
  • cea legată de factorul uman, care se ocupă de monitorizarea parcării și de controlul accesului.

Acestea se regăsesc, de altfel, și în Standardul TAPA PSR, reprezentând bazele în jurul cărora se construiesc toate cerințele de securitate. Din punctul de vedere al echipamentelor unei parcări securizate, trebuie respectate aspecte precum cele care țin de sisteme video, sisteme de control acces, sisteme de iluminare, garduri sau delimitarea proprietăților.

Reacții periculos de lente ale autorităților

Din păcate, reacțiile autorităților la nivel european rămân lente, total nepotrivite unei situații periculoase, care evoluează în rău. „Îngrijorătoare este «viteza» cu care Comisia Europeană reușește să dezvolte un plan pentru combaterea acestui gen de probleme. Sunt discuții de mai bine de doi ani și nu am reușit să avem un cadru stabilit în direcția asta. Pe de altă parte, cred că ține în egală măsură de transportatori, de clienți și de șoferi. Cu toții trebuie să ne unim în combaterea acestui fenomen”, a concluzionat Ionel Popa.

Adriana Mureșan, șofer profesionist și fondator al grupului „Voluntari în Europa”: „Avem nevoie de protecție, ca să asigurăm livrarea hranei, a medicamentelor sau a materiilor prime către companii și cetățeni din întreaga Europă!”

Intervenție la Parlamentul European

Pentru a atrage atenția asupra problemelor reale privind securitatea șoferilor, Adriana Mureșan a avut o intervenție în fața Comisiei pentru Petiții a Parlamentului European, în cadrul ședinței din 15 iulie. Iată soluțiile propuse, cu această ocazie:

– Crearea unui grup de lucru care să includă specialiști din Parlamentul European, Europol, lucrători în transporturi și voluntari din comunitatea șoferilor, pentru a identifica cele mai bune soluții pentru toți actorii implicați.

– Creșterea numărului de locuri de parcare sigure în același ritm cu creșterea și dezvoltarea infrastructurii de trafic intens. Parcările ar trebui să fie bine iluminate, iar accesul să fie restricționat pentru celelalte vehicule din spațiile destinate camioanelor.

– Finanțare europeană pentru dezvoltarea unei aplicații mobile care să notifice situații critice și să trimită un identificator de locație autorităților. Aceste fonduri ar trebui, de asemenea, să vizeze cursuri de limbi străine pentru operatorii de servicii care lucrează la 112, precum si utilizarea corectă a coordonatelor GPS. Independent de problemele de siguranță ale șoferilor de camioane, este indicat ca vorbitul fluent a cel puțin două limbi europene să fie un criteriu obligatoriu în procesul de selecție pentru angajații care lucrează pentru liniile de urgență și autoritățile locale.

Chiar și o singură viață irosită este mult prea mult!…

… Infractorii sunt înarmați și periculoși. Iar șoferii de camioane sunt vulnerabili și se simt lăsați singuri.

Asociația „Voluntari în Europa” a generat petiția online „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!”, susținută de peste 26.000 de cetățeni europeni. Petiția a fost redactată după incidentul tragic din mai 2021, când șoferul de TIR Mihai Spătaru a fost înjunghiat mortal, pe teritoriul Franței, pentru că a avut curajul să verifice în miez de noapte, integritatea cargo a camionului, deși oprise într-o parcare dotată cu camere de supraveghere.

Puteți semna în continuare petiția accesând pagina de Facebook sau grupul „Voluntari în Europa”.

Meda IORDAN

Meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.