Organizarea licitațiilor pentru transportul județean de călători în acest an înseamnă, printre altele, utilizarea unui parc auto deja învechit, pentru următorii ani. Ar putea o poziție unitară a operatorilor de transport la nivel județean să ducă la amânare sau anulare? Am discutat cu Daniel Micu, consultant în transporturi, despre exemplul pe care l-ar putea oferi județul Vâlcea.
ZIUA CARGO: Cum arată lucrurile astăzi?
Daniel Micu: La nivel național, avem atât județe unde ne aflăm în situația de dezbatere publică a documentelor aferente atribuirii, cât și altele aflate într-un stand-by total. Referitor la județul Vâlcea, s-a publicat proiectul documentației privind atribuirea. Din discuțiile purtate cu marea majoritate a operatorilor de transport din județ, a reieșit foarte clar faptul că, la momentul acesta, nu este oportună organizarea unei licitații. Am solicitat Consiliului Județean Vâlcea o dezbatere publică pe această temă. Punctul nostru de vedere a fost clar exprimat – solicităm amânarea sau anularea procedurii de atribuire! Cvasitotalitatea operatorilor de transport prezenți la întâlnire a susținut acest punct de vedere și așteptăm reacția consiliului județean.
Istoric vorbind, județul Vâlcea nu este unul în care operatorii de transport să ajungă cu ușurință la unitate. Care sunt motivele pentru care s-a ajuns la această poziție comună, pe tema licitațiilor?
În primul rând, nu considerăm deplin legală ordonanța prin care s-a modificat durata programelor de transport, în condițiile în care licențele de transport sunt valabile până în data de 30 iunie 2023. Totodată, nu considerăm oportună organizarea acestei licitații, având în vedere condițiile deosebite în care s-a desfășurat transportul județean în ultimele 18 luni. Orice studiu de oportunitate întocmit ar fi trebuit să constate că nu este oportun, în acest moment, să se organizeze o ședință de atribuire. Un alt motiv îl reprezintă lipsa unor studii coerente de mobilitate, cerute explicit în Regulamentul 1370. Un asemenea studiu, întocmit corect, dacă ar fi fost realizate înainte de pandemie, nu ar mai fi relevant astăzi.
Un studiu de mobilitate, care să reflecte în mod real situația dintr-un județ, trebuie să dureze între șase și nouă luni.
Este necesar acest interval, pentru a putea prinde toate perioadele relevante – intervalele de vârf, perioadele de vacanță, școală etc. În actuala situație, în care pandemia afectează transportul în toate județele, orice studiu de mobilitate este lipsit de relevanță și nu scoate în evidență realitatea din piața de transport.
Am insistat pe faptul că nu este oportună organizarea licitației în acest moment. În plus, este imposibil să se realizeze achiziționarea parcului auto corespunzător. Nicio societate de leasing și nicio bancă nu se avântă să finanțeze firmele de transport călători, domeniu aflat în cădere liberă de un an și jumătate. Mai mult decât atât, orice achiziție la acest moment ar fi hazardată, pentru că nu poți prevedea cât va mai dura pandemia.
Să achiziționezi, la acest moment, parc auto nou reprezintă un risc pe care puțini operatori de transport și-l pot asuma.
Oricum, orice livrare de autovehicule noi nu se poate realiza – nu există mașini pe stoc, iar termenele de livrare sunt între 6 și 9 luni.
Dacă realizezi o atribuire în acest moment, există riscul să se liciteze cu parc auto vechi, aspect prezentat și în cadrul întâlnirilor cu consiliul județean. Iar acest parc deja învechit nu va fi schimbat cu siguranță în următorii șase ani.
Fără perspective privind creșterea calității transportului și, în plus, riscând ca parte din programul de transport să rămână nelicitat… De ce autoritățile județene insistă să organizeze licitația?
Singurul argument a fost cel legat de expirarea actualului program de transport, pe 31 decembrie 2021. Există și aici o soluție simplă, oferită de Regulamentul 1370. Actualele contracte de delegare de gestiune pot fi prelungite, autoritățile contractante având posibilitatea, ca măsură de urgență, să prelungească valabilitatea contractelor de delegare de gestiune cu până la doi ani, în condițiile în care serviciile sunt perturbate (Articol 5, Paragraf 5 din Regulamentul 1370). Noi am solicitat amânarea cu cel puțin 18 luni a licitației. Transportul județean se desfășoară, în această perioadă, în condiții speciale, existând perturbări puternice legate de circulația populației, prezența elevilor la școală… Practic, din cauza acestor factori, avem un flux de pasageri foarte scăzut și majoritatea operatorilor operează la sub 60% din capacitatea de transport utilizată într-un an normal.
De ce s-a înaintat atât de mult în anul 2021, fără a ajunge la decizia, aparent firească, de a amâna licitațiile?
Principalul motiv este legat de lipsa de coerență în comunicarea dintre consiliile județene și Ministerul Dezvoltării. Cred că ministerul a plasat răspunderea consiliilor județene, iar acestea nu au capacitatea de a gestiona o activitate atât de complexă precum transportul județean. În plus, există o teamă de a lua decizii și a deveni un model pentru celelalte consilii județene. Cred că, dacă un consiliu județean ar avea puterea să ia o asemenea decizie, pașii ar fi ușori pentru celelalte consilii, să urmeze exemplul. Sau așteptăm ca unul sau mai multe județe să aibă rezultate dezastruoase la licitații…
Ceea ce s-a întâmplat în Alba este clar că se va întâmpla în toate celelalte județe, dacă se va licita anul acesta.
Când ar trebui să avem răspunsul privind acceptarea propunerii de amânare?
Ar trebui ca această decizie să fie luată cât mai curând. Dacă se merge pe ideea de așteptare, pentru a vedea ce se întâmplă în celelalte județe, ne vom trezi în luna decembrie, când se va lua decizia de amânare și prelungire a programelor de transport, ca unică alternativă. Avem modelul din iunie 2019, când prelungirea s-a realizat pe ultima sută de metri și este probabil ca, și în acest an, să se întâmple la fel. Păstrăm starea de incertitudine până în ultimul moment, însă, cu fiecare zi și săptămână care trece, situația devine tot mai complicată.
Putem vorbi despre riscul dispariției serviciului de transport județean?
Riscul există, însă este foarte mic. Operatorii de transport care deservesc traseele județene sunt pregătiți să își continue activitatea în aceste condiții dificile, cu speranța că, într-o perioadă mai lungă sau mai scurtă, se vor rezolva problemele și fluxurile de pasageri vor reveni la valorile normale. Vor apărea, atunci, și posibilitățile pentru noi investiții și licitațiile vor putea fi organizate.
Nu contestăm organizarea licitațiilor, ci oportunitatea organizării acestora în această perioadă.
Nimeni nu a putut prevedea pandemia. În plus, atunci când au primit prelungirea până în 2023, operatorii de transport și-au făcut planuri de afaceri până la acel moment, au luat în calcul investiții care vor fi făcute… Iar faptul că de un an și jumătate suntem în pandemie nu a făcut decât să ne dea foarte mult în spate cu aceste investiții. Considerăm că 30 iunie 2023 reprezintă un termen care ne-ar permite să ne revenim, să refacem calculele privind investițiile, să putem asigura un transport de persoane județean civilizat, cu mijloace de transport confortabile, sigure și cât mai puțin poluante.
Amânarea unei decizii ar putea duce la o creștere a frustrării în piață, în condițiile în care unii operatori ar putea realiza investiții…
Avem exemplul din iunie 2019, când știm că au fost operatori care au investit în mijloace de transport noi – câteva sute de autobuze înmatriculate în acel an – care, până la urmă, au fost aduse degeaba.
„Amânarea” reprezintă „cartea” care ar trebui jucată în toate județele.
Dacă vom avea în cât mai multe județe o atitudine unită a operatorilor de transport, se va putea transmite un mesaj ferm către consiliile județene și, mai departe, către Ministerul Dezvoltării. În această perioadă, dialogul este esențial. Trebuie să lăsăm deoparte interesele personale și diferendele din trecut și toți operatorii trebuie să conștientizeze faptul că, până la 31 decembrie 2021, nu există condițiile necesare pentru desfășurarea în condiții normale și corecte a licitațiilor. Timpul deja este foarte scurt, timp pentru finanțare nu mai există, timp pentru livrare de parc auto nu există… Forțăm o licitație care va stabili modul de desfășurare a transportului pe următorii ani (șase, la Vâlcea), în condiții de mare incertitudine privind evoluția lucrurilor.
S-au format opinii legate de modul în care ar trebui să se desfășoare licitația?
Mai avem mult de lucru la forma contractului de delegare de gestiune, începând de la valorile estimate, care sunt total suprarealiste, și continuând cu garanția de bună execuție. Să blochezi timp de șase ani o garanție de x% din milioanele de lei estimate reprezintă o lovitură pentru orice firmă de transport și un cost pe care nu foarte mulți pot să îl suporte. Ne întrebăm cum vor fi gestionate aceste garanții? Apoi, avem elemente legate de gruparea traseelor, de stații, de ore de circulație, de frecvența de transport, care nu mai au, la acest moment, corespondență în viața reală. Sunt programe de transport foarte vechi, unele chiar de dinainte de 1989. Aici, sunt reglaje care ar trebui realizate în cele 18 luni câștigate prin amânarea licitațiilor.
La finalul lunii august, Consiliul Județean Vâlcea a transmis o adresă prin care a solicitat primului-ministru al României, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației promovarea urgentă a unui act normativ, în sensul prorogării valabilității programelor de transport județene până la 30 iunie 2023. A fost, de asemenea, solicitat sprijinul UNCJR (Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România).
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro