În timp ce industria auto nu este unul dintre cei mai mari utilizatori finali de microcipuri atunci când ne uităm la producția globală, tranziția către mobilitatea cu emisii zero și digitalizarea autovehiculelor măresc dramatic nevoia de semiconductori a industriei noastre. Pe măsură ce lucrăm pentru o nouă eră a mobilității și o UE neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, succesul acestei transformări rămâne incert atâta timp cât nu avem acces la suficiente cipuri.
Problema majoră în acest moment este că producătorii și furnizorii de autovehicule din Europa se confruntă cu o penurie dramatică de microcipuri. Creșterea uriașă a cererii de computere, telefoane mobile și alte produse electronice de larg consum în timpul pandemiei globale de COVID-19 a depășit disponibilitatea semiconductorilor, făcându-le foarte rare. În plus, lanțurile de aprovizionare sunt încă perturbate de blocajele naționale și blocajele legate de coronavirus în fabricile care produc microcipuri.
Cu depozitele goale și stocurile epuizate, lipsa microcipurilor are acum un impact direct asupra producției de vehicule. Deși acest lucru ar fi incomod în orice moment, este deosebit de greu în situația actuală, în care industria auto europeană încearcă să-și revină de impactul COVID-19. Potrivit noului Ghid de buzunar ACEA, producția de mașini a scăzut cu 23,3% în timpul crizei de anul trecut, în scădere cu 5 milioane de unități față de 2019, în timp ce producția de vehicule comerciale din UE a fost afectată cu 21% în 2020.
Deși cererea consumatorilor pentru vehicule noi a crescut din nou în ultimele luni, producătorii din UE trebuie acum să facă față opririlor parțiale sau complete ale producției în fabricile lor din cauza penuriei continue de semiconductori.
Din păcate, disponibilitatea limitată a vehiculelor noi care rezultă, combinată cu prețurile în creștere ale microcipurilor din cauza deficitului lor, are un impact profund asupra alegerii consumatorilor și asupra accesibilității vehiculelor noi. În plus, această încetinire a reînnoirii flotei de vehicule din UE pune, de asemenea, în pericol ambițiile europene în materie de climă.
„Această încetinire a reînnoirii flotei de vehicule a UE pune, de asemenea, în pericol ambițiile europene în materie de climă.”
Când aruncăm o privire mai atentă la amploarea impactului penuriei de cip asupra industriei auto, totul pare să indice că această problemă va persista o perioadă lungă de timp, posibil chiar până în 2022. Ca urmare, volumele de producție din Europa vor probabil să fie substanțial mai scăzută decât recuperarea așteptată inițial pentru anul acesta și anul viitor.
În consecință, ocuparea forței de muncă s-a redus și pe întregul lanț valoric al automobilelor, cel puțin temporar. Deși până acum au fost evitate concedieri majore, mulți angajați au fost deja afectați. Deocamdată, vedem că se găsesc soluții flexibile în perioadele de non-producție, cum ar fi conturile de timp de lucru, zilele de concediu, munca cu normă redusă, schemele de concediu sau șomaj temporar.
Acum marea întrebare este, desigur: cum o vom remedia? În primul rând, aceasta este o problemă acută a lanțului de aprovizionare cu consecințe grave și imediate pentru sectorul auto european, astfel încât cele mai stringente provocări trebuie abordate în viitorul foarte apropiat. Îmbunătățirea fiabilității diferitelor niveluri ale lanțului de aprovizionare cu microcipuri trebuie să fie un obiectiv principal la nivel european, având în vedere complexitatea lanțului valoric al automobile.
Pentru a evita ca acest lucru să se repete în viitor, Europa trebuie, de asemenea, să vină cu un plan strategic de creștere a producției de semiconductori în UE. Este important, totuși, să ne asigurăm că această nouă capacitate de producție oferă și tipurile potrivite de cipuri care sunt utilizate în autovehicule.
„Pentru a evita ca acest lucru să se repete în viitor, Europa trebuie să vină cu un plan strategic de creștere a producției de semiconductori în UE.”
Pe lângă o creștere a producției europene de cipuri mici de ultimă oră, de până la doi nanometri, creșterea disponibilității microcipurilor puțin mai mari de 14-28 nm va rămâne o prioritate pentru industria auto, deoarece acestea sunt utilizate pe scară largă de către membrii noștri. . Microcipurile care sunt de 7 nm sau mai mici sunt deja folosite pentru unele aplicații auto foarte specifice chiar acum, dar evoluțiile în AI și afișajele avansate vor crește foarte mult cererea industriei noastre pentru aceste cipuri de înaltă tehnologie în viitor.
Privind dimensiunile geopolitice ale acestei crize fără precedent, putem vedea cât de extrem de vulnerabil este lanțul de aprovizionare cu semiconductori de astăzi. De asemenea, a devenit limpede că trebuie urgent să reducem la minimum dependența Europei de piețele de peste mări pentru aceste componente vitale. Creșterea tensiunilor globale între piețele majore și previziunile care arată că cererea de cipuri va continua să crească, fac riscurile dependenței de cip a Europei și mai evidente.