RTCY. TN LOGISTIKA: Navigând în ape adânci

Asigurări de două ori mai scumpe. Camioane livrate cu mare întârziere, la prețuri care variază. Șoferi din ce în ce mai greu de găsit. Vaccinuri… Documente „Green pass”, care se pierd în circuitul birocratic dintre România și Italia… Astăzi realitatea nu mai respectă un tipar. Iar cărăușii trebuie să găsească soluția de fiecare dată.

Cu atât mai mult, apartenența la un grup puternic de transport reprezintă un avantaj. Dar, într-un astfel de tip de organizare, în care beneficiezi de know-how și susținere, trebuie să dovedești că ai valoare. Despre valoare în transporturi și soluții am stat de vorbă cu Eduard Florea, director general TN Logistika.

Preferați de șoferi, la angajare

Parte a grupului Torello, TN Logistika folosește din plin experiența companiei mamă, dar și imaginea, un aliat important în angajarea de șoferi. În ciuda problemelor întâmpinate de întreaga piață pe acest segment, compania a reușit să își mărească echipa la 160 de conducători auto (față de 100, cu un an în urmă), 90% din flotă, având în prezent echipaje, ceea ce permite, în contextul actual, parcurgerea unui număr mediu de 15.500-16.000 de kilometri în fiecare lună. Iar 2021 a fost surprinzător, în condițiile în care clientul principal a avut, în vară, un volum mare de comenzi, contrar tendințelor istorice.

Eduard Florea, director general TN Logistika: TN Logistika are o echipă de 19 dispeceri, care prestează inclusiv servicii pentru grup. „Este o echipă mai mult decât puternică. Principalele sale avantaje țin de tinerețe și viziune. Sunt profesioniști care se adaptează ușor la schimbările pieței și fac față presiunii, pentru că lucrăm cu clienți cu activitate dinamică și cerințe speciale din zonele pharma și food. Dispeceratul, mai ales în astfel de zone, se desfășoară 24 de ore din 24 și implică sacrificii.” 

„În septembrie și în prima parte din octombrie, volumele s-au redus, pentru ca, apoi, să ne apropiem de un maxim istoric. Astfel de fluctuații sunt dificil de gestionat și creează tensiuni, din toate punctele de vedere”, a explicat Eduard Florea, precizând că subcontractarea, care se realizează întotdeauna cu parteneri tradiționali, nu reprezintă, de fiecare dată, un colac de salvare, pentru că este vorba despre curse speciale, unde clientul solicită un nivel de securitate ridicat, fiind făcute, în mod continuu, investiții în actualizarea sistemelor, lucru dificil pentru o companie mai mică, având o forță financiară redusă.

„Brexitul generează o presiune suplimentară, în zona resurselor umane. Șoferii au realizat că pot obține venituri mult superioare, pentru o perioadă scurtă de timp, și merg în Marea Britanie.”

De aceea, șoferii proprii devin cu atât mai importanți. De altfel. TN Logistika plătește conducătorii auto peste nivelul pieței, iar renumele grupului Torello, activ încă din 1974, își spune cuvântul.

Eduard Florea: „Am devenit din ce în ce mai agresivi în publicitate, pe care o facem pe toate canalele media clasice și social media.”

„Ajută în primul rând, faptul că se rostogolește imaginea în spațiul virtual. Pe Facebook, apar păreri pro și contra, care ajută. Le am în vedere, inclusiv, pe cele negative. Nemulțumiții sunt combătuți de cei care ne apreciază, și orice persoană interesată își poate face o idee. Uneori, chiar, ne ajută opiniile negative să identificăm lucruri pe care nu le observasem.” În cadrul grupului Torello, există un compartiment special care se ocupă de zona de imagine și de marketing, iar TN Logistika are doi angajați care susțin comunicarea în zona social media, punând în practică deciziile venite din Italia. „Lucrurile sunt într-o continuă schimbare. Vrem să fim în miezul lor, la curent cu tot ceea ce se întâmplă și cunoscuți, în mod corect, de ceilalți”, a mai adăugat Eduard Florea.

„70% dintre șoferii angajați în cadrul companiei noastre sunt vaccinați, deoarece clientul nu permite accesul fără green pass.”

Directorul general TN Logistika a menționat că rata de vaccinare, la nivel de grup, este de 50%, în acest moment. De altfel, grupul Torello a organizat un centru de vaccinare, în Italia, unde au fost vaccinați inclusiv români, după ce s-a găsit o variantă din punct de vedere birocratic, pentru ca să fie prinși în sistem. „Ne-a fost imposibil să înscriem în sistemul românesc șoferii vaccinați în afară, deși exista un câmp generat exact pentru aceste situații. Iar, în acest context, am apelat la Ministerul italian al Sănătății care a fost de acord să emită documentele necesare. În plus, continuăm să aducem, în perioada de pauză, șoferii la Arad pentru vaccinare”, a mai arătat Eduard Florea. El a precizat că firma va susține, din punct de vedere financiar, până în decembrie, testele rapide pentru conducătorii auto nevaccinați. „Avem acorduri cu foarte multe farmacii în Italia, dar un test înseamnă timp pierdut pentru șoferi și bătaie de cap, pentru că trebuie să intre în oraș. Cea mai simplă variantă este vaccinul.”

Reguli complexe privind punctele de alimentare

Consumul de carburant este, potrivit lui Eduard Florea, unul mic, datorită flotei moderne, dar și regulilor privind stilul de condus. În plus, pentru a reduce costurile pe acest segment, fiecare camion dispune de o hartă interactivă cu zone de alimentare recomandate, unde tarifele sunt mai mici. Atunci când trec pe lângă o astfel de pompă, șoferii sunt atenționați, automat, de sistem să verifice nivelul carburantului în rezervor. În plus, dacă nivelul de carburant ajunge sub 20%, se creează un mesaj de alertă transmis pe mail la dispeceri și la departamentul de control carburant (aflat în Italia), și i se transmite șoferului o recomandare de alimentare.

Concret, furnizorul de carduri actualizează constant lista cu stațiile și nivelul tarifelor, iar sistemul informatic al grupului italian extrage primele 50 dintre acestea, din punctul de vedere al prețurilor. „Acestora li se adaugă stațiile unde avem prețuri negociate direct, mai mici decât cele afișate, pentru că reprezintă puncte strategice, în Europa. În plus, avem avantajul de a avea baza generală undeva în centru și fiecare șofer are obligativitatea să își facă plinul atunci când trece pe lângă una dintre parcările grupului, indiferent unde merge și cât carburant are în rezervor. Lucrăm foarte mult pe această direcție și ni s-a creat un target: să depășim 70% alimentări în punctele proprii. Primim, în acest sens, rapoarte periodice, atrăgându-ni-se atenția, dacă nu am respectat regulile privind alimentarea”, a mai explicat directorul TN Logistika.

Achiziții… cu capcane

TN Logistika gestionează o flotă de 80 de camioane, dintre care 51 înmatriculate în România, achiziții noi aflându-se în derulare. Dar lucrurile nu sunt foarte simple nici aici. „Dacă, în prima etapă, după declararea pandemiei, am blocat puțin achizițiile, pentru că nu știam ce se va întâmpla, ulterior am vrut să mărim flota, dar am avut neșansa să descoperim, așa cum au făcut-o mulți transportatori, că nu mai sunt camioane de achiziționat din piață. Sunt întârzieri fantastice în livrarea unităților de transport. Sperăm ca măcar 50% din camioanele care au fost contractate undeva în luna martie să fie livrate până la sfârșitul anului. În fiecare zi, primim răspunsuri noi și se cer amânări”, a menționat Eduard Florea, explicând că, potrivit procedurilor interne, comenzile se fac la nivelul grupului, pentru ca, apoi, să fie livrate către fiecare entitate. „Iar, după aceste livrări, următoarea tranșă se va materializa în martie-aprilie 2022. Nici măcar nu știm, cu exactitate, la ce preț vor veni camioanele, ceea ce ne afectează planul de afaceri aferent anului viitor, mai ales în condițiile în care negocierile cu clienții tradiționali au loc până la finalul lui 2021.” Directorul TN Logistica a atras atenția asupra dezechilibrului major generat în costuri, inclusiv de probleme precum cea din piața asigurărilor, unde primele pentru RCA au explodat.

Următorii 5 ani…

…sunt incerți. Nu există o „hartă” nici măcar pentru ceea ce se întâmplă acum. Astăzi și, mai ales, mâine sau poimâine, vor fi absolut necesare pentru adaptare nu numai know-how și o strategie sclipitoare, ci și forță în negociere și capacitate financiară. Este motivul pentru care TN Logistika își adaptează structura pentru a găsi calea corectă, în perioada următoare.

Votați aici finaliștii ROMANIAN TRANSPORT COMPANY OF THE YEAR 2021

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.