Strategie de formare pentru inspectori, baze de date corelate, sisteme informatice bine puse la punct. Sunt câteva dintre prioritățile pe care ni le-a comunicat Mihai Alecu, președinte, inspector de stat șef ISCTR, în cadrul interviului acordat cu ocazia ZIUA CARGO Virtual Show.
Înregistrarea VIDEO a discuției o puteți vedea AICI.
ZIUA CARGO: Cum puteți caracteriza anul 2021, din punctul de vedere al acțiunilor de control?
Mihai Alecu: Dintr-o analiză statistică a activității desfășurate de către Inspectorat, de la începutul anului până în decembrie, inspectorii au controlat în trafic peste 96.000 de vehicule și avem peste 7.700 de operatori verificați la sediu. Tendințele se păstrează. În privința principalelor sancțiuni aplicate de către inspectorii ISCTR, în anul 2021, în top sunt, la fel ca și în anii trecuți, atât cele pentru nerespectarea regulilor privind perioadele de conducere și odihnă ale conducătorilor auto, cât și fraudarea aparatelor de înregistrare a acestora. Vreau să precizez că, în acest an, o pondere însemnată o reprezintă și sancțiunile aplicate pentru nerespectarea maselor admise ale vehiculelor rutiere și pentru nedeținerea documentelor necesare pentru efectuarea transporturilor respective. S-a pus accent inclusiv pe partea de protejare a infrastructurii rutiere și pe depășirea maselor totale admise, în anumite segmente, în ceea ce privește transportul de bunuri divizibile – cereale și material lemnos. Aș vrea să menținem acest trend, pentru că este foarte important, pe lângă sancțiunile aplicate la legislația socială, care vin cu plusvaloare pentru creșterea siguranței rutiere în domeniul transporturilor. Suprasarcinile conduc, pe lângă deteriorarea infrastructurii, și la producerea evenimentelor rutiere nedorite, fiind un factor negativ pentru siguranța circulației.
Ce aveți în vedere pentru creșterea eficienței controalelor?
Ne aflăm în plină analiză a acestui aspect, mai ales că se încheie anul și trebuie să conturăm o strategie pentru perioada următoare (anul 2022) și pe termen mediu și lung. În ceea ce privește eficientizarea controalelor și a activității, în general, ne-am gândit, în primul rând, la îmbunătățirea sistemului informatic integrat cu care lucrează orice inspector, în orice control, fie în trafic, sau la sediu.
Avem o aplicație de control în care facem înregistrările și prin care tipărim procesele verbale, care este interconectată cu toate bazele de date cu care lucrăm (atât cu cea a ARR, cât și cu cea a RAR sau CNAIR).
În viitorul apropiat, vom avea conexiune și cu baza de date a Inspectoratului Teritorial de Muncă.
Un al doilea punct pe care l-aș considera benefic în creșterea eficienței controalelor este urmărirea feedback-ului, revizuirea procedurilor specifice sau elaborarea unor noi proceduri, în funcție de noile modificări apărute din punct de vedere legislativ, sau de revizuirea celor vechi.
Un alt aspect important ține și de pregătirea și formarea continuă a inspectorilor de trafic. Vom implementa o nouă strategie de pregătire, iar, în acest context, lucrăm la un material de curs și la un grafic de implementare a procesului de formare. Este necesar acest lucru, pentru ca actul de control (aplicarea prevederilor legale) să fie unitar la nivel național, indiferent de numele inspectorului din trafic.
Ulterior, trebuie să avem grijă și de completarea bazei materiale a ISCTR, întrucât activitatea de control se desfășoară la nivelul instituțiilor omoloage din Europa utilizând sisteme moderne de control. În plus, avem în vedere continuarea procesului de armonizare a legislației în domeniul transporturilor rutiere.
Totodată, este foarte important ca, în poziția pe care o am, să asigur un climat propice pentru lucrul în echipă al colegilor mei, pentru a avea un randament cât mai bun.
Acestea sunt, totodată, și prioritățile pe care mi le-am propus pentru ISCTR.
Primiți semnale din Vest privind inspecțiile care vizează flotele românești care operează acolo?
Avem un schimb permanent cu celelalte autorități de control din Uniune și, ori de câte ori constată abateri grave și foarte grave, acestea ne transmit punctual datele companiei, pe care ISCTR urmează să o verifice la sediu.
Operatorii români de transport internațional sunt puși la punct, respectă legislația și foarte rar apar probleme.
Poate din cauza omisiunii de a reînnoi un document sau din cauza unor defecțiuni în timpul cursei riscă să fie sancționați. Într-adevăr, operatorii din Europa de Est sunt mult mai frecvent controlați, în Vest, dar nu foarte des sancționați. Cel puțin, din ceea ce ne transmit celelalte autorități de control din străinătate.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro