Totul pare că va deveni nefavorabil companiilor românești care fac transport internațional și, în special, intracomunitar. Pe 2 februarie, a intrat în vigoare Directiva privind detașarea, pentru ca, pe 21, să devină aplicabile cele mai contestate prevederi pentru transportatorii din estul Europei și, în special, din România – întoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
Comisia Europeană a lansat portalul oficial pentru declarațiile de detașare a conducătorilor auto, recomandându-le operatorilor să își creeze conturi de întreprindere, pentru a putea transmite aceste documente, începând cu 2 februarie 2022, conform prevederilor Directivei 1057/2020.
Potrivit UNTRR, executivul comunitar a dezvoltat o interfață publică multilingvă, accesibilă transportatorilor, iar accesul la interfața publică conectată la IMI se realizează prin crearea unui cont securizat, care să le permită utilizatorilor să gestioneze declarațiile de detașare și cererile de documente formulate de autoritățile competente ale unui stat membru.
Funcționalități tehnice
Interfața publică multilingvă conectată la IMI le oferă operatorilor, în special, următoarele funcționalități tehnice:
- crearea unui cont care permite accesul securizat la spațiul rezervat operatorului
- asigurarea înregistrării corespunzătoare a activității utilizatorilor
- înregistrarea în cont a detaliilor operatorului, ale utilizatorilor autorizați, ale managerului de transport și ale conducătorilor auto detașați
- gestionarea declarațiilor de detașare
- accesarea și vizualizarea oricăror documente furnizate de autoritățile competente din statul membru de stabilire
- comunicarea cu autoritățile competente ale statului membru în care a avut loc detașarea
- informarea operatorului cu privire la închiderea cererii de către autoritățile competente ale statului membru gazdă.
UNTRR a creat o platformă dedicate completării și gestionării documentației, conform reglementărilor europene: www.detasaretransport.ro
Restricții suplimentare
De asemenea, CE a publicat Ghidul de Întrebări și Răspunsuri pentru clarificarea aplicării noilor reguli ale detașării șoferilor. UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că documentul, în loc să clarifice regulile europene, realizează, de fapt, o interpretare restrictivă a acestora, prin care limitează dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare și extinde aplicarea regulilor detașării și pentru cursele efectuate cu camionul gol dacă acestea sunt legate de un transport crosstrade, contrar prevederilor Directivei 1057/2020. Concret:
- Ghidul conduce la o „falsă exceptare” a operațiunilor crosstrade de la regulile detașării, limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare.
Astfel, conform Normelor specifice privind detașarea conducătorilor auto, stabilite prin Directiva 1057/2020, sunt exceptate de la prevederile detașării transporturile rutiere bilaterale și până la 2 transporturi rutiere intracomunitare cross-trade, efectuate pe lângă operațiunile de transport bilateral. Conform acestor prevederi, un transportator rutier român care realizează un transport bilateral dus-întors România-Germania, cu camionul complet încărcat, care este exceptat de la regulile detașării, mai poate efectua încă 2 operațiuni cross-trade exceptate de la regulile detașării, de exemplu:
- 1 cross-trade Germania-Franța, după finalizarea primului transport bilateral România- Germania
- 1 cross-trade Franța-Belgia, înainte de începerea celui de-al doilea transport bilateral Germania- România.
Cu toate acestea, conform interpretării CE, sunt exceptate de la detașare numai operațiunile de transport rutier internațional crosstrade efectuate în cadrul unei operațiuni de transport rutier bilateral. Deci, în exemplul de mai sus, camionul românesc ar trebui să fie încărcat parțial cu marfă din România către Germania, putând ca, pe traseu, să mai încarce marfă din Ungaria, pe care să o descarce de exemplu în Austria (1 operațiune cross-trade exceptată de la detașare, conform actualei interpretări CE), pe traseul operațiunii de transport bilateral către Germania.
- Ghidul extinde aplicarea regulilor detașării și pentru cursele efectuate cu camionul gol, dacă acestea sunt legate de un transport crosstrade sau cabotaj.
Conform interpretării Comisiei Europene, operațiunile de tranzit (exceptate de la detașare conform Directivei 1057/2020) ar trebui să fie diferențiate de operațiunile cu camionul gol și ar trebui aplicate regimuri diferite de detașare în fiecare caz. Astfel, conform Ghidului CE, o operațiune de tranzit este întotdeauna scutită de regulile de detașare, în timp ce:
- cursa fără încărcătură este exceptată de la regulile detașării numai dacă este efectuată în legătură cu o operațiune de transport bilateral
- cursa fără încărcătură nu va fi exceptată de la regulile detașării, atunci când este efectuată în legătură cu cabotajul sau operațiunile internaționale nebilaterale care intră sub incidența regulilor de detașare (cross-trade).
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro