Conform statisticilor realizate de către Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), înmatriculările de vehicule comerciale, în Uniunea Europeană, au crescut cu 9,6%, în 2021, dar pentru luna decembrie s-a înregistrat o scădere cu 8,4 procente.
Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a subliniat, în cadrul unui comunicat publicat în ianuarie, că, în total, în 2021, înmatriculările de vehicule comerciale noi din Uniunea Europeană au crescut cu 9,6%, ridicându-se la peste 1,8 milioane de unități, creștere datorată în special volumului foarte redus din prima jumătate a lui 2020.
Totuși, rezultatele anului trecut rămân mult mai scăzute față de cele 2,1 milioane de unități noi înmatriculate în 2019. Cu excepția Spaniei (-2,8%), toate piețele majore din UE au înregistrat creșteri. Cel mai înalt nivel de înmatriculări de vehicule comerciale noi a fost înregistrat de Franța (483.272 de unități, +7,4% față de 2020), Germania (351.187 de unități, +0,6%) și Italia (211.395 de unități, +15,5%). Conform statisticilor ACEA, România a înregistrat 22.772 de înmatriculări, față de 18.664 în 2020, ceea ce marchează o creștere de 22%.
Vehicule de marfă
În 2021, au fost înmatriculate, la nivelul Uniunii Europene, aproape 1,6 milioane de vehicule comerciale ușoare (de până la 3,5 t), ceea ce marchează o creștere cu 8,5%, în ciuda rezultatelor negative din a doua jumătate a anului. Topul este condus tot de către Franța (431.385, +7,5%), Germania (265.732, -0,8%) și Italia (183.093, +14,7%) Și România a înregistrat o creștere, de 17,7%, înmatriculând, în 2022, 16.168 de vehicule comerciale noi. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate de Austria (58.806, +60,9%), Grecia (10.426, +51,9%) și Irlanda (28.741, +32,3%).
Peste 3,5 t, au fost înmatriculate, în 2021, în UE, 289.316 vehicule comerciale noi, marcând o creștere de 16,8%. Dintre acestea, 240.386 de unități au fost peste 16 t, categoria grea înregistrând o creștere de 21,2% față de 2020, dar situându-se cu 12% sub nivelul din 2019. Pe această categorie, toate piețele au înregistrat o creștere. La categoria peste 16 t, conduce Germania (55.562, +10,4%), urmată de Franța (38.787, +5,6%) și de Polonia (30.159, +64,9%). În România, s-au înmatriculat 5.524 de camioane noi, înregistrându-se o creștere de 43,1% față de 2020.
Vehicule de transport pasageri
În total, în 2021, cererea din UE pentru autobuze și autocare de peste 3,5 t a crescut doar cu 2,8% față de anul precedent, la un total de 29.941 de unități. Tot Franța conduce topul vânzărilor (6.857, +13,4%), urmată, fără surprize, de Germania (6.474, +0,2%) și Italia (3.495, +11,1%). România, marcată de bine-cunoscutele probleme privind traseele de transport pasageri, a înregistrat 715 unități noi vândute, în scădere cu 12,7% față de 2020. Remarcabile sunt cele mai înalte procentaje de creștere, ale Irlandei (444, +241%), Letoniei (209, +178,7%) și Danemarcei (636, +137,3), dar la niveluri foarte scăzute ale înmatriculărilor.
Înmatriculări totale UE 2021+EFTA+Marea Britanie, vehicule comerciale noi
Țara Unități ianuarie-decembrie
2021 2020 %
Austria 66.373 43.093 +54
Belgia 80.686 79.615 +1,3
Bulgaria 9.935 7.295 +36,2
Croația 9.361 7.798 +20
Cipru 2.041 2.014 +1,3
Republica Cehă 29.385 25.863 +13,5
Danemarca 36.613 35.109 +4,3
Estonia 5.183 4.006 +29,4
Finlanda 16.811 16.556 +1,5
Franța 483.272 449.902 +7,4
Germania 351.187 349.071 +0,6
Grecia 11.448 7.733 +48,0
Ungaria 28.467 25.947 +9,7
Irlanda 31.457 23.798 +32,2
Italia 211.395 183.011 +15,5
Letonia 4.131 2.911 +41,9
Lituania 11.476 7.362 55,9
Luxemburg 5.781 5.625 +2,8
Țările de Jos 80.525 71.565 +12,5
Polonia 107.966 81.806 +32
Portugalia 33.680 31.575 +6,5
România 22.772 18.664 +22
Slovacia 11.649 8.604 +35,4
Slovenia 11.710 9.477 +23,6
Spania 174.582 179.536 -2,8
Suedia 42.876 38.191 +12,3
Uniunea Europeană 1.880.682 1.716.127 +9,6
Islanda 1.466 1.214 +20,8
Norvegia 41.188 39.473 +4,3
Elveția 33.586 32.377 +3,7
Marea Britanie 401.849 337.495 +19,1%
UE+EFTA+Marea Britanie 2.358.771 2.126.686 +10,9
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro