Operațiunea Truck&Bus: 6% dintre șoferii de camion, în neregulă

Aproximativ 6 din 100 de șoferi de camion care circulă pe drumurile din Europa încalcă fie timpii de odihnă, fie manipulează tahograful sau îl gestionează necorespunzător, este una dintre constatările celei mai recente operațiuni Truck&Bus a ROADPOL, desfășurate în 15 martie.

Acțiunea, care se concentrează pe controlul transportului comercial de mărfuri și pasageri, a fost prima dintr-un total de patru, planificate pentru 2022, la care au participat forțele de poliție rutieră din 19 țări.

Au fost verificate 210.365 de camioane și 121.666 de autobuze, într-o săptămână de control, și au fost constatate 71.249 de încălcări (camioane: 63.567, autobuze: 7.682). În 221 de cazuri, călătoria a trebuit să fie interzisă până la restabilirea stării corespunzătoare a vehiculelor sau a încărcăturii. Rata neregulilor a fost de 30,22% pentru transportul de marfă și de 6,31% pentru autobuze. Pentru traficul de marfă, aceasta înseamnă că a fost constatată o încălcare la aproape 1 din 3 camioane verificate.

Henk Jansen, de la Poliția Națională din Olanda (sursă foto: ROADPOL)

„Din fericire, acest număr este mai mic pentru autobuze. Aceasta arată că traficul de mărfuri reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este încă necesară. Ofițerii de poliție europeni au un standard foarte înalt de pregătire în controlul traficului greu, ceea ce se reflectă în rata ridicată a plângerilor”, spune secretarul ROADPOL OPG Henk Jansen de la Poliția Națională Olandeză.

Cele mai multe nereguli constatate au fost încălcarea vitezei legale, defecțiunile tehnice, lipsa purtării centurii de siguranță, dar s-au dat amenzi și pe legislația privind timpii de conducere și odihnă și setarea tahografelor: 7.581 șoferi (camioane 7.119, autobuze 462) au condus vehiculul lor mai mult decât este permis legal fără a respecta pauzele obligatorii. În 5.520 de cazuri, tahografele nu au fost gestionate corespunzător. Manipulări ale tahografelor digitale au fost detectate în 537 de cazuri. „Aceste tipuri de fraudă capătă forme mai mari, în fiecare an, iar motivul pentru acest tip de fraudă ar putea fi presiunea competitivă susținută în această industrie în continuă creștere. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt crescute. În special din cauza oboselii șoferului, pot apărea coliziuni în trafic cu consecințe grave, nu numai pentru șoferul camionului sau autobuzului în cauză, ci și pentru alți utilizatori ai drumului”, avertizează Jansen.

De asemenea, au fost depistați 258 de șoferi care conduceau sub influența alcoolului, precum și 92 de șoferi sub influența drogurilor. În 2.583 cazuri (2.444 camioane, 139 autobuze) au fost constatate defecte tehnice grave. Au fost găsite 1.197 camioane (< 12,5 tone), 1.470 camioane (> 12,5 tone) și 91 autobuze cu încărcătură mai mare față de limita admisă. Totodată, încărcătura a fost insuficientă pentru 761 camioane. La autobuzele controlate, cele mai multe încălcări au fost observate la lipsa folosirii centurii de siguranță (917), viteza excesivă (1.211) și defecțiunile tehnice (139). Pe de altă parte, 462 de șoferi de autobuz au depășit timpii de conducere.

„Rezultatele săptămânii de control arată că inspecțiile în zona traficului greu de mărfuri și a transportului de pasageri sunt încă o abordare importantă pentru îmbunătățirea siguranței în trafic”, conchide Jansen.

Următoarea operațiune Truck&Bus a ROADPOL este programată să aibă loc în perioada 13-19 iunie 2022.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.