QUANTRON a prezentat CIZARIZ, noul autobuz electric (BEV) de 12 m, cu baterie și tehnologie de tracțiune deja testată, un avantaj menit să reducă diferența de preț dintre un autobuz diesel și unul electric, cu emisii zero.
Noul autobuz din portofoliul companiei germane va fi lansat ca o versiune complet electrică (CIZARIS 12 EV), urmată de o versiune cu un sistem de propulsie cu celulă de combustibil (CIZARIS 12 H).
Atrăgător și digitalizat
Datorită designului său „pur electric”, autobuzul nu are un motor clasic amplasat în partea spate și oferă, astfel, un spațiu pentru 24 până la 35 de locuri pe scaune. În funcție de pachetul de baterii, în autobuz pot călători, în total, între 81 și 95 de pasageri.
Accesul călătorilor se face prin două sau trei uși laterale, cu lățimea de 1.200 mm. Pasajele largi între axe sau către cea de-a treia ușă opțională din spate contribuie la impresia de zonă aerisită, la fel ca și spațiul generos pentru cap, de 2.449 mm. O pompă de căldură/aer condiționat Valeo, cu o capacitate de răcire de 33 kW, asigură climatul potrivit la bord. Desigur, filtrele antivirale, precum și o cabină închisă a șoferului se numără printre posibilele opțiuni de echipare. Un punct culminant special în interior este plafonul din aluminiu perforat, cu lumină laterală indirectă, precum și alte lumini LED montate transversal pe acesta, a căror culoare poate fi schimbată.
Funcțional, digitalizat și sigur
Postul de lucru al șoferului este montat pe o platformă ridicată, unde poziția optimă este asigurată de scaunele reglabile, de înaltă calitate și versatile, de la Isringhausen sau Grammer. Volanul, ușor de manevrat, este, de asemenea, reglabil pe două axe. Planșa de bord este funcțională, are un display mare pentru camera retrovizoare și sistemele de monitorizare, având foarte puține butoane.
În partea dreaptă a volanului, se află maneta de recuperare, care selectează puterea de recuperare a energiei de frânare, în trei etape. Un grup de instrumente complet digital, de la Actia, oferă informații despre toate procesele importante și mesajele de stare, care pot fi citite în mod optim, în orice moment. CIZARIS este unul dintre puținele autobuze urbane care oferă și o cameră frontală separată de monitorizare, cu un display mare, amplasat în partea de sus a cockpit-ului.
Autobuzul este echipat cu cele mai noi sisteme electronice de siguranță, precum ABS/ASR, EBS 5.0, ECAS, iar asistentul de oprire de la Mobileye poate fi, de asemenea, montat la cerere. O protecție optimă împotriva incendiilor este asigurată în compartimentul din spate, în modulele bateriei și alte componente de înaltă tensiune, prin intermediul detectoarelor de incendiu (senzori de temperatură/gaz) și a cartușelor separate de stingere cu pulbere, chiar dacă bateriile LFP sunt considerate de toți experții ca fiind în mare măsură „incombustibile”.
Baterii și motor
QUANTRON se bazează pe combinația dintre bateriile litiu-fier-fosfat și motorul central sincron eficient, de la Dana/TM4, care a fost folosit de zeci de mii de autobuze, ani de zile. Cu o capacitate selectabilă a bateriei între 242 și 424 kWh, bateriile CATL montate pe acoperiș se încărcă rapid, cu 65 până la 150 kW de curent continuu (DC), în două până la cinci ore. În ciclul eSORT 2 mediu-greu, această energie este suficientă pentru a rula 220 până la 370 km, cu o rată de încărcare de 10 procente.
Propulsorul central Dana/TM4, răcit cu apă, bazat pe principiul sincron permanent (PSM), este o alegere interesantă, datorită vitezelor sale reduse și eficienței ridicate, în comparație cu motoarele asincrone. Are o putere de 145/245 kilowați (nominal/maxim) și un cuplu (nominal/maxim) de 1.055/3.329 Nm, dezvoltat fără nicio schimbare de viteză. Odată cu introducerea versiunii cu celule de combustibil, va fi folosit un grup motopropulsor relativ asemănător, dar mai puternic.
Garanție și rețea service
QUANTRON ajută clientul să configureze vehiculul, experții săi analizând rutele acestuia și echipamentele electrice din autovehicul, încă din timpul procesului de achiziție. Baza pentru o durată lungă de viață a autobuzului este o vopsire complexă cataforetică prin scufundare a cadrului (KTL) și alte măsuri eficiente de protecție împotriva coroziunii. Perioada de garanție este de doi ani pentru vehicul și de opt ani sau 3.000 de cicluri de încărcare (sau 80% capacitate de încărcare, oricare dintre acestea survine primul) pentru baterii.
QUANTRON are o rețea de 700 de parteneri de service în Europa, mulți putând să deservească și autobuze electrice. Într-un concept de service în mai multe etape, se verifică, în fiecare caz, dacă atelierul clientului poate fi modernizat, pentru a funcționa, cu sprijinul, la nevoie, al tehnicienilor QUANTRON.
Pentru lansarea pe piață a lui QUANTRON CIZARIS, accentul vânzărilor este, inițial, pe piețele din Europa de Est, Orientul Mijlociu, Scandinavia și Europa de Sud. Datorită cerințelor speciale ale pieței germane, precum specificațiile VDV privind stația de lucru a șoferului și alte sisteme, lansarea pe piață în Germania, Austria și Elveția va avea loc în a doua jumătate a anului 2022.
Despre Quantron AG
Quantron AG este un furnizor de sisteme de baterii și mobilitate electrică alimentată cu hidrogen pentru vehicule comerciale. Pe lângă vehiculele electrice noi, gama largă de servicii inovative oferite include electrificarea vehiculelor uzate și existente, crearea de concepte generale individuale, inclusiv infrastructura de încărcare adecvată, precum și oferte de închiriere, finanțare și leasing și formarea șoferilor. De asemenea, Quantron vinde baterii și concepte integrate de electrificare personalizate producătorilor de vehicule comerciale, mașini și vehicule intralogistice. Compania germană din Augsburg, în Bavaria, este un pionier și un motor de inovație pentru mobilitatea electrică în traficul de pasageri, transport și marfă. Are o rețea de 700 de parteneri de service și acces la know-how-ul experților calificați în electronică de putere și în tehnologia bateriilor, prin cooperarea sa cu CATL, cel mai mare producător de baterii din lume. Quantron AG, ca spin-off de înaltă tehnologie al Haller GmbH, combină 140 de ani de experiență în vehicule comerciale cu know-how de ultimă generație în domeniul mobilității electrice.
QUANTRON CIZARIS 12 EV
- Lungime/lățime/înălțime 12.180/2.550/3.450 mm
- Ampatament/rază bracaj: 900/22.922 mm
- Motor central sincron DANA TM 4 SUMO MD HV3000 6P, răcit cu apă, în spatele punții motoare; putere (nominală/maximă) 145/245 kW; cuplu (nominal/maxim) 1.055/3.329 Nm
- Baterii litiu-fier-fosfat (LFP) cu temperatură controlată, montate pe acoperiș, cu capacitate selectabilă de la 242 la 424 kWh; timp de încărcare cu 65 până la 150 kW (DC) de două până la cinci ore; conector CCS combo tip 2; autonomie eSORT2 între 220 și 370 km
- Axă rigidă confort Vo. Dana, cu stabilizator și sarcină maximă de 7,5 t
- Axă spate hipoidă Dana, cu stabilizatori și sarcină maximă 11,5 t (tehnică 13 t)
- Anvelope 275/70 R22.5 (cu jante din aluminiu)
- ABS/ASR, EBS 5.0, ECAS
- Sistem de detectare/stingere a incendiilor
- Locuri/capacitate totală (cu pachetul mic de baterii):
– cu două uși: 31 până la 36/89-93
– cu trei uși: 25 până la 34/91-95.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro