UPDATE 27 aprilie 2022: Raportul tehnic emis de către compania independentă de audit germană, TÜV Thüringen, susține primele constatări anunțate de producătorul turc Bozankaya, conform cărora o eroare umană a cauzat supraîncărcarea sistemului de baterii.
Inspectorii experți în baterii ai companiei germane de audit tehnic acreditate internațional au arătat, în raportul realizat în urma investigației ce s-a desfășurat pe parcursul a două săptămâni, că fumul a fost provocat de o întrerupere de comunicare cauzată de o eroare de cablare în sistemul de baterii în cauză.
„Supraîncărcarea celulelor bateriei a provocat o reacție chimică prin perturbarea structurii fizice a celulelor, producând, la temperaturi ridicate, arc electric și emisii de fum”, se arată în raportul realizat de experții TÜV Thüringen.
Ulterior investigației asupra tramvaiului implicat în incident, inspectorii au verificat toate tramvaiele Bozankaya din depou pentru a se asigura că nicio altă cablare nu a mai fost efectuată inadecvat. Eroarea tehnică nu a mai fost descoperită la niciun alt vehicul.
„Toate tramvaiele Bozankaya sunt extrem de sigure și, fără excepție, toate testele de importanță critică – tehnice, de siguranță și de calitate – sunt realizate cu meticulozitate în astfel de perioade de testare, înainte ca primăriile să recepționeze vehiculele, cum a fost și în cazul de față. Toate vehiculele marca Bozankaya, utilizate atât în Europa cât și în Asia, oferă servicii impecabile de ani de zile, cu indici de satisfacție ridicați”, au transmis reprezentanții companiei turce.
Producătorul turc Bozankaya vine cu o serie de clarificări după incidentul petrecut, în după-amiaza de 30 martie, în incinta depoului Dâmbovița din Timișoara, unde s-a produs un arc electric la cablurile unuia dintre tramvaiele aflate în faza de testare.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Conform constatărilor preliminare, incidentul ar fi fost cauzat de o eroare umană. Însă investigația este încă în desfășurare, iar la finalizarea acesteia, Bozankya va împărtăși rezultatele cu beneficiarul. Vehiculul se afla încă în testele de rigoare înaintea predării beneficiarului, Primăria Timișoara.
Evaluarea tramvaielor era efectuată de o echipă Bozankaya, condusă de managerul de testare al companiei. Testarea in situ a vehiculelor înainte de a fi puse în circulație face parte din protocolul de testare obligatoriu, iar astfel de incidente pot apărea în această etapă, scopul acestor teste fiind de a detecta orice fel de defecțiune. Primele constatări indică faptul că incidentul ar fi fost provocat de o manipulare greșită a produsului.
Reprezentanții Bozankaya colaborează în prezent cu autoritățile române competente pentru a descoperi cauza exactă a incidentului care s-a petrecut când tramvaiul se afla încă în seria de teste obligatorii înainte de punerea în circulație.
De altfel, înainte de acest tramvai, producătorul turc a mai livrat la Timișoara alte 4 vehicule ale căror teste s-au finalizat și care funcționează în parametrii optimi, dintr-o serie de 21 de vehicule contractate de Municipalitate.
„Incidentul a avut loc în interiorul depoului, într-un mediu controlat, unde era prezentă doar echipa tehnică care este în siguranță. Pentru noi, cei de la Bozankaya, siguranța este cea mai mare prioritate, la care nu s-au făcut compromisuri în niciunul dintre orașele în care ne-am livrat produsele, fie ele din Europa sau Asia. Toate componentele de importanță critică utilizate la fabricarea vehiculelor noastre sunt de înaltă calitate, furnizate de producători europeni reputabili certificați. Îi asigurăm pe cetățenii Timișoarei că vom investiga condițiile în care s-a petrecut acest eveniment, iar la finalizarea verificărilor, vom înainta un raport tehnic detaliat”, au transmis reprezentanții Bozankaya.
Despre Bozankaya
Fondată în urmă cu aproape trei decenii în Germania, cu o rapidă extindere în Turcia, Bozankaya are o experiență solidă ca inovator în dezvoltarea și fabricarea vehiculelor ecologice pentru transportul public urban, cu economii importante de energie în exploatare și un nivel de zgomot redus. Bozankaya deține drepturile de proprietate intelectuală asupra vehiculelor și tehnologiei produse în centrele de cercetare din Ankara și în vastele sale unități de producție, cu o suprafață de 100.000 mp. Menținând un accent puternic pe cercetare și dezvoltare, compania a cheltuit peste 25 de milioane de euro în 30 de proiecte de cercetare și dezvoltare în ultimii cinci ani. În iunie 2018, Bozankaya a devenit prima companie turcească care exportă garnituri de metrou, primele produse realizate în parteneriat cu Siemens mergând către Bangkok, în cadrul proiectului Green Line.