Supply chainurile din Ucraina, în război (II)

Continuăm, în această ediție, cu câteva dintre considerentele abordate de către analistul Kristian Bischoff, Risk Intelligence, referitor la războiul din Ucraina și la impactul de securitate al acestuia asupra supply chainurilor, conform studiului publicat în buletinul informativ Vigilant al TAPA EMEA.

Trebuie menționat încă de la început că acest raport se bazează pe informațiile disponibile la data de 28 martie 2022, fiind posibil ca, între timp, să fi apărut modificări ale situației, dar amenințările și problemele identificate nu numai că rămân valabile, ci chiar tind să se acutizeze, pe măsură ce războiul continuă.

Amenințări

Specialistul Risk Intelligence precizează că, în interiorul Ucrainei, operațiunile din supply chain s-ar putea confrunta cu o serie de amenințări, în viitorul apropiat.

  • Operațiunile militare continuă, pe măsură ce conflictul evoluează către un război de uzură.

În timp ce eforturile rusești în prima lună de război s-au concentrat pe secțiuni de linia întâi, se pot îndrepta către atacuri asupra huburilor logistice ucrainene și pe supply chainurile din spatele frontului, prin forțele aeriene, lovituri de precizie, drone sau forțe speciale. În timp ce majoritatea acestui efort ar trebui să țintească obiective militare, apar daune colaterale sau chiar țintirea directă a elementelor de aprovizionare a civililor. Acest lucru este posibil mai ales în contextul distrugerii multor vehicule militare, armata începând să se bazeze pe camioane civile, pentru capacitate de transport. Există amenințarea ca șoferii și camioanele să devină victime colaterale ale atacurilor de artilerie, riscul crescând în zonele „fierbinți”.

În orice caz, este esențială o atenție continuă, pentru a continua operarea în zonele de conflict din Ucraina. Alte tipuri de amenințări sunt legate de proiectilele neexplodate și de minele anti-tanc și anti-personal. Familiarizarea cu aceste tipuri de explozibili și respectarea avertismentelor privind zonele minate sunt esențiale pentru securitatea șoferilor.

  • Punctele de control și blocadele sunt un standard în zonele de conflict, iar Ucraina nu face excepție de la regulă.

În general, punctele de control dispun de echipe care controlează traficul rutier și pot să capete aproape orice formă, de la pomi tăiați, așezați de-a curmezișul șoselei, până la structuri defensive construite. Personalul poate fi poate fi din cadrul poliției, forțe armate guvernamentale, elemente paramilitare sau miliții, ba chiar și elemente de crimă organizată, în zone din afara legii. Punctele de control pot încetini operațiunile și duce la blocaje de trafic. Raportul cu personalul poate fi dificil uneori, în special dacă nu se are idee ce proceduri se aplică transportului de bunuri sau sunt ordine neclare din partea superiorilor. Uneori poate fi nevoie de un permis special de liberă trecere. Principalul tip raportat oficial este cel al punctelor de control controlate guvernamental, care sunt utilizate pentru controlul fluxurilor de marfă și de persoane, precum și pentru identificarea sabotorilor ruși.

În cazul escaladării sau extinderii conflictului, nu este exclus să apară și cereri de mită pentru traversarea acestora, atât în punctele controlate de ucraineni, cât și în cele controlate de ruși, sau „taxe de protecție” în punctele controlate de grupările de crimă organizată. Nu în ultimul rând, punctele de control sunt posibil periculoase, putând fi atacate, în timp ce șoferii sunt blocați în cozi sau aglomerări similare.

  • Escaladarea criminalității

Pe măsură ce războiul continuă și aprovizionarea e din ce în ce mai dificilă, este foarte posibil ca infracțiunile să se înmulțească, oamenii pur și simplu luând ce au nevoie pentru a se hrăni pe ei înșiși și familiile lor. Rezultatul acestui lucru ar putea fi atacurile directe asupra transporturilor de bunuri, creșterea furturilor și a jafurilor violente. Situația s-ar putea menține și în perioada post-conflict, atâta vreme cât vor fi lipsuri, și se poate extinde și asupra materialelor destinate reconstrucției.

Schimbări în afara Ucrainei

În afară de perturbările legate de schimbările din lanțurile logistice și de noile rute, sunt posibile modificări cauzate de război în afara Ucrainei: acutizarea lipsei șoferilor, hărțuiri și proteste, creșterea costurilor, contrabandă etc.

  • Lipsa șoferilor

Problemele legate de lipsa șoferilor s-ar putea acutiza, în special în Europa Centrală și de Est. Este greu de estimat cifre exacte, dar un număr mare de ucraineni lucrau ca șoferi de camion, 100.000 numai în sectorul de transporturi din Polonia. Având în vedere situația, mulți dintre acești șoferi s-au întors acasă pentru a sprijini efortul de război sau pentru a fi alături de familiile și comunitățile lor.

O altă problemă este legată de numărul mare de șoferi ruși care transportă mărfuri în special în estul Europei. Există posibilitatea ca acești șoferi să fie mobilizați pentru serviciul militar activ sau ca rezerviști, în cazul declarării legii marțiale. Mulți șoferi ruși ar putea, de asemenea, să evite transporturile către Europa, din cauza hărțuirii.

  • Hărțuire și proteste

Având în vedere suportul public pentru Ucraina în întreaga Europă, o parte a populației a început să își răsfrângă furia față de Rusia și regimul de acolo asupra cetățenilor ruși. Acest lucru a condus la numeroase rapoarte în legătură cu hărțuirea șoferilor ruși pe drumurile și în parcările europene. Din această cauză, există îngrijorarea, în rândul acestora, că vor fi atacați, indiferent de propria lor opinie politică.

Furia împotriva războiului a condus și la proteste, care au perturbat operațiunile logistice în diverse moduri. Acestea au vizat în special vehiculele rusești pe drumuri și la punctele de trecere a frontierelor și navele rusești în porturi. De exemplu, protestatarii au blocat camioane cu plăcuțe rusești de înmatriculare la diferite puncte de frontieră între Polonia și Belarus, precum și între Rusia și Țările Baltice.

Nu este exclus ca nu numai companiile rusești să fie vizate de către activiști, ci și companiile care continuă să facă afaceri cu Rusia sau transportă mărfuri rusești. Nu în ultimul rând, este utilizat la scară largă și activismul cibernetic, companiile logistice cu legături cu Rusia sau cele de shipping activând în porturile rusești fiind potențiale ținte ale atacurilor hackerilor. 

  • Creșterea costurilor

Invadarea Ucrainei de către Rusia a condus la creșteri considerabile de prețuri la energie, care au exacerbat criza în diverse industrii din Europa. Cele mai importante sunt creșterile prețurilor la combustibili, care au nu numai un impact asupra transporturilor, ci și asupra producției. Prețul combustibililor a condus deja la proteste masive în mai multe țări europene. În Spania, a avut loc o grevă care a condus la perturbări ale traficului, blocaje, proteste și chiar atacuri asupra camioanelor și șoferilor. Problemele din Spania au necesitat ca autoritățile să organizeze convoaie protejate de poliție și forțe paramilitare pentru a asigura aprovizionarea.

  • Contrabanda

Contrabanda către Rusia este posibil să crească, pe măsură ce sancțiunile vor viza diverse produse de lux, iar multe companii își opresc exporturile către această țară. Acest tip de contrabandă probabil că va fi abordat de către rețelele infracționale, utilizând propriile vehicule, dar este posibil să recruteze și șoferi obișnuiți pentru a efectua aceste transporturi. Probabil că vor fi incluse și transporturile comerciale normale, în care pot fi ascunse mărfuri de contrabandă.

Concluzii

Nu se poate estima cât anume va dura războiul ruso-ucrainean și cum se va încheia. Dar este sigur că va continua să afecteze supply chainurile nu numai din Ucraina, ci și din alte țări. Șoferii care transportă în Ucraina vor fi supuși multor riscuri de securitate. Nu există nicio garanție că o încetare a focului sau chiar un acord de pace va conduce la o încheiere totală a ostilităților. Reconstrucția va fi dificilă, iar incertitudinea politică va afecta operațiunile logistice și va permite apariția activităților infracționale.

Dinamica din Europa va fi influențată de noi condiții economice, cu potențiale provocări impuse de un mediu operațional mai complex. Este posibil, de asemenea, să apară schimbări în rețelele logistice și în reglementările financiare, în special având în vedere faptul că Rusia este izolată pe termen lung, iar acestea pot afecta sectorul european în moduri de neanticipat încă.

sursa: Vigilant, martie

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.