Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, în 26 mai, la Conferinţa Anuală şi Adunarea Generală a Asociaţiei Aeroporturilor din România, că TAROM trebuie, pentru a se putea salva, să continue planul de restructurare agreat cu Comisia Europeană.
„Ştim cu toţii că situaţia nu e cea mai fericită – şi nici nu trebuie să ascundem gunoiul sub preş – nu e cea mai fericită la TAROM. TAROM-ul trebuie să-şi continue planul pe care l-a agreat cu Comisia Europeană şi pe care trebuie să-l urmărească, aşa, citând din clasici în viaţă, pas cu pas, astfel încât să poată să salveze compania, pentru că despre asta e vorba. Nu există scenarii gri în ceea ce înseamnă TAROM, ori se reuşeşte a fi salvată, ori va avea soarta, din păcate, a altor companii din Europa. Din câte ştiu, cel puţin în zona de est a Europei, au mai rămas în picioare două companii naţionale – TAROM şi LOT. În rest, cam toate au intrat în faliment. Dar nu doar în estul Europei. Avem exemplul recent al Alitalia. De aceea, pe zona aceasta de TAROM, trebuie să îşi urmărească foarte bine acest plan. Atunci există o şansă, iar una din componente înseamnă ca 90% din personalul TAROM să fie personal navigant şi 10% personal suport. Nu invers”, a spus Grindeanu.
Întrebat dacă situația este chiar așa, el a precizat: „Aşa trebuie să ajungă. Nu e chiar invers, dar nici departe nu sunt. Eu am avut o discuţie în urmă cu 2-3 săptămâni cu d-na comisar Vestager (Margrethe Vestager – comisarul european pentru concurenţă – n. r.) pe două componente. Atât pe TAROM, cât şi pe CFR Marfă. Pe TAROM lucrurile sunt mai clare, pentru că planul de restructurare este acceptat. Mai trebuiau să trimită câteva clarificări pe care TAROM le-a trimis la Comisie, deci este acceptat acest plan de restructurare”, a adăugat şeful de la Transporturi.
Comisia Europeană a aprobat, în 2 mai, acordarea unui ajutor de stat pentru TAROM, în valoare de 1,9 milioane de euro, pentru a-şi putea acoperi prejudiciul cauzat de pandemia de COVID-19.
În luna aprilie, TAROM a transportat aproximativ 160.000 de pasageri pe segmentul zborurilor regulate şi 20.000 pe charter, în creştere cu peste 142%, faţă de aprilie 2021.
Datele comunicate de companie pentru aprilie 2022 mai arată o mărire semnificativă a traficului pe segmentul zborurilor regulate interne, coeficientul mediu de încărcare al aeronavelor fiind 86%, spre deosebire de 70%, în aprilie 2021. Gradul mediu de încărcare al aeronavelor pentru destinaţiile externe a fost de 79%.