Astăzi, piața de transport oferă condiții tot mai complicate, cu majorări de prețuri, criza forței de muncă, presiuni suplimentare legate de război… Cargo Buddy consideră că plata la descărcare nu poate fi privită ca un moft, și nici măcar ca un avantaj pentru transportatori… A devenit o necesitate, pentru a menține serviciul de transport funcțional.
Astăzi, în fiecare oră în care roata se învârte, apar costuri – motorină, taxe de drum, uzura mașinii etc. Totuși, termenele de plată sunt foarte lungi și, adesea, depășesc 60 de zile.
Iar încasarea banilor cu întârziere duce la numeroase probleme. De exemplu, mulți transportatori s-au confruntat cu situația de a rămâne cu cardul blocat în stațiile de alimentare, chiar și cu marfa în camion.
„Este o situație care generează foarte mult stres pentru proprietarii firmelor de transport, care nu mai pot gândi limpede și iau decizii greșite. Nu mai pot plăti șoferii la timp, iar aceștia își dau demisia, nu mai pot să efectueze mentenanța camioanelor la timp și de aici apar alte probleme, inclusiv amenzi, sau blocarea camionului în alte state. Aceste realități au loc nu pentru că transportatorii nu doresc să își întrețină flota așa cum trebuie, sau să își plătească furnizorii la timp, ci pentru că nu își încasează facturile la timp”, a precizat Mihai Năstase, fondator Cargo Buddy.
Un pas către normalitate
Față de alte domenii, unde costurile au o întârziere față de momentul prestării serviciului, sau realizării bunului, în transporturi, majoritatea cheltuielilor sunt deja realizate până la finalizarea operațiunii de transport, fiind suportate integral de către firma de transport. Plata la descărcare înseamnă susținerea respectivei firme de transport, pentru a putea finaliza serviciul la care s-a angajat.
„Am dorit să repunem afacerea de transport pe un mod de funcționare normal. Scapi de penalități pentru plata cu întârziere a furnizorilor, de riscul amenzilor, de plecarea șoferilor pe motiv de salarii plătite cu întârziere… Mai mult decât atât, cu un cashflow adecvat, pot fi obținute inclusiv reduceri de tarife”, a arătat Mihai Năstase.
Fără reduceri la tarif
Cargo Buddy a realizat o analiză a pieței și a constatat că, pentru majoritatea jucătorilor, termenul de plată este legat de cuantumul plății. Pe scurt, dacă vrei banii mai repede, trebuie să accepți reduceri ale tarifului.
„Un aspect complet incorect pentru industria transporturilor. Folosirea termenului de plată pentru a pune presiune și mai mare pe o ecuație financiară și așa complicată riscă să scoată de pe piață multe firme de transport. Rezultatul va fi scăderea ofertei de transport și majorarea tarifelor pentru expeditori”, a precizat Mihai Năstase.
În cazul aplicației Cargo Buddy, plata la descărcare nu afectează cuantumul tarifului de transport.
Ușor și sigur
Prin intermediul Cargo Buddy, imediat după descărcarea mărfii, transportatorul încarcă în aplicație CMR-ul și pozele cu marfa. Clientul are la dispoziție 30 de minute, pentru a confirma în aplicație faptul că marfa a fost descărcată corespunzător, sau nu. Dacă nu bifează în acest interval, aplicația virează automat banii către transportator.
„În situația în care este semnalată o descărcare necorespunzătoare, sunt reluați pașii și cercetăm transportul efectuat, începând cu pozele de la încărcare. Această anchetă este realizată de către Cargo Buddy. De cele mai multe ori, aceste aspecte sunt rezolvate foarte repede și, oricum, rareori se ajunge la asemenea situații”, a explicat Mihai Năstase.
Cargo Buddy a fost gândită de la început pentru a lucra doar cu clienți de transport și transportatori de încredere (se realizează o analiză atentă a firmelor înainte de a accesa aplicația).
Mihai Năstase, fondator Cargo Buddy: „Cargo Buddy este conștientă de presiunea la care este supusă industria și a luat decizia plății la descărcare. Ne dorim ca acest exemplu să contribuie la conștientizarea pieței privind dificultățile de cash flow pe care le întâmpină transportatorii.”
„Dacă clienții mari de transport nu reglează acum tarifele la un nivel care să asigure profitabilitatea firmelor de transport, într-un an de zile tariful de transport se va dubla. Deja cresc volumele de mărfuri transportate în regim spot, iar transportatorii nu mai pot semna contracte pe termen lung, care au devenit toxice, în actualul context.” – Mihai Năstase
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro