Consiliul Concurenței recomandă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii adoptarea unor măsuri urgente pentru eliminarea blocajelor din Portul Constanța. Este vorba despre investiții în dane specializate cu adâncimi mari, necesare utilizării la capacitatea maximă a terminalelor de depozitare, gestionarea de către un singur operator a infrastructurii de transport feroviar, construirea unui nou terminal Ro-Ro și a unui terminal GNL.
Guvernul a alocat, în ședința din 14 aprilie, 200 de milioane de lei pentru reabilitarea și operaționalizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța. Lucrările sunt începute, dar merg greu, iar șoferii camioanelor cu marfă sunt nevoiți să stea la cozi kilometrice, la intrarea în port. Situația a fost creată, în principal, de afluxul de cereale din Ucraina, țară devastată de războiul declanșat de Rusia împotriva ei, în urmă cu cinci luni.
Creșteri importante ale volumelor de mărfuri
Potrivit Consiliului Concurenței, volumul de mărfuri din Portul Constanța a crescut semnificativ, în ultimii trei ani, dar aprovizionarea, importul și exportul de produse și materii prime sunt afectate de infrastructura feroviară puternic degradată și de lipsa investițiilor. În contextul actualei situații internaționale, dar și al pandemiei de COVID-19, Portul Constanța a devenit principalul port cu deschidere la Marea Neagră.
Astfel, volumul de mărfuri ce au proveniență sau destinație Republica Moldova și Ucraina a crescut cu 823%, respectiv 144%, în ultimii trei ani…
… potrivit unui studiu realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) și Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN), din cadrul Consiliului Concurenței. Lemnul (+99%), echipamentele și mașinile (+92%) și semințele uleioase (+81%) au înregistrat cele mai mari creșteri, în perioada ianuarie 2021-martie 2022, în tranzitul prin Portul Constanța. La polul opus se află minereurile neferoase, produsele alimentare și nutrețurile și minereurile de fier.
Infrastructura feroviară degradată și lipsa investițiilor afectează traficul de mărfuri
Autorii studiului arată că infrastructura feroviară subdimensionată și lipsa investițiilor în Portul Constanța afectează traficul de mărfuri. La acestea, se adaugă numărul restricțiilor de viteză și lungimea liniilor de cale ferată degradate, administrate de CFR, care a crescut constant, în ultimii ani. „Deși există un plan de măsuri pentru fluidizarea tranzitului de mărfuri în Portul Constanța, care prevede eliberarea unor linii de cale ferată blocate cu vagoanele CFR Marfă, precum și implementarea de către CFR a unui program de lucrări de reparații și întreținere necesare pentru infrastructura feroviară, acesta nu a fost pus complet în aplicare. Astfel, cele două autorități din cadrul Consiliului Concurenței recomandă creșterea alocărilor financiare de la bugetul național pentru lucrările de reparație și întreținere a liniilor de cale ferată din cadrul Portului Constanța”, precizează Autoritatea de Concurență.
„Este vitală punerea în funcțiune a căii ferate”
Totodată, Consiliul Concurenței atrage atenția asupra faptului că trebuie deblocate liniile de cale ferată din Portul Constanța, pe care sunt garate vagoane de marfă nefuncționale, precum și a celor situate în apropierea portului, pentru fluidizarea traficului feroviar: „Este vitală repunerea în funcțiune a liniilor de cale ferată care sunt închise din cauza stării tehnice necorespunzătoare. În caz contrar, această situație ar putea conduce la blocarea Portului, ceea ce va afecta economia națională, prin perturbarea activității de import-export și, implicit, aprovizionarea cu materii prime și produse agroalimentare. În același timp, este necesară modernizarea liniilor de cale ferată din zonă, inclusiv electrificarea infrastructurii feroviare din port, ținând cont și de proiectele de investiții și planurile de dezvoltare ale operatorilor portuari, ceea ce va conduce la creșterea capacității de preluare a mărfurilor provenite din port și va contribui la dezvoltarea transportului multimodal și la creșterea volumelor de trafic de marfă pe calea ferată. Acest lucru se înscrie în strategia Comisiei Europene, care estimează că traficul feroviar de marfă va crește cu 50% până în 2030 și se va dubla până în 2050, comparativ cu anul 2015”, se notează în raport.
Un singur administrator al căii ferate: APM
Consiliul Concurenței recomandă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) „să analizeze oportunitatea gestionării infrastructurii de transport de servicii feroviare în Portul Constanța de către un singur administrator, respectiv Compania Națională Administrația Porturilor Maritime, cu respectarea, însă, a reglementărilor în ceea ce privește siguranța feroviară”. O astfel de gestionare ar permite o mai bună administrare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, atât în ceea ce privește activitatea desfășurată, cât și tarifele percepute pentru accesul la infrastructura feroviară, argumentează autorii studiului.
Dezvoltarea infrastructurii portuare, o necesitate
Consiliile de Supraveghere din cadrul Consiliului Concurenței consideră că trebuie realizate investiții pentru realizarea de dane specializate cu adâncimi mari, o reprofilare continuă a acestora, în funcție de specificul mărfurilor, va duce la folosirea la capacitate maximă a terminalelor de depozitare și a maximizării potențialului portului.
În perioada ianuarie 2019-martie 2022, nu au fost alocate sume pentru lucrări de reparații și de întreținere, deși volumul de mărfuri din Portul Constanța a crescut semnificativ.
Un terminal GNL, de importanță strategică
O altă recomandare a Consiliului Concurenței este realizarea unui terminal GNL și a unuia specializat în barje, care „ar reprezenta o investiție de importanță strategică pentru România, având în vedere că, pe coasta de vest a Mării Negre nu există un terminal GNL, în timp ce un terminal specializat pentru barje ar permite acostarea în siguranță a peste 200 de barje simultan și ar crește susținut traficul de cereale, îngrășăminte, semințe uleioase și combustibili minerali solizi”.
Un nou terminal Ro-Ro
În plus, „având în vedere că traficul de echipamente și mașini a înregistrat o creștere majoră, se recomandă construirea unui nou terminal Ro-Ro în zona Constanța Sud, incluzând o legătură cu infrastructura feroviară, ceea ce va conduce la o creștere susținută a traficului de acest tip de mărfuri”.
Bani europeni pentru extinderea cheurilor danelor 10 și 12 Midia
La mijlocul lunii iulie, a fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor”. Valoarea investiției este de circa 83 de milioane de lei (17 mil. euro), din care 60 mil. lei fonduri nerambursabile (POIM), diferența fiind suportată de la bugetul de stat. Se vor realiza, de asemenea, lucrări pentru racordarea și asigurarea alimentării cu apă și energie electrică a navelor. Zona Midia va deveni mai funcțională, prin dezvoltarea unui nod de transport al produselor petroliere și al mărfurilor lichide, precum și ca un cluster pentru serviciile conexe și furnizorii de întreținere a utilajelor petroliere.
Parcare pentru TIR-uri, în zona Poarta 9
O nouă parcare destinată TIR-urilor a fost amenajată în interiorul Portului Constanța, lucrările fiind finalizate în circa două săptămâni. Parcarea este situată în zona Porții 9 și are o suprafață de 34.000 mp. Aceasta va determina fluidizarea traficului de camioane în port și evitarea aglomerărilor la porțile de acces. O altă parcare, în exteriorul portului Constanța, de o mai mare capacitate, se află în faza documentațiilor. Ministrul Sorin Grindeanu a cerut conducerii Portului Constanța „să prezinte un calendar asumat pentru realizarea unui Studiu de Fezabilitate, având ca scop dezvoltarea unei parcări de capacitate mare (de peste 800 de locuri) în exteriorul Portului”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro