Lipsa șoferilor profesioniști de camioane, autobuze și autocare continuă să afecteze mobilitatea și lanțurile de aprovizionare europene, conform raportului european 2022 al IRU, publicat recent.
Conform IRU, aproximativ 425.000 de posturi de șofer de camion, reprezentând 10% din total, au rămas neocupate, în 2021, în Europa. Iar lucrurile merg pe o pantă nefavorabilă, același raport preconizând o majorare a deficitului la 17%, până la finalul acestui an. Pe segmentul de transport persoane, IRU estimează un deficit de 17.000 de conducători auto profesioniști, reprezentând 7%, procentul urmând să crească la 8%, până la sfârșitul lui 2022.
Raportul, bazat pe un sondaj cuprinzător, asupra a 744 de operatori de transport rutier din 15 țări europene, include indicatori economici post COVID pentru sector, cifre detaliate privind dinamica demografică și de gen și principalele cauze ale problemei.
„IRU va publica, în octombrie, un raport de urmărire privind soluțiile și studiile de caz de la membrii IRU și operatorii de transport rutier din Europa și din alte regiuni”, precizează organizația internațională.
Salariile majorate nu au rezolvat nimic
Reamintim, un studiu IRU dat publicității în iunie 2022 atrăgea atenția asupra faptului că penuria de șoferi va crește, în condițiile în care majorarea, în 2021, a salariilor nu a rezolvat problema. În plus, criza demografică accentuează decalajul deja mare dintre șoferii tineri și cei bătrâni.
După o cercetare care a inclus 1.500 de operatori de transport din 25 de țări din Americi, Asia și Europa, IRU a constatat că deficitul de șoferi de camion a crescut în toate regiunile, în 2021, cu excepția Eurasiei.
„În Europa, deficitul a crescut cu 42%, din 2020 până în 2021, posturile de șofer neocupate ajungând la 71.000 în România, 80.000 atât în Polonia, cât și în Germania și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, deficitul a crescut cu 30%, ajungând la 54.000; în China cu 140%, pentru a atinge 1,8 milioane”, menționează raportul publicat în luna iunie a acestui an.
Bomba demografică
Mai puțin de 3% dintre șoferii de camion erau femei, în 2021, în toate regiunile, excepție făcând China (5%) și SUA(8%). Rata femeilor șoferi de autobuz și autocar în Europa este, însă, mai ridicată, ajungând la 12%.
Pe de altă parte, tinerii șoferi sub 25 de ani au rămas doar o minoritate, reprezentând 6 sau 7% din numărul conducătorilor auto de camion, în majoritatea regiunilor. La nivel internațional, Europa și-a adjudecat cea mai mare vârstă medie a șoferului – 47 de ani.
Decalajul tot mai mare de vârstă este mai grav pentru transportul de pasageri. În Europa, doar 3% dintre șoferii de autobuz și autocar aveau sub 25 de ani, în 2021.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro