POVESTEA CELOR 2 GEORGIENI CARE AU RĂMAS PE MARGINEA DRUMULUI, ÎN ROMANIA: Blocați 40 de zile, lângă camion

Aventura celor doi georgieni care au stat, mai bine de 40 de zile, lângă camion, pe marginea drumului, în România, mi-a adus aminte de povestirile pe care le-am auzit de la cărăușii români care făceau transport înainte de 2007. Ghinion și șansă. Teamă și curaj. Și, mai ales, omenie… tocmai de unde protagoniștii întâmplării noastre nici măcar nu se așteptau. Dar să lăsăm povestea să își urmeze firul…

Trecuse, deja, de jumătatea lunii august, când grupul Voluntari în Europa și Florin Tomuța, directorul general al companiei Tomiflex Logistic, erau etichetați într-o postare pe micul și inimosul grup de Facebook „Șoferi, choferes, drivers”, într-o postare ce ridica problema a doi georgieni blocați de 40 de zile în apropiere de Cornea (jud. Caraș-Severin), lângă un camion defect. Nu știa nimeni cu exactitate despre ce era vorba, dar curajul unor șoferi (cu toții credeau, inițial, că sunt conducătorii auto) care nu abandonează atâta timp camionul a sensibilizat multe persoane. Românii s-au mobilizat și au început să aducă provizii, chiar și de la sute de kilometri.

Din cauză că georgienii nu vorbeau o limbă de circulație internațională, nimeni nu știa, însă, care era, de fapt, problema lor.

Dar cine sunt protagoniștii? După cum explică Adriana Mureșan, fondatorul Grupului Voluntari în Europa, este vorba despre 3 persoane: Gheorghi (proprietarul camionului), David (tatăl proprietarului) și Kaxa (unchiul proprietarului).

Iată ce s-a întâmplat.

Pe scurt…

„Gheorghi decide să cumpere un camion second-hand, pentru a începe o afacere; ia legătura cu o firmă intermediară din Bulgaria și localizează camionul în Olanda. Zis și făcut, firma vânzătoare din Bulgaria primește banii și trimite un șofer bulgar să ia în primire camionul și remorca și să le ducă la destinație.

În Polonia, cutia de viteze se strică și camionul este dus la reparat la un service local, unde se insistă să se schimbe, odată cu cutia, și ambreiajul, pentru că, în caz contrar, service-ul nu va da garanția reparației. Gheorghi acceptă, plătește, se efectuează reparația și camionul își continuă cursa… dar nu pentru mult timp. Cutia de viteze se strică din nou. De data aceasta, în Romania.

Începe o cascadă de telefoane între Georgia și Polonia, pentru ca atelierul să își asume o nouă reparație, dar, între timp, expiră numerele de tranzit, în condițiile în care cei din Polonia, efectiv, nu mai răspund la telefon.

Evident că șoferul bulgar părăsește camionul și se întoarce acasă. Este momentul în care intră în scenă tatăl, David, care pornește pentru a păzi camionul și remorca, până în momentul în care se găsește o rezolvare.

Fără soluții

Zilele curg lent, fără soluții… Bariera lingvistică pare de netrecut. Gheorghi cere ajutorul Ambasadei Georgiei la București, dar nimeni nu face nimic. Într-un final, găsește un atelier, în Romania, unde se poate înțelege cu patronul, care este un turc, iar acesta se deplasează la fața locului. Îi comunică, însă, că nu poate repara camionul.

David mergea zilnic la o benzinărie aflată în apropiere, de unde își suna fiul (Gheorghi), până într-o zi… când telefonul nu a mai sunat.

Vă veți întreba de ce trebuia să se deplaseze să poată vorbi la telefon? Motivul era unul simplu. Nu avea unde să își încarce mobilul, pentru că bateriile camionului muriseră.

În spital

Timp de 5 zile, Gheorghi nu a știut nimic de tatăl lui, și a fost, din nou, refuzat elegant de reprezentanții Ambasadei Georgiei, care i-au sugerat să mai aștepte câteva zile până să reclame la poliție dispariția. În acest context, a decis să își trimită unchiul la fața locului, să vadă ce s-a întâmplat.

Reprezentatul Voluntari în Europa împreună cu cei doi georgieni, după prima întrevedere

Așa a ajuns și Kaxa în România.

Pe David l-au găsit internat în spital, la București, în urma unei pneumonii grave. După ce a fost externat, s-a întors la camionul buclucaș, a continuat să asigure paza, de data aceasta împreună cu Kaxa, așteptând rezolvarea unei situații pe zi ce trecea tot mai complicate.

Mulți colegi au oprit și le-au oferit alimente și apă și sunt recunoscători tuturor pentru gesturile de omenie.

Dar problema lor nu era lipsa alimentelor sau a apei, problema era găsirea unei cutii, a unui remorcher, a unui atelier care să repare defecțiunea și, mai presus de tot, problema era comunicarea, era bariera lingvistică care a îngreunat această acțiune.

Aflarea problemei…

Este momentul în care au intrat în acțiune cei din grupul Voluntari în Europa.

„Am făcut apel la un voluntar, aflat în apropiere, să meargă să vadă despre ce este vorba și să le afle problema. Cei 2 georgieni erau persoane în vârstă și vorbeau doar limba maternă și rusa, la care se adăugau și 3 cuvinte în engleză. Am găsit, pe grup, un translator din Republica Moldova, care vorbea limba rusă și care a aflat ce se întâmplă, de fapt. Bineînțeles, folosind telefonul celuilalt voluntar, aflat lângă ei. Aveau nevoie de service”, își amintește Adriana Mureșan, menționând că, în acel moment, în scenă a intrat Florin Tomuța, directorul general Tomiflex Logistic, care a coordonat acțiunea de remediere a problemei vehiculului… un obiectiv destul de dificil de atins.

(Totul în condițiile în care georgienii au privit, inițial, cu neîncredere dorința românilor de a-i ajuta.)

Kaxa, împreună cu o parte dintre cei care i-au ajutat în Romania

… Și rezolvarea ei

Pe scurt, camionul era un Renault Magnum, Euro 3, având cutie manuală, un model foarte greu de găsit, în acest moment. Service-ul din Polonia încercase să adapteze un alt model de cutie, dar varianta găsită s-a dovedit a fi cu totul greșită, generând probleme chiar mai mari.

Camionul a fost transferat în Alba Iulia, la service-ul ATM Diesel, care a asigurat atât manopera, cât și o parte din piese, în mod gratuit. Transferul a fost suportat, din punct de vedere financiar, de senatorul Călin Mătieș, care a oferit, de asemenea, cazare celor doi georgieni, până la rezolvarea problemei. David a rămas, însă, lângă semiremorcă, în ciuda faptului că fusese parcată într-o zonă supravegheată din cadrul unei stații PECO. Un membru Truck Tuning Art asigurase transferul trailerului.

Au existat mai multe piedici privind procurarea cutiei de viteze potrivite, pentru că, în primul rând, pe camion era montată o altă cutie decât cea originală. Motiv pentru care s-a luat legătura cu Volvo România, care, pe baza datelor de identificare a camionului, a furnizat informațiile necesare. Mulți au fost cei care au vrut să ofere o cutie de viteze… Din păcate, niciuna potrivită. În final, a fost găsit un model compatibil la Oradea, a cărui achiziție a fost susținută prin intermediul organizației Truck Tuning Art.

Problema a fost, în final, rezolvată, iar, în momentul trimiterii la tipar a revistei, cutia de viteze fusese schimbată, iar camionul funcționa perfect, fuseseră obținute numere noi de tranzit, iar David și Kaxa se aflau, deja, în drum către casă.

Gheorghi atunci când și-a preluat tatăl și unchiul să îi duca acasă

În toată această perioadă, tot grupul de români implicat în rezolvarea problemei a încercat să facă mai plăcută șederea celor 2 georgieni în România.

Chiar s-au interesat care este mâncarea tradițională în Georgia și le-au gătit ceva similar.

Cu Gheorghi, au discutat pe WhatsApp. S-a făcut, chiar, un grup, unde s-a ținut legătura, iar georgianul i-a rugat pe cei implicați să nu îl închidă. Oricând un român va avea nevoie, va găsi o mână de ajutor la Gheorghi, în Georgia.

Se spune despre români că sunt un neam ospitalier. Dar, în cazul acesta, este ceva mai mult. Atunci când conduci un camion, neprevăzutul îți devine partener de drum. Și Florin Tomuța a avut, la un moment dat, o problemă, pe o pantă abruptă, într-una dintre cursele internaționale… și cineva l-a ajutat. Cărăușii știu ce important este un astfel de gest. Sunt lucruri nescrise care, însă, reprezintă o adevărată lege a celor care sunt mai mult pe drum. Aceeași cutumă pe baza căreia s-a format și Voluntari în Europa.

Drumuri bune să aveți!

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.