O creștere recentă a numărului de decese rutiere în Norvegia a determinat autoritățile să analizeze motivele din spatele acesteia. Experții se întreabă dacă problema nu este ascunsă în educația șoferului și, mai ales, în urmărirea cunoștințelor acestora după ani de la examenul de conducere.
Obiceiuri
„Fiecare șofer a învățat ce este bine și ce este rău în trafic. Dar dacă nu vedem regulile ca fiind „utile”, ne grăbim să găsim propriile soluții. De multe ori începi prin a ajusta ușor ceea ce ai învățat la școala de șoferi și iei mai multe comenzi rapide”, spune Dagfinn Moe, cercetător în comportamentul în trafic la Sintef. „Când intri într-o rutină în care folosești o mașină în fiecare zi, ai tendința de a-ți găsi propriul stil de condus. Atunci trebuie să sperăm că acel stil nu se abate prea mult de la ceea ce este sigur”, spune el.
Test
NRK (Norwegian Broadcasting Corporation) a testat recent trei șoferi aleatori din diferite grupe de vârstă pentru a vedea dacă vor trece un test de conducere după câțiva ani în trafic. Nici cel mai tânăr, nici cel mai în vârstă șofer nu a reușit să treacă. Pål (59) a urmat ceea ce el credea că este „fluxul” lui în trafic. Când limitele de viteză erau scăzute, s-a lăsat dus de val și a ajuns peste limită. Dar chiar și Thea (23 de ani), care își luase permisul abia în urmă cu trei ani, își dezvoltase deja câteva obiceiuri greșite. „Știm că obiceiurile se formează când faceți lucruri pe care le găsiți utile. Te determină să aluneci într-un model de conducere care crezi că funcționează de la sine. Atunci s-ar putea să ai probleme în a interacționa cu ceilalți în trafic și va exista un risc mai mare”, adaugă Moe.
Lider
De câțiva ani, Norvegia este țara cu cele mai puține decese în trafic în raport cu numărul de rezidenți. „Avem poate cea mai bună educație rutieră din lume. Este un punct de plecare foarte bun, dar cunoștințele trebuie să rămână aceleași”, spune ministrul Transporturilor, Jon-Ivar Nygård. Decesele în trafic sunt în scădere constantă, de mulți ani, dar anul acesta situația s-a inversat.
Până la sfârșitul lunii august a acestui an, 80 de persoane au murit în trafic în Norvegia. La fel de mulți, ca în tot anul 2021. „Este prea devreme să spunem care este cauza creșterii, dar ceea ce știm este că deseori are legătură cu eroarea șoferului. De asemenea, trebuie spus că cifrele de anul trecut au fost excepțional de scăzute din cauza pandemiei”, spune Nygård.
Au fost puse în aplicare mai multe măsuri pentru a se apropia de Vision Zero. Limitele de viteză au fost reduse pe mai multe porțiuni și au fost lansate campanii de informare. Dar schimbările în formarea de conducere sau urmărirea obligatorie a abilităților de conducere nu sunt luate în considerare. „Cu toții avem o mare responsabilitate personală de a căuta noi cunoștințe dacă știm că suntem prea nesiguri pentru a fi șoferi, dar nu avem de gând să propunem o continuare obligatorie”, spune Nygård.
Dar Poliția crede că este mult mai mult despre atitudine, decât despre cunoștințe. Knut Smedsrud, membru al Consiliului ROADPOL și șeful Poliției Rutiere Norvegiene, nu crede că lipsa cunoașterii regulilor de circulație este motivul principal al coliziunilor fatale.
„Cunoașterea este acolo. Nu conduceți sub influența drogurilor, nu folosiți telefoanele mobile, respectați limitele de viteză… Există un utilizator al drumului care să nu cunoască aceste lucruri? Nu, ei le cunosc. Doar că unii dintre ei aleg să le ignore”, spune Smedsrud.
Potrivit lui Smedsrud, viteza excesivă este principalul motiv din spatele a 35% din coliziunile fatale. „Știm că mai puțin de 70% dintre șoferi respectă limitele de viteză. este mai mult despre atitudine decât despre cunoștințe”, conchide Smedsrud.