A început cu o idee în data de 28 noiembrie 2002, însă lansarea Autogari.RO a avut loc doi ani mai târziu, în decembrie 2004.
„Ne-am propus, inițial, să oferim un mers al autobuzelor online. Practic, a fost vorba de digitalizarea informațiilor de transport cu autocarul și microbuzul, în România. Apoi, în mod firesc, au apărut Autogări.RO, REZMax și Bileteria, care, împreună, formează un ecosistem digital dedicat pieței de transport călători din România. Am plecat de la mersul autobuzelor și am ajuns la gestionarea informațiilor de transport și vânzarea de bilete”, a precizat Paul Cranja, cofondator Autogari.RO.
Un moment cheie a fost greva CFR din vara anului 2005.
„Am devenit foarte cunoscuți în 2005, în timpul grevei de două săptămâni de la CFR. Toată lumea a căutat alte soluții și canalul digital a devenit foarte accesat. La acel moment, nimeni nu dădea credit internetului, însă viziunea noastră a fost că internetul va fi viitorul și pe acest segment va trebui să ne concentrăm. Am construit de la zero un concept. Noi am fost pionieri în piață, am educat-o și am format o nișa care nu exista”, a arătat Paul Cranja.
Serviciile oferite de Autogari.RO au cunoscut o evoluție rapidă, plecând de la informare și ajungând la vânzare de bilete, creând astfel legătura digitală dintre călător și transportator.
„A crescut ca un copil, de la 0 și a ajuns la 18 ani, s-a maturizat și dă examenul de majorat. Am început cu oferirea informațiilor, iar, la început, le-am utilizat pe cele publice, conform programului oficial de transport. Am considerat că este important ca pasagerul să aibă acces la aceste informații publice, iar, apoi, am mers mai departe, acoperind și nevoia călătorului de a fi sigur că va putea utiliza respectivul serviciu”, a completat cofondatorul Autogari.RO.
Siguranța călătorului că va beneficia de serviciul de transport apare prin posibilitatea de a achiziționa biletul.
Astfel, Autogari.RO a devenit un market place, unde transportatorii își pot vinde serviciul de transport. Segmentul călătorilor interesați este unul consistent. În lunile de vârf, traficul pe site-ul Autogari.RO depășește 3 milioane de vizitatori, media lunară fiind de peste un milion de vizitatori.
„Călătorii au învățat – cursele sigure sunt cele unde poți cumpăra sau rezerva locul. Și mai sigur este să cumperi”, a declarat Paul Cranja.
Liberalizarea va duce la creșterea concurenței și, implicit, va reprezenta un motor de promovare a digitalizării.
Anunțata liberalizare a transportului interjudețean ar putea da un nou impuls de dezvoltare pentru platforma digitală.
„Ne putem aștepta la o dublare sau, poate, o triplare a biletelor vândute, însă este greu de anticipat, în condițiile în care discutăm de un moment unic. Se va pune tot mai acut problema asigurării celor mai bune canale de vânzare a biletelor pentru cursele operate. Bineînțeles, nu trebuie să neglijăm concurența transportului feroviar, care, pe termen lung, este una foarte serioasă”, a precizat Paul Cranja.
REZMax, pentru o gestiune eficientă
Ecosistemul digital este completat de REZMax, un soft de tip TMS (transport management sistem), care ajută operatorii de transport să își gestioneze cu ușurință activitatea.
„În plus, avem REZMax Șofer, aplicația pe care o folosesc conducătorii auto și dispecerii. Doar cu un telefon legat la casa de marcat, șoferul poate vinde bilete în același timp cu agențiile, soluția împiedicând posibile erori umane sau încercări de fraudare. Soluția este compatibilă cu toate casele de marcat”, a arătat cofondatorul Autogari.RO.
În dispecerat, apar în timp real, biletele vândute, precum și călătorii cu rezervări și bilete achiziționate online, care s-au prezentat la îmbarcare. Astfel, există o imagine precisă, în timp real, a locurilor ocupate.
De asemenea, traseul autovehiculului este urmărit, tot în timp real. Dispecerul știe, în orice moment, unde se află mașina, câți pasageri are de luat, câți are de lăsat…
„Opțional, atunci când se realizează alocarea per cursă a mașinii și, respectiv, a șoferului, sistemul poate transmite automat mesaje SMS către toți pasagerii care au achiziționat sau rezervat locuri pentru cursa respectivă. Astfel, aceștia vor avea toate informațiile necesare – loc de îmbarcare, oră, datele conducătorului auto și ale mașinii, link către biletul electronic… Călătorii sunt, astfel, bine informați, iar dispeceratul este degrevat de apeluri telefonice”, a completat Paul Cranja.
Liberalizarea transportului ar putea crea necesitatea realizării unor colaborări între operatori, pentru a asigura călătorilor un serviciu cât mai bun.
„Ar putea apărea colaborări între operatorii de transport, pentru a asigura cele mai confortabile legături, iar călătorul va putea achiziționa un singur bilet, electronic, pentru întregul traseu, chiar dacă va utiliza serviciile mai multor transportatori. Oferim o asemenea platformă digitală, care deja a fost testată. Fiecare transportator are posibilitatea să își gestioneze propria secțiune și partea financiară este foarte clară – fiecare firmă încasează sumele conform propriului serviciu prestat. Toate informațiile sunt disponibile în timp real, transparent și sigur”, a arătat Paul Cranja.
Pasul următor al platformei digitale va fi automatizarea – călătorii își vor putea gestiona singuri, pe platformă, condițiile de călătorie – rezervare, achitare, anulare… – în funcție de parametrii presetați de transportator.
„18 ani! Acum, în decembrie, sărbătorim majoratul. Când am început, conceptul de online în transportul de pasageri nu exista. Am fost pionierii digitalizării industriei. Încă suntem: dezvoltăm module dedicate, pe segmente de business noi. Am crescut cu piața, vrem să continuăm să creștem împreună cu partenerii noștri, cărora le mulțumim. Privim cu optimism spre viitor, suntem încrezători: ceea ce este mai bun, urmează să vină!” – Mircea Săracu și Paul Cranja, fondatori Autogari.RO
„Sunt operatori cu care colaborăm de peste 14 ani, pe partea de vânzări bilete. La ora actuală, se vând prin platforma noastră peste 150.000 de bilete anual.” – Paul Cranja
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro