Despre cum arată o platformă digitală dezvoltată în România pentru automatizarea, optimizarea și managementul unitar al proceselor de livrare, am discutat cu Mircea Stan, CEO & fondator Postis.
ZIUA CARGO: Cum a apărut Postis?
Mircea Stan: Am pornit la drum în 2016, când ne-am propus să schimbăm modul în care funcționează împreună sectoarele de transport, logistică și retail, folosind tehnologia și puterea datelor. La acel moment, o mare parte a proceselor logistice erau gestionate manual, pe hârtie sau într-un Excel, iar datele erau introduse de operatori umani în diferite sisteme IT. Așa că managerii și companiile își bazau deciziile de business folosind instrumente rudimentare și informații parțiale, care nu arătau imaginea completă a afacerii lor.
În plus, ineficiențele, lipsa de vizibilitate, datele parțiale nealiniate între diferitele sisteme sau agregarea lor întârziată duceau la costuri inutile, erori și întârzieri ale livrărilor, ceea ce se traducea în nemulțumirea clienților finali.
Clienții resimțeau o lipsă de control și predictibilitate, pentru că nu știau când își vor primi livrarea și nu știau ce se întâmplă în timpul scurs între plasarea comenzii și primirea coletului.
Așa că noi am venit cu abordarea prin care toate părțile implicate în livrările last-mile pot să colaboreze, pentru optimizarea și eficientizarea proceselor și experiențelor oferite. Mai exact, Platforma Postis integrează toate sistemele IT relevante (sisteme WMS, ERP, CMS, platforme de e-commerce cu sistemele de management al transportului, utilizate de curieri și transportatori specializați) și oferă un tablou unitar al datelor legate de fluxul operațional, performanță, fluxurile financiare și satisfacția clienților.
Utilizând aceste date, este posibilă analiza în timp real a peste 100 de parametri ce țin de calitatea și performanța livrării, iar prin automatizarea proceselor, utilizarea algoritmilor de inteligență artificială pentru decizii în timp real și alegerea soluției optime pentru fiecare livrare în parte, companiile din retailul tradițional sau e-commerce își eficientizează activitatea, reduc costurile și îmbunătățesc experiența oferită cumpărătorilor lor.
Care este poziția Postis în lanțul logistic?
Soluția propusă de Postis este un integrator între diferitele resurse și sisteme implicate în operațiunile de livrare și un liant între comercianți, cumpărătorul care plasează o comandă și transportatorul care o livrează. Platforma Postis preia informațiile legate de comandă direct din sistemele unde acestea sunt generate (de exemplu, magazin online, marketplace, sistem WMS, OMS sau ERP) și analizează instantaneu tipul de marfă (greutate, volum, tip de împachetare, fragilitate, perisabilitate etc.), condițiile de livrare (preluare imediată sau cu acumulare de volum, livrare standard, express sau programată, la adresă sau în locker etc.), opțiunile cumpărătorului și variantele de transport disponibile în zona unde se livrează.
În funcție de toți acești parametri, este selectată mereu cea mai bună opțiune pentru obiectivele de business ale comerciantului (cea mai ieftină, cea mai rapidă, cea mai sigură, cea care asigură serviciile cu valoare adăugată solicitate etc.), iar comanda este direcționată către curierul sau transportatorul care poate livra optim. Pe tot parcursul livrării, toți cei implicați (comerciant, companie de transport și cumpărător) sunt informați în timp real asupra statusului livrării și momentului când aceasta va fi finalizată.
În prezent, avem un catalog cu peste 200 de curieri, livratori și transportatori deja integrați în Platforma Postis, pentru toate tipologiile de produse și experiențe de client, și facilităm livrări în și din peste 25 țări. Pentru peste 250 de clienți, medii și mari, locali și internaționali, oferim servicii de automatizare, optimizare și management al livrărilor.
Care sunt pașii ce trebuie parcurși pentru a începe colaborarea cu Postis (pentru un transportator, expeditor, logistician)?
În ecosistemul Postis sunt integrate trei tipuri de business-uri.
Pe de o parte avem clienții plătitori, companii care livrează colete sau marfă paletizată și care au nevoie de optimizarea proceselor de transport. Ei pot fi jucători din e-commerce, retaileri tradiționali care se extind către un model omnichannel, companii de fulfillment sau 3PL care doresc să își extindă gama de servicii cu intermedierea și optimizarea livrărilor.
Pentru o implementare optimă, analizăm împreună care sunt problemele cu care se confruntă, care sunt obiectivele de business propuse, care este ecosistemul logistic utilizat – puncte de pick-up din magazine fizice, depozite proprii sau ale furnizorilor, respectiv care sunt partenerii de livrare – care sunt experiențele de cumpărare și livrare oferite clienților, ce infrastructură IT există deja sau urmează să fie implementată.
Pe baza acestei arhitecturi de livrare, sunt decise sistemul cu care se va integra Platforma Postis pentru a prelua comenzile, care sunt resursele de logistică și transport, parametrii și scenariile de optimizare ce vor fi utilizate de algoritmii de inteligență artificială, modalitățile și template-urile de raportare, precum și experiențele oferite clienților finali – opțiuni de livrare, SLA-uri promise, modalități de comunicare, pe parcursul livrării și după.
Etapa de analiză poate dura de la o zi, la câteva luni, în funcție de complexitatea infrastructurii utilizate de client. Având în vedere că platforma noastră deja este integrată cu toți transportatorii semnificativi și există conectori cu majoritatea furnizorilor de soluții de e-commerce, WMS sau ERP, integrarea se poate face rapid, iar activarea de noi soluții de transport se face instantaneu, direct din platformă.
A doua categorie de companii cu care colaborăm o reprezintă partenerii de transport. Aceștia sunt curieri, livratori sau transportatori specializați, care asigură livrarea pentru o gamă extrem de variată de produse, tipologii de împachetare, condiții de transport, SLA-uri sau teritorii acoperite.
Integrăm în Platforma Postis noi soluții de transport, în permanență, în mod gratuit, ori de câte ori serviciile lor sunt necesare unui client de-al nostru.
Acest lucru se poate face fie la cererea clientului, fie putem face integrarea la cererea transportatorului, atunci când soluția pe care o oferă corespunde nevoilor la care trebuie să răspundem.
În a treia categorie sunt partenerii tehnologici, care dezvoltă platforme de e-commerce, marketplace-uri, sisteme ERP, CRM, WMS și nu numai, ce pot utiliza integrările noastre cu transportatorii și tehnologiile noastre avansate pentru optimizarea livrărilor, pentru a oferi clienților lor noi servicii. Integrarea platformei Postis cu sistemele lor creează sisteme IT complete pentru servicii de business, testate și disponibile imediat, prin care clienții își pot gestiona integrat întreaga afacere.
Sunt necesare anumite dotări?
Platforma Postis oferă tehnologii digitale avansate pentru automatizarea proceselor și analiza datelor, dar este gândită să răspundă celor mai variate grade de dezvoltare IT. Evident, varianta optimă este cea în care comenzile sunt preluate automat, cu informații complete, din sistemele care le generează, fie că vorbim de un magazin online, marketplace sau platformă de e-commerce, un sistem de order management, un sistem WMS sau ERP.
Prin intermediul Platformei Postis, acestea se pot integra ca parte a unei infrastructuri unificate cu toate sistemele de management al transporturilor utilizate de curieri și transportatori, astfel încât datele sunt preluate, orchestrate, analizate și transmise mai departe către cea mai bună soluție de transport în mod automat, pe baza unor scripturi de optimizare care sunt îmbunătățite în permanență de algoritmii noștri de machine learning. Însă suntem conștienți că nu toate companiile au deja o astfel de infrastructură IT, așa că avem mecanisme prin care clienții și partenerii își pot îmbunătăți, treptat, gradul de digitalizare a proceselor.
De exemplu, comenzile pot fi preluate în platformă nu doar automat, ci și prin importuri de fișiere sau prin generare de AWB-uri direct în platformă, indiferent de curierii folosiți. Datele de raportare se pot transfera automat în sistemele BI ale clienților, dar pot fi utilizate și în platformă, prin dashboard-uri de analiză sau rapoarte complexe.
Pentru managementul și dispecerizarea comenzilor către șoferi, am creat o aplicație mobilă dedicată, care se instalează gratuit pe smartphone-ul acestora.
În funcție de încărcare sau rută, șoferilor li se alocă automat, sau prin intermediul unui dispecer al clientului, noi comenzi, cu toate informațiile necesare pentru o preluare și livrare eficiente.
La rândul lor, șoferii înregistrează în aplicație schimbările de status și încarcă documentele de livrare. În acest fel, transportatorii care nu au un sistem propriu de management al flotelor își automatizează și eficientizează procesele și pot genera în platformă aceleași informații ca și cel mai avansat tehnologic curier din piață. Iar retailerii pot folosi, în mod unitar și optim, nu doar resursele oferite de flotele curierilor și transportatorilor, ci și pe cele oferite de propriile lor flote de transport.
În ceea ce privește relația cu cumpărătorul final, am creat mecanisme de comunicare și interacțiune în timp real, pentru a oferi transparență și predictibilitate maxime. Actualizările de status ale livrării pot fi anunțate atât prin integrarea cu Contul de client din magazinul online, cât și prin serviciile de SMS și e-mail disponibile în platforma noastră, sau prin intermediul Parcely by Postis, singura aplicație pentru urmărirea în timp real a livrărilor de la orice retailer, prin orice curier.
Cum funcționează serviciul?
Platforma Postis este oferită ca serviciu pe bază de abonament lunar, cu valori ce depind de volumul de livrări procesate. În urma analizei de business și după identificarea arhitecturii optime de livrare, clientul folosește API-ul Postis, pentru a-și integra sistemul de management al comenzilor cu platforma noastră, apoi își activează furnizorii de transport pe care îi folosește și le particularizează profilul, pe baza parametrilor contractuali stabiliți cu fiecare în parte.
Împreună cu echipa Postis, clientul definește obiectivele, parametrii de optimizare și scenariile de alocare a livrărilor. Începând din acest moment, procesul de optimizare poate intra pe pilot automat, clientul urmărind calitatea serviciului în dashboard-uri complexe, ce analizează statusul, performanța, costurile, fluxurile de cash și satisfacția clienților săi.
Atunci când apar probleme, ele sunt identificate imediat și se poate interveni în timp real pentru alocarea unei alte soluții de transport, iar datele istorice oferă un suport solid pentru deciziile de business.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro