FN HERSTAL. Primul automobil înmatriculat în București

În prezent, la Muzeul Național de Istorie al României din București (MNIR), poate fi admirat unul dintre cele mai vechi automobile care există în România și primul înmatriculat în Capitală.

„Automobilul, produs la Fabrique Nationale d’Armes de Guerre, poartă seria de fabricație 40 și a fost primul înmatriculat în București, la începutul secolului trecut, purtând numărul 1B. Proprietarul FN-ului a fost Bassil Gheorghe Assan (1880-1918), fiul industriașului care a construit în 1853, la București, prima moară acționată de un motor cu aburi (expusă acum la Muzeul Tehnic «Dimitrie Leonida»)”, se arată în materialul de prezentare afișat de MNIR.

„În legătură cu acest automobil, există și o istorioară cu iz anecdotic: pentru că prințul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja numărul 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluție de compromis, înregistrând mașina prințului cu numărul 0.”

Detalii tehnice

  • Motor bicilindric, dispus transversal, în partea din față. Pus în funcțiune prin acționarea unei manivele care, introdusă printre spițele roții stânga față, se cuplează la arborele cotit.
  • Aprindere prin scânteie electrică, furnizată de două magnetouri de joasă tensiune.
  • Rezervor de gazolină plasat sub bancheta pasagerilor – combustibilul ajunge, prin intermediul unei conducte, într-un dispozitiv „amestecător”, precursorul carburatorului.
  • Rezervor de apă plasat tot sub banchetă – răcire asigurată de un radiator de tip serpentină.
  • Frână de serviciu cu bandă, activată prin intermediul unei pedale care acționează asupra unui tambur central, plasat pe arborele de transmisie. „Simultan, se realizează și decuplarea motorului de transmisie, prin deplasarea curelei de pe tamburul fix, pe tamburul liber” – MNIR.
  • Frână de mână pe cei doi tamburi ai punții spate.
  • Transmisie cu două trepte de viteză, care funcționează prin intermediul a două curele încrucișate.
  • Ambreiaj progresiv, cu bandă. Schimbarea vitezelor se realizează prin intermediul unul levier plasat pe coloana de direcție. De la arborele de transmisie, cuplul este transmis prin intermediul a două lanțuri.
  • Ambele punți rigide, suspensie cu arcuri longitudinale cu foi.
  • Acționarea direcției prin intermediul unui lanț și al două leviere.
  • Accelerație acționată manual, printr-o rozetă pe coloana de direcție și un sistem de scripeți.
  • Caroserie tip faeton, cu două locuri.
  • Două felinare cu petrol.

FN Herstal

Fabrique Nationale d’Armes de Guerre (Fabrica Națională de Arme de Război), cunoscută și sub numele de Fabrica Națională din Herstal, a fost fondată în localitatea cu același nume, situată lângă Liege, Belgia, în 1889. În afară de arme, compania a fabricat, timp de mulți ani, motociclete și autovehicule.

Primul automobil FN a fost fabricat în anul 1900, serie de care aparține și cel expus la MNIR. Modelul a primit porecla „Păianjenul”, deși amintește, mai mult, de trăsurile cu cai. Motorului cu doi cilindri i-a urmat, în 1904, unul cu patru cilindri și 4.000 cmc, capabil să dezvolte o „impresionantă” putere maximă de 14 CP.

În următorul an, a apărut un model mai luxos, FN Typ 30-40, din care a fost derivat următorul model, FN 6900, propulsat de un motor construit sub licență Rochet-Schneider, care era echipat cu cilindri în pereche. Puterea era transferată către puntea spate prin intermediul unui ambreiaj cu disc și al unui arbore din oțel. Automobilul dispunea de suspensie pe arcuri cu foi, atât longitudinale, cât și laterale.

Au venit, apoi, modelele FN Typ 2000 și Typ 2700, acesta din urmă propulsat de un motor proiectat și fabricat chiar de FN.

După Primul Război Mondial, apare 2700a, cu starter electric, lubrifiere automată a șasiului și motor integral din aluminiu. Au urmat FN Typ 1950, FN Typ 1250A și, mai târziu, FN1250T, care dispunea de un sistem electric funcțional și motor cu patru cilindri, 15 CP.

Modelele au continuat să se dezvolte și să se îmbunătățească, trecând la anvelope de tip „balon”, frâne pe toate patru roțile, la transmisie cu patru trepte și la versiuni cu veleități sportive. Șasiul modelului 3800 a format, de asemenea, baza unei utilitare, ca și, mai târziu, șasiul modelului 11CV.

În anii ‘30, FN oferea un motor cu 8 cilindri și producea nu mai puțin de 16 modele de automobile, ceea ce a condus la probleme economice. Astfel, începând din 1930, au fost produse numai două modele, numite după nepoții regelui belgian: „FN Prince Baudouin” și „FN Prince Albert”.

După ce compania a renunțat la producția de automobile, a continuat, totuși, să fabrice motociclete și vehicule comerciale, în special troleibuze, până în anii ‘60 ai secolului trecut.

În ceea ce privește producția de arme, FN Herstal face parte din Grupul Herstal, care deține, de asemenea, companiile Repeating Arms Company (Winchester) și Browning Arms Company. În prezent, compania se confruntă cu controverse privind exportul de arme către Arabia Saudită, dar și cu scandaluri legate de deturnări de fonduri ale unor foști angajați.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

surse: MNIR, Wikipedia

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.