La finalul lunii martie, are loc, la Poiana Brașov conferința anuală ZIUA CARGO, dedicată transportului de călători.
Este o perioadă marcată de incertitudine, atât din punct de vedere legislativ, cât și al stabilității financiare a companiilor, care resimt, încă, efectele provocate de pandemie.
Transportul interjudețean – prelungire și liberalizare
La jumătatea lunii martie, proiectul de lege care ar trebui să asigure o perioadă de tranziție de trei ani către „liberalizare” este, în continuare, blocat în Parlament și cei implicați (autorități și patronate) se feresc să facă pronosticuri legate de șansele ca acest act normativ să fie votat.
Totuși, varianta cea mai plauzibilă ar fi ca, în următoarele săptămâni, să avem această lege votată și publicată în Monitorul Oficial. Alternativa este greu de pus în practică – o nouă ședință de atribuire este imposibil de organizat, în condițiile în care criteriile „tradiționale”, precum „vechimea pe traseu”, nu mai pot fi utilizate. Iar o nouă prelungire a valabilității actualelor licențe… greu de crezut.
În situația probabilă în care actul normativ va intra în vigoare, urmează normele de aplicare. Și sunt câteva aspecte care vor trebui clarificate.
Surse din Ministerul Transporturilor ne-au precizat faptul că, inițial, se va merge pe o prelungire a licențelor existente, fără niciun fel de modificare. În ceea ce privește segmentul „liberalizat”, se va evita principiul „primul venit, primul servit”. Practic, pe segmentele neacoperite, astăzi, de programul de transport, regula privind intervalul de 60 de minute între plecări nu va funcționa. Însă vor trebui respectate anumite reguli, pentru a obține noile autorizații de transport, legate de parc și stații.
Ministerul Transporturilor își propune, în următorii ani, să îmbunătățească controlul privind modul de desfășurare a curselor, printr-o monitorizare în timp real a autovehiculelor (GPS). Astfel, vor fi eliminate cursele neefectuate și, totodată, se creează premisele pentru o informare centralizată și modernă a călătorilor, privind transportul rutier, la nivel național.
Un aspect care stârnește îngrijorare/precauție este legat de autogări, acestea putând determina cine va efectua anumite curse sau nu. Însă reprezentanții MT consideră că și aici pot exercita un control eficient, prin centralizarea tuturor peroanelor disponibile în autogări, la nivel național. Astfel, posibilele încercări abuzive de a influența piața ar trebui să poată fi evitate.
Reacțiile operatorilor de transport sunt diverse și acoperă întregul spectru, de la dorința unei prelungiri pe viață a valabilității licențelor actuale, și până la „liberalizarea” imediată și fără reguli.
Totuși, dacă legea este aprobată în forma actuală, o „reașezare” a transportului interjudețean este de așteptat și putem anticipa câteva tendințe: dispariția curselor neefectuate din programul de transport; renunțarea la cursele neprofitabile sau care acoperă cu dificultate costurile; apariția de noi curse, care să acopere mai bine nevoile călătorilor; creșterea concurenței pe zonele „libere”, ca urmare a parcului disponibilizat de pe cursele neprofitabile, precum și din transportul județean.
Însă, dincolo de toate acestea… piața nu merge bine și firmele de transport reușesc tot mai greu să acopere costurile, iar multe dintre acestea au oprit activitatea, sau se pregătesc să o facă.
Transportul județean – riscant și complicat
Licitațiile organizate de consiliile județene pentru transportul regulat de călători s-au dovedit mai degrabă un eșec, dacă luăm în calcul numărul mare de loturi rămase descoperite și, totodată, numărul mare de firme a căror ofertă a fost respinsă. La prima vedere, firmele de transport călători nu au fost pregătite pentru a realiza oferte conforme, pentru a participa la licitațiile organizate de consiliile județene. Însă, în același timp, studiile privind fluxurile de pasageri și capacitatea ca loturile să acopere costurile de operare doar din vânzarea biletelor au fost mult deformate, conform firmelor de transport. Astfel, o miză importantă pentru transportatori, pentru a evita o posibilă „gaură neagră”, ar fi semnarea unor contracte care să prevadă posibilitatea compensației. Strategia prin care acest lucru să devină o realitate va reprezenta un alt subiect al Conferinței ZIUA CARGO.
Votează transportatorul de persoane al anului AICI.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro