ROADPOL se luptă la vârful UE pentru accesul automat la datele vehiculelor către autoritățile de poliție, în scopul investigațiilor privind accidentele rutiere.
Împreună cu parteneri de seamă, Rețeaua europeană de poliție rutieră îi solicită de urgență președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să acționeze asupra legislației specifice în domeniul vehiculelor automate ale viitorului.
Scrisoare
„Întârzierile au consecințe în lumea reală. O legislație sectorială este indispensabilă pentru ca inspecția vehiculelor, poliția rutieră și analiza accidentelor să se desfășoare în mod corespunzător în viitor”, afirmă cele trei entități, într-o scrisoare adresată Ursulei von der Leyen, reamintindu-i că o propunere de extindere a legislației privind omologarea de tip așteaptă să fie transmisă și riscă să fie amânată până după următoarele alegeri europene din 2024. Fără cadrul de reglementare necesar, accesul tehnic exclusiv al producătorilor la datele vehiculelor ar compromite îndeplinirea sarcinilor suverane. „O lipsă de acțiune din partea Comisiei Europene ar duce la soluții izolate care depind de fiecare stat membru sau de producătorii de vehicule în parte”, se arată în scrisoare.
Sarcina
„În afară de principala lor sarcină de aplicare a legii în materie de trafic, forțele europene de poliție rutieră trebuie, de asemenea, să investigheze accidentele rutiere. Odată cu creșterea automatizării și a conectivității vehiculelor, accesul la date devine un factor din ce în ce mai important în această sarcină”, spune președintele ROADPOL, Elvira Zsinkai. “Poliția are nevoie de acces direct la date fiabile despre vehicule pentru a asigura probe criminalistice pentru reconstituirea accidentului.”
Importanță
„Accesul la datele relevante de la bordul vehiculelor este absolut esențial – în caz contrar, poliția și procurorii, precum și organizațiile de inspecție a vehiculelor și experții în analiza accidentelor nu își vor putea face treaba importantă, având în vedere că vehiculele devin din ce în ce mai automatizate și mai conectate”, declară Stan Zurkiewicz, directorul executiv al DEKRA. „Întârzierea legislației europene în această privință este împotriva interesului consumatorilor.”
Președintele EVU, Jörg Ahlgrimm, subliniază acest aspect: „În scopul determinării cauzei unui accident, datele generate în vehicule devin o sursă majoră de informații. Analiștii de accidente vor putea afla doar ce s-a întâmplat cu datele relevante care le sunt accesibile – fără limitări din partea producătorilor sau a furnizorilor de sisteme. În curând va trebui să putem determina dacă, la un anumit moment dat, un vehicul a fost controlat de persoana aflată pe scaunul șoferului sau de un sistem automat. Autoritățile trebuie neapărat să aibă acces ușor și rapid la datele relevante în astfel de cazuri.”
Același lucru este valabil și pentru inspecția vehiculelor, spune DEKRA, care este numărul unu la nivel mondial în acest domeniu, efectuând peste 28 de milioane de inspecții pe an în 24 de țări din întreaga lume. „Inspecția tehnică periodică este un mijloc vital pentru a garanta că vehiculele sunt sigure, securizate și respectă reglementările de mediu pe tot parcursul ciclului lor de viață. Atunci când sistemele vehiculelor depind de software, cum ar fi sistemele avansate de asistență a șoferului și sistemele de conducere automată, avem nevoie de acces independent și de încredere la date nemodificate și nefiltrate în prealabil pentru a verifica funcționalitatea corectă”, subliniază directorul general al DEKRA, Stan Zurkiewicz.
FRAND
Experții de la ROADPOL, EVU și DEKRA solicită o abordare centrată pe utilizator și ca accesul la date să fie oferit în conformitate cu așa-numitele principii „FRAND”, ceea ce înseamnă acces echitabil, rezonabil și nediscriminatoriu. Mai presus de toate, organizațiile îndeamnă Comisia Europeană să prezinte fără întârziere un proiect de legislație specifică sectorului, pentru a se asigura că acesta poate fi înaintat colegislatorilor în timpul mandatului parlamentar.