LEKTRI.CO: Experiență electrică

Start-up înființat în 2017, Lektri.co a acumulat o experiență importantă, în zona autovehiculelor electrice. Am discutat cu Claudiu Suma, CEO Lektri.co, despre evoluția acestei piețe.

ZIUA CARGO: Ce este Lektri.co?

Claudiu Suma: Este un proiect regional european, care a reunit mai mulți pasionați ai domeniului, pentru a dezvolta soluții adaptate nevoilor pieței. Am studiat mașinile electrice și utilizarea acestora, am apelat la consultanță, am participat la conferințe și, totodată, am folosit și propria experiență, având în utilizare, de peste 6 ani, un parc de 12 mașini electrice.

Claudiu Suma, CEO Lektri.co: „Pe tot mai multe depozite, sunt montate panouri solare și tot mai multe flote de distribuție devin electrice. Aceste proiecte arată că viitorul se întâmplă, deja, astăzi.”

Am descoperit, de exemplu, că, în 80% din cazuri, mașina electrică se încarcă acasă, ca și telefonul. Astfel, am dezvoltat un model de stații de încărcare pentru uz rezidențial. Sigur, acestea pot fi folosite și la locul de muncă, și în parcări cu multe locuri. Astfel, sistemul nostru se potrivește foarte bine și pentru încărcarea flotelor comerciale la garaj.

De ce stații de uz rezidențial? Pentru că în mod ideal bateriile ar trebui încărcate la putere redusă și mașina oricum stă 95% din timp. Totodată, încărcarea la o putere mai mică reprezintă un stres mai mic pentru rețea.

Am analizat toată oferta existentă în anul 2020 și ne-am gândit să facem o stație de încărcare deosebită, minimalistă ca hardware, deci accesibilă ca investiție, dar conformă cu toate reglementările în vigoare și oferind multe integrări via cloud. În principal, am țintit ecosistemul legat de o casă inteligentă, din punct de vedere al managementului energiei.

Această decizie s-a dovedit a fi foarte bună, mai ales în contextul anului 2022, când, din cauza crizei energetice, în Europa, am asistat la o explozie a integrării sistemelor fotovoltaice. Însă, la sistemele fotovoltaice, după bucuria instalării (cu subvenție sau nu), vine tristețea faptului că nu poți să debitezi în rețea energia, pentru că, atunci când strălucește soarele, mulți injectează în rețea, tensiunea crește și invertorul decuplează.

Apare cu atât mai pregnant ideea de a consuma în spatele contorului, adică în propria gospodărie. Astfel, curentul generat solar are cu atât mai mare importanță și sens. Una dintre funcționalitățile cele mai importante ale încărcătorului nostru este aceasta – că se poate sincroniza cu invertorul, în stația fotovoltaică, modulând încărcarea mașinii, crescând viteza de încărcare a mașinii, atunci când ai energie disponibilă de la panourile fotovoltaice.

Noul sediu Lektri.co

Ținta este maximizarea utilizării energiei produsă din surse regenerabile?

Pe termen mediu, se vorbește de modularea încărcării, de către distribuitorul de energie, în două scenarii principale. Scenariu pozitiv – bate vântul foarte tare și, de exemplu, în Dobrogea, avem excedent de energie electrică. Ar fi foarte complicat să oprim centralele pe cărbune sau nucleare și, atunci, oferim facilități posesorilor de mașini electrice care încarcă. Deci prețul energiei s-ar putea să fie, în anumite momente, negativ. Lucrul ăsta se întâmplă, deja, în Austria. Pe de altă parte, există și situația opusă, cum a fost în Texas. Astfel, într-o conjunctură negativă, dacă nu se reduce puterea de încărcare, există riscul de cădere a sistemului energetic regional sau național. În această situație, distribuitorul ar putea, cu acordul și/sau printr-un sistem de compensare a clientului final, să reducă puterea de încărcare la stațiile pentru mașini electrice, sau chiar să suspende încărcarea, pe anumite perioade de timp.

Astfel, cu ajutorul stațiilor de încărcare inteligente și conectate, putem deveni parte dintr-un ecosistem al managementului energiei, în contextul în care se vor folosi tot mai multe resurse regenerabile, prin adaptarea la caracterul volatil al energiei regenerabile (vânt și soare).

Pe termen mediu, se vorbește despre mașina electrică în calitate de baterie pe roți.

În cazul energiei produsă din surse regenerabile, capacitatea de stocare a energiei este esențială. Iar mașinile electrice pot juca un rol important, prin-un management adecvat al încărcării și, în viitor, chiar să redea o parte din energia stocată înapoi în rețea, atunci când este nevoie.

La ora actuală, sunt 30.000 de mașini electrice în România, care au baterie cu o capacitate medie de aproximativ 40 kWh. Sunt 1,2 GWh! Dar cum vor arăta lucrurile când, într-un viitor nu foarte îndepărtat, vom avea 300.000 de mașini electrice?

Managementul energiei care curge înspre și dinspre mașinile electrice va fi o componentă importantă.

Ce planuri de viitor aveți?

Pentru următorii cinci ani, ne vom implica în proiecte prin care stațiile noastre de curent alternativ să permită servicii flexibile. Adică mașina să dea curent alternativ în rețea. Avem, deja, câteva prototipuri. Acest serviciu se adresează, în principal, celor care au, deja, o instalație de produs energie fotovoltaică și o mașină electrică. Pe scurt, lucrurile vor funcționa astfel – în timpul zilei, încarci cu instalația fotovoltaică mașina, pe lângă consumul casnic și, eventual, injectarea în rețea, iar, în timpul nopții, prototipul nostru comută invertorul, care nu mai este alimentat de la panouri ci de la bateria mașinii, iar utilizatorul beneficiază de energie produsă solar, pe toată durata zilei.

Avem un impediment de moment. Deși există un standard privind comunicarea cu mașina, pentru descărcarea bateriei, din aprilie 2022, acest standard este aplicat sau implementat de foarte puțini producător de mașini.

Există multe scenarii de utilizare și trebuie spus că prețul mare al energiei electrice catalizează astfel de proiecte. Iar costul stocării energiei este foarte ridicat.

Ca să fie eficientă, stocarea fie trebuie să scadă prețul bateriei, ceea ce cred că se va întâmpla, fie, din nou, să crească prețul energiei. Oricum ar fi, faptul că ai o mașină electrică pentru care deja ai plătit bateria, creează o oportunitate.

Cred că bateria, în deceniul următor, va deveni tot mai des întâlnită. Orice clădire ar putea să aibă baterie. Bateria din mașină nu este decât o alternativă, sau o oportunitate.

Sigur, și producătorii de vehicule trebuie să fie deschiși să implementeze standardul deja existent.

Cum ați vedea o electrificare sănătoasă, pentru o firmă de distribuție?

Există o mare oportunitate, pentru că noi deservim clienți care au flote de distribuție. Avem, la ora actuală, cu SafeFleet (o altă firmă din grupul nostru), 80.000 de vehicule, pe care le monitorizăm și le asigurăm management de flotă. Astfel, orice client de-al nostru care are o flotă de distribuție ar putea să apeleze la noi, pentru consiliere. Putem analiza distanța parcursă, zilnic, de autovehicule, dispunerea garajelor, zonele unde mașinile petrec mai mult timp, locurile unde ar putea fi instalate panouri fotovoltaice… Având istoricul acestor date pe anii trecuți, am putea contura un proiect de electrificare, optimizând etapele investiției.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.