Podul peste Dunăre de la Brăila, deschis cu restricții, dar fără taxă

Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila a fost deschis circulației, în 6 iulie, parțial și cu restricții, după 2 ani de întârziere și aproape 6 ani de lucrări complexe. Este cel mai mare pod din România și al treilea din Europa. Traficul, dedicat exclusiv autovehiculelor, este scutit de taxa de trecere, timp de 5 ani.

Circulația pe pod este restricționată, până la sfârșitul acestui an. Astfel, mașinile pot circula, în timpul săptămânii, doar între orele 8.00 și 21.00. Sâmbăta și duminica, precum și în zilele de sărbătoare legală, traficul rutier este permis și pe timp de noapte. Chiar dacă are trotuare, podul este interzis pietonilor și bicicliștilor, acestea urmând să fie folosite strict pentru mentenanţă.

Într-o primă etapă, circulația este deschisă parţial, cu descărcare în judeţul Tulcea pe drumul până la Măcin (etapa I), urmând ca varianta până la Jijila (etapa II) să fie finalizată, până la sfârșitul acestui an.

5 ani fără taxă

În primii 5 ani, nu se plăteşte taxă de trecere a podului, a anunțat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Podul suspendat are lungimea de 1.974,3 m, iar drumul principal (Brăila-Jijila) are 19 km, în timp ce drumul de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin) are 4,3 km. Valoarea contractului, finanţat prin POIM, este de 2,375 miliarde de lei, cu TVA. Proiectat să aibă o durată de viaţă de 120 ani, are un centru de monitorizare şi control care va înregistra permanent starea construcției, prin cei 50 de senzori instalaţi pe pod în punctele esenţiale.

Inaugurarea construcției s-a făcut cu mare fast, fiind prezenți la eveniment inclusiv șeful statului. Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a catalogat evenimentul drept „un moment istoric pentru sud-estul României”.

„Deschiderea podului suspendat de la Brăila va dezvolta exponențial economia județelor Tulcea și Brăila. Noi oportunități de afaceri, locuri de muncă, mai multă siguranța și confort, sunt doar o parte din beneficiile pe care aceasta cale rutieră modernă le va aduce întregii zone. Deschidere Podului suspendat de la Brăila, care va conecta mult mai eficient Dobrogea de Muntenia și de Moldova, propulsează România în eșalonul statelor cu infrastructură rutieră modernă. Importanța acestui pod a fost evidențiată în toate alocuțiunile înalților oficiali prezenți astăzi la evenimentul de deschidere a circulației, organizat pe malul tulcean. Președintele României, Klaus Iohannis, președintele Senatului, Nicolae Ciucă, premierul Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, Comisarul european, Adina Vălean, au subliniat inclusiv importanța strategică a acestui obiectiv”, a precizat Pistol.

Klaus Iohannis, președintele României: „Podul care intră astăzi în circulație reprezintă un prim pas, deosebit de important, în atingerea unor obiective privind conectivitatea, fluidizarea traficului de tranzit și siguranța rutieră. Acest proiect reprezintă, totodată, măsura unei bune cooperări, deopotrivă naționale și internaționale”.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „În 2017, puţini credeau în reuşita acestui proiect. Iată că la șase ani distanţă suntem aici împreună să deschidem circulaţia pe acest pod care leagă cele trei regiuni istorice. Este un pod pe care l-aş numi un pod al speranţei, un pod al unirii, al speranţelor pentru toţii românii, pe care şi le-au pus locuitorii în această lucrare de infrastructură unică în România şi în sud estul Europei (…) Mă aştept ca, până la sfârşitul anului, să se termine şi drumul spre Jijila, cei aproximativ 20 km, şi a doua descărcare pe malul tulcean, de asemenea, la începutul anului viitor, să fie gata, pe malul brăilean, Drumul Expres Galaţi-Brăila”.

Premierul Marcel Ciolacu: „Podul suspendat pe care ne aflăm este un exemplu în multe privinţe. Este un exemplu al muncii în echipă, al cooperării internaţionale într-o lume modernă şi plină de provocări. Un consorţiu italo-japonez a lucrat cot la cot cu zeci de subcontractori români. Firmele noastre au participat cu sute de oameni şi mii de maşini, utilaje, macarale şi tehnologie diversificată. Este şi un model de investiţie publică majoră cu un uriaş efect de multiplicare. Cele 500 de milioane de euro investite în pod s-au întors, în mare parte, în economia românească – mai ales în această regiune. Beneficiare sunt familiile a mii de angajaţi de la companii din judeţe precum Brăila, Tulcea şi Galaţi, care au lucrat şi lucrează încă la finalizarea întregului obiectiv. Aceşti bani alimentează de 4 ani economia locală”.

Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturit: „Podul de la Brăila, unul dintre cele mai mari și mai sofisticate tehnic din Europa, este un proiect de succes atât pentru România, cât și pentru Uniunea Europeană. Această nouă conexiune de transport va duce la dezvoltarea economică în comunitățile din vecinătate și va avea un impact pozitiv pentru regiunile Dobrogea și Moldova. În plus, podul are o importanță sporită în contextul geopolitic actual, al războiului din Ucraina. Creșterea capacității infrastructurii din regiunea Dunării este vitală pentru a îmbunătăți securitatea la nivelul Uniunii Europene și pentru a asigura transportul mărfurilor care tranzitează România dinspre și înspre Ucraina și Republica Moldova”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.