Producătorul italian IVECO anunță producerea și comercializarea de vehicule cu baterii și vehicule electrice cu pile de combustie alimentate cu hidrogen sub marcă proprie.
Decizia anunțată este urmarea achiziționării totale și exclusive de către IVECO Grup a companiei joint venture dezvoltate alături de Nikola Corporation, în Ulm, Germania.
Concept și tehnologie
Conceptul noilor vehicule pur electrice are la bază platforma IVECO S-WAY, cu un design special creat pentru a susține atât tehnologia cu pile de combustie, cât și pe cea electrică.
Camioanele cu baterii (BEV) și cele electrice cu pile de combustie alimentate cu hidrogen (FCEV) sunt echipate cu o axă electrică produsă de FPT Industrial, compania soră din cadrul IVECO Group, producătoare a componentelor grupului motopropulsor. În plus, bateriile sunt furnizate de Proterra, iar tehnologia pilelor de combustie și a altor componente cheie, provine de la Bosch.
Autonomia camioanelor IVECO BEV este de până la 500 km. Acestea dispun de o capacitate totală a bateriei de 738 kWh (9 pachete) și o putere de încărcare de până la 350 kW, ceea ce permite o gamă variată de aplicații regionale și chiar misiuni care implică parcurgerea unor distanțe mai mari, cu posibilitatea de încărcare în timpii de odihnă obligatorii.
Camioanele cu pile de combustie alimentate cu hidrogen (FCEV) au o autonomie, mai mare, de până la 800 km. Cu un timp de realimentare rapid, de sub 20 de minute, ele sunt o soluție pentru distanțele lungi, în transportul comercial greu. Vehiculul poate stoca 70 de kilograme de hidrogen, la o presiune de 700 bar.
Datorită autonomiei mai mari decât cea a unui vehicul electric, camionul cu hidrogen va reprezenta o adevărată revoluție pentru transportul pe distanțe lungi, cu emisii zero.
Primele livrări
Configurația autotractor 4×2 BEV, cu baterii, va fi prima introdusă pe piața europeană, în ultimul trimestru al anului 2023.
Primele unități ale camioanelor IVECO FCEV, cu pile de combustie, vor fi livrate în Franța, Elveția și Germania la sfârșitul anului 2023, așa cum este planificat în cadrul proiectului european H2Haul, cofinanțat de Clean Hydrogen Partnership.
Acesta vizează accelerarea implementării soluțiilor pe bază de hidrogen în industria transportului comercial și facilitarea pieței camioanelor cu pile de combustie la scară largă, în următorii ani.
Ambele tipuri de vehicule sunt produse în unitatea de producție din Ulm a IVECO Group. Vehiculele vor fi comercializate de cele 254 de puncte de vânzare și service – rețeaua extinsă de dealeri IVECO din Europa.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro