Relațiile economice dintre Asia și Europa au fost prezente încă din timpuri străvechi, facilitând consolidarea unor importante interconexiuni și contribuind la dezvoltarea macro-regională. În contextul geopolitic și economic actual, în care conflictul dintre Rusia și Ucraina a generat o multitudine de provocări pe toate planurile, iar Asia rămâne unul dintre principalii parteneri în schimburile economice cu Europa, crearea unor rute de transport alternative, care să ofere o reducere nu doar a costurilor, ci și a timpului de transport, devine tot mai importantă.
„România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanță majoră în regiune, marea provocare a României este generată de nevoia de investiții în infrastructură – atât rutieră, cât și feroviară – pentru a susține afluxul de mărfuri ce ar trebui să tranziteze țara noastră”, este de părere Viorel Leca, director general al Gebrüder Weiss România.
România – locul 15 în Europa la mărfuri procesate prin porturile maritime
Un aspect-cheie în considerarea României ca potențial hub logistic este reprezentat de creșterea constantă a greutății brute de mărfuri procesate în cele trei porturi maritime ale țării. Potrivit celei mai noi statistici realizate de Eurostat, la nivelul lui 2022, România se află pe locul al 15-lea în clasamentul european, cu cca. 60 de milioane de tone de mărfuri procesate, în 2022, prin porturile de la Marea Neagră, tonajul înregistrând creșteri constante de la an la an.
În contextul în care Portul Constanța este cel mai important din România, datele statistice privind performanța acestuia arată că cea mai mare cantitate de mărfuri procesată este din categoria cerealelor, urmată de categoria petrol brut și produse petroliere. Aspect care arată, o dată în plus, relevanța României în economia europeană.
Un moment esențial ce a demonstrat, o dată în plus, importanța României în sistemul economic european și global a fost cel al declanșării conflictului din Ucraina. Odată cu începerea războiului din regiune, Ucraina, cel puțin în primă fază și pentru anumite categorii de clienți, nu a mai reprezentat una dintre opțiunile dorite de transport, indiferent de cale (aerian, maritim sau terestru). Astfel, toate acele vase care, în mod tradițional, ajungeau în portul Odessa au fost rerutate către Portul Constanța.
Pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanța a deservit eficient fluxurile de mărfuri sosite sau plecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud. Poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatea redirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtat către porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă (feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre). Deși multe schimbări politice și economice s-au desfășurat în această zonă și au influențat semnificativ dezvoltarea acesteia, căile tradiționale de transport care utilizează Portul Constanța au rămas neschimbate, datorită avantajelor competitive ale portului.
Creșterea economică înregistrată în ultimii ani în ţările Europei Centrale şi de Est oferă României avantajul de a acționa drept centru principal de depozitare și distribuție pentru această regiune.
Provocările poziționării României drept centru logistic regional
România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre-Rin.
Astfel, potențialul pe care îl are România mai ales în contextul actual (economic și geopolitic), poate fi susținut doar prin investiții masive în infrastructura rutieră și feroviară, necesare pentru a facilita transportul rapid și eficient de mărfuri. De asemenea, la nivel legislativ sunt necesare ajustări care să ușureze o astfel de poziție strategică a țării noastre, în timp ce mediul fiscal îmbunătățit (impozite, vamă etc.) joacă, de asemenea, un rol important.
În plus, oferirea de servicii de transport de calitate, la standarde europene devine un aspect esențial. Tocmai din acest motiv, Gebrüder Weiss România investește constant în dezvoltarea rețelei de hub-uri logistice, dar și în noi soluții de transport destinate clienților.
Strategia Gebrüder Weiss este de a-și consolida prezența în Asia Centrală, ceea ce este vizibil deja prin investițiile alocate extinderii filialelor sale din Europa Centrală și de Sud-Est, până în Caucaz și Asia Centrală, unde, compania de logistică este prezentă cu propriile filiale din Georgia, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, până în China.
În plus, compania și-a extins recent prezența în Georgia, în contextul creșterii tot mai mari a volumelor de marfă, locația din Tbilisi dispunând de mai mult spațiu de transbordare și birouri.