Reprezentanții transportatorilor solicită CNAIR reducerea tarifului de autorizare a transporturilor agabaritice.
Conform documentului transmis autorităților, în momentul de față, România are cele mai mari tarife de trecere pentru transporturile agabaritice din Uniunea Europeană.
„În majoritatea țărilor din Europa, tariful de autorizare este constituit din costurile ministerului de resort cu personalul și verificările infrastructurii. Nimeni nu consideră că transporturile agabaritice distrug infrastructura rutieră, așa cum autoritățile din România o fac”, a declarat Florin Tomuța, director general Tomiflex, vicepreședinte COTAR.
Motivele pentru care transportatorii solicită aceste reduceri sunt legate de competitivitatea României pe plan regional și riscul de a pierde investiții.
„Industria grea din România întâmpină reale dificultăți de competitivitate, în raport cu companiile de profil din Europa, prin suprataxarea transportului. Aici, avem exemple de fabrici care intenționează să își mute capacitățile de producție în afara țării”, a arătat Florin Tomuța.
În aceste condiții, companiile de transport din România, pe parcursul timpului, au avut un impediment serios în dezvoltare, din cauza lipsei producției și, implicit, a exporturilor de agabaritic.
„Piața de agabaritic este în continuă dezvoltare și putem considera că un număr mare de autorizații, raportat la buget, poate însuma mai mult decât un număr mic de autorizații de o valoare foarte mare. Prin reducerea de tarife, stimulăm toate societățile de transport din România să circule în deplină legalitate. Din punctul nostru de vedere, o reducere de tarife și o optimizare a controlului vor duce la majorarea încasărilor”, a explicat Florin Tomuța.
Cum fac alte state
Propunerile transportatorilor sunt inspirate din modul de abordare al altor țări membre UE.
În ceea ce privește autorizațiile anuale, prezentăm, în continuare, exemple de dimensiuni și tarife:
- Ungaria – pentru dimensiuni 22 × 3,2 × 4,49 m, masă 40 t, cost anual 67.000 HUF = 172 de euro.
- Austria – pentru dimensiuni 25 × 3,5 × 4,3 m, masă 60 t, cost anual 450 de euro.
- Germania – pentru dimensiuni 20,5 × 3 × 4 m, masă 41,8 t, cost anual 200 de euro.
- Țările de Jos – pentru dimensiuni 27 × 3,5 × 4,25 m, masă 100 t, cost anual 205 euro, și sunt incluse trei autotractoare în AST și fiecare autotractor înscris poate tracta orice semiremorcă.
- Belgia – pentru dimensiuni 30 × 4,25 × 4,5 m, masă 44 t, cost anual 300 de euro.
- Franța – pentru dimensiuni 25 × 4 × 4,5 m, masă 48 t, cost 350 de euro și asigură o valabilitate de 5 ani pentru toată flota.
- Polonia – pentru dimensiuni 25 × 4,5 × 4,5 m, masă 60 t, cost 1.000 de euro, cu valabilitate doi ani, pentru toată flota.
În ceea ce privește autorizațiile de rută, apar două componente – valabilitatea autorizațiilor și tariful de autorizare.
Valabilitatea autorizațiilor:
- Ungaria – transporturi interne 7 zile, transporturi de tranzit 30 de zile.
- Austria – 30 de zile.
- Germania – 30-90 de zile.
- Țările de Jos – 30 de zile.
- Belgia – 30 de zile.
- Franța – 30 de zile.
- Polonia – 14 zile.
Merită menționat faptul că, în acest interval, cu aceeași autorizație, se pot face curse multiple, fără plată suplimentară de tarif, cu excepția Ungariei.
În privința tarifului de autorizare, documentul transmis CNAIR conține mai multe simulări, care demonstrează diferențele importante dintre România și țările vecine.
De zece ori mai scumpi ca bulgarii
Într-un prim exemplu prezentat de transportatori, a fost simulat un transport cu un ansamblu A3S5 pe ruta Kulata-Gyueshevo.
Dimensiunile ansamblului sunt (lungime/lățime/înălțime) 19,5/3,05/4,00 m și având o masă totală de 90 t. Masele sunt repartizate pe axe – cap tractor: 7 + 9 + 10 = 26 t și semiremorcă: 5 × 12,80 = 64 t. Distanța între axele semiremorcii este de 1,36 m.
Ruta este Kulata (punct de frontieră între Bulgaria și Grecia)-Gyueshevo (punct de frontieră între Bulgaria și Macedonia), având o distanță de 173,546 km, din care 77,691 km de autostradă și 95,855 km de drum național.
Conform fișei de calcul, acest camion a plătit, în Bulgaria, următoarele tarife:
- Depășire lățime: 0,35 leva/km, aproximativ 0,1802 euro/km (1 euro =1,94 leva).
- Depășire lungime: 0,65 leva/km, aproximativ 0,3350 euro/km.
- Depășire masă totală: 5,40 leva/km, aproximativ 2,78351 euro/km.
- Depășire axe cap tractor: 0,00 leva/km.
- Depășire axe semiremorcă: 0,00 leva/km.
Tarif depășire Bulgaria: 0,1802 + 0,3350 + 2,78351 = 3,29871 euro/km.
Conform fișei de calcul afișată la AST, operatorul de transport a achitat un preț de 1.110,69 leva, aproximativ 572,52 euro.
În România…
Dacă acest transport se derula în România, conform Ordinului 1836/07.12.2018 aveam următoarele tarife:
- Depășire lățime: 0,0529 × {(3,05 – 2,55) + 1}2 = 0,11903 euro/km.
- Depășire lungime: 0,0144 × {(19,50 – 16,50 + 1)2 / 10} = 0,02304 euro/km.
- Depășire masă totală: 0,02 × (90,00 – 40 / 2) = 1,40 euro/km.
- Depășire axă triplă remorcă = {(12,80 × 3) – 24 + 0,2}2 × 2 / {(12,80 × 3) – 24 + 10} = 17,47213 euro/km.
- Depășire axă dublă remorcă = {(12,80 × 2) – 18 + 0,3}2 × 2 / {(12,80 × 2) – 18 + 10} = 7,09205 euro/km.
Tarif depășire România: 0,11903 + 0,02304 + 17,09213 + 7,09205 = 24,70625 euro/km.
La acest total, se mai adaugă un coeficient de emitere AST de 20% din valoare tarif. Astfel, se ajunge la 29,6475 euro/km.
Prețul AST ce trebuia achitat de către transportator (dacă transportul era autorizabil, având în vedere masele pe axe): 24,70625 euro × 173,546 km × 1,20 = aproximativ 5.145,21 de euro.
„Având în vedere masele pe axa triplă (38,4 t) dar și dublă (25,6 t) semiremorcă, acest transport nu poate fi autorizat în România. Dacă se accepta autorizarea, se plătește prețul unui proiect de transport executat de o firmă privată specializată și eventualele costuri suplimentare legate de expertiza tehnică a fiecărui pod pe care urmează a fi efectuat transportul. Având în vedere masa totală, acest transport va fi însoțit de un echipaj de poliție rutieră, însoțire ce implică costuri conform anexă contract prestări servicii încheiat la nivel de IGP, iar acest transport necesită două autovehicule de însoțire pe autostradă și doar un vehicul de însoțire pe celelalte categorii de drumuri”, a explicat Florin Tomuța, întregind tabloul încâlcit în care se desfășoară transporturile agabaritice în țara noastră.
Acest calcul s-a efectuat doar pentru categoria de drum reabilitat, fără a se ține cont de celelalte categorii de drumuri din România, respectiv drum european și drum modernizat.
Și o automacara…
Un alt exemplu invocat în document este cel al unei automacarale cu 8 punți, având dimensiunile (lungime/lățime/înălțime) 21,75/3,05/4,15 m și o masă totală de 96 t (repartizare axe 8 × 12 t). Distanța între axe este de 1,50/1,55 m.
Pe ruta Kapitan Petko Voievod (punct de frontieră între Bulgaria și Grecia)-Pirdop (Oraș Bulgaria, regiunea Sofia), pe o distanță de aproximativ 513,542 km, conform fișei de calcul, acest camion a plătit următoarele tarife:
- Depășire lățime: aproximativ 0,18 euro/km.
- Depășire înălțime: aproximativ 0,04 euro/km.
- Depășire lungime: aproximativ 0,33 euro/km.
- Depășire masă totală: aproximativ 3,68 euro/km.
- Depășire axe ansamblu: 0,00 euro/km.
Tarif depășire Bulgaria: 0,18 + 0,04 + 0,33 + 3,68 = 4,23 euro/km.
Astfel, operatorul de transport a achitat un preț de aproximativ 2.172 de euro.
Dacă acest transport se derula în România, aveam următoarele tarife:
- Depășire lățime: 0,0529 × {(3,05 – 2,55) + 1}2 = 0,11903 euro/km.
- Depășire înălțime: 0,0529 × {(4,15 – 4,00) + 1}2 = 0,06996 euro/km.
- Depășire lungime: 0,0144 × {(21,75 – 12,00 + 1)2 / 10} = 0,16595 euro/km.
- Depășire masă totală: 0,02 × (96,00 – 40 / 2) = 1,52 euro/km.
- Depășire axă dublă nr. 1 = {(12,00 × 2) – 18 + 0,3}2 × 2 / {(12,00 × 2) – 18 + 10} = 4,96125 euro/km.
- Depășire axă dublă nr. 2 = {(12,00 × 2) – 18 + 0,3}2 × 2 / {(12,00 × 2) – 18 + 10} = 4,96125 euro/km.
- Depășire axă dublă nr. 3 = {(12,00 × 2) – 18 + 0,3}2 × 2 / {(12,00 × 2) – 18 + 10} = 4,96125 euro/km.
- Depășire axă dublă nr. 4 = {(12,00 × 2) – 18 + 0,3}2 × 2 / {(12,00 x 2) – 18 + 10} = 4,96125 euro/km.
Tarif depășire România: 0,11903 + 0,06996 + 0,16595 + 4 x 4,96125 = aproximativ 20,19994 euro/km.
Astfel, prețul AST ce trebuia achitat de către transportator dacă se parcurgea același număr de kilometri pe România era de: 20,19994 euro × 513,542 km × 1,20 = aproximativ 12.447,89 de euro.
Și în acest caz, ar fi fost necesară realizarea unui proiect de transport și însoțirea de către un echipaj al poliției rutiere.
Încadrarea axelor
În ultima perioadă, la nivel mondial, toți producătorii de autotractoare și semiremorci au investit mult în cercetare și dezvoltarea de tehnologii nepoluante și prietenoase cu infrastructura rutieră. Astfel, sunt din ce în ce mai folosite sistemele de axe pendulante, axe cu 4 sau 8 anvelope pe linie, axe cu virare hidraulică.
„Toate statele europene, cu excepția României, și-au adaptat legislația cu privire la tarifarea acestui tip de axă. Țări precum Germania, Austria, Țările de Jos, Belgia, Franța, Luxemburg, Spania, Italia, Danemarca, Suedia, Finlanda și Ungaria tarifează acest tip de axă după depășirea greutății de 12 tone pe axă, indiferent de distanța dintre ele (simplă, dublă, triplă). Acest lucru, în toate țările menționate mai sus, este aplicabil și pentru axele automacaralelor. Pentru celelalte tipuri de axe, specifice transportului agabaritic, toate aceste țări, cu excepția Ungariei, consideră 10 tone pe axă ca fiind sarcina maximă pe osie admisă netaxabilă. Un alt aspect demn de luat în seamă și cu care considerăm că România face un abuz este legat de încadrarea la axă triplă a unui grup de axe (una liftantă și 2 motoare) pentru autotractoarele cu 4 axe. Toate celelalte state acceptă aceste autotractoare, din punct de vedere al taxării, la 10 tone pe axă, fără încadrare la axă dublă sau triplă”, a explicat Florin Tomuța.
Astfel, un autotractor care are greutatea pe axe de 10-9-10-10 tone trece ca fiind fără depășiri pe axe.
Un alt aspect considerat de către transportatori incorect tratat, din punctul de vedere al taxării, este legat și de semiremorcile cu 4 axe. De exemplu, la distanța între axe 1,36 m, încadrarea se face ca o axă triplă și una simplă.
„Suntem singura țară din UE care procedează astfel. Suspensia pe toate cele patru axe este comună, sarcinile pe cele 4 axe sunt aproximativ egale. Din punctul nostru de vedere, aici ar trebui să avem două axe duble”, a concluzionat vicepreședintele COTAR.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro