Bulgaria confiscă mașinile șoferilor beți sau drogați. România o va urma

Bulgaria a introdus măsura confiscării mașinilor de la șoferii prinși conducând sub influența băuturilor alcoolice și/sau a drogurilor, iar România va face același lucru, după ce legislația s-a înăsprit, în iulie, prin eliminarea posibilității de suspendare a pedepsei cu închisoarea în cazul producerii accidentelor mortale de către conducători auto aflați în astfel de stare.

BTA (sursă ROADPOL)

Poliția rutieră din Bulgaria confiscă, în favoarea statului, autovehiculele conduse de șoferii care s-au urcat la volan după ce au consumat alcool și/sau substanțe psihoactive. Parlamentul a stabilit, prin modificările aduse Codului penal, ca mașinile să fie sechestrate și păstrate până la pronunțarea hotărârii judecătorești. În cazul în care făptuitorul nu este proprietar, acesta va fi condamnat la plata unei amenzi echivalente cu valoarea vehiculului, informează cel mai recent Buletin Informativ al ROADPOL – Rețeaua polițiilor rutiere din Uniunea Europeană.

Până la 20 de ani de închisoare

Totodată, la cel puțin 5 ani de închisoare au fost majorate, în Codul penal din Bulgaria, pedepsele pentru conducătorii auto aflați în stare de ebrietate sau/și sub influența narcoticelor/analogi ai acestora, precum și pentru cei care, fără motive medicale, refuză să fie testați, sau accidentul rutier a avut ca urmare vătămarea corporală sau decesul mai multor persoane. Până acum, infracțiunile erau de la 3 la 15 ani de închisoare, dar parlamentarii bulgari au ridicat limita inferioară la 5 ani.

Sancțiuni și mai mari, de la 10 la 20 de ani (față de pedepsele anterioare, de la 5 la 20 de ani) de închisoare au fost stabilite pentru cazuri deosebit de grave, când autorul omorului din culpă a fugit de la locul accidentului sau a condus fără a deține permis, dacă a depășit cu peste 50 km/h viteza admisă într-o zonă populată sau fapta a fost comisă pe culoarea roșie a semaforului ori pe trecere de pietoni.

Neglijență în șofat

De asemenea, atunci când decesul pe șosea este cauzat de neglijență în conducerea vehiculului, pedeapsa pentru șoferul vinovat este închisoarea de la 3 la 8 ani (față de 2-6 ani, anterior), iar în cazuri deosebit de grave, de la 5 la 12 ani (față de 3-10 ani), a stabilit Parlamentul bulgar.

foto: Poliția Română

Direct la închisoare, în România

Codul penal a fost modificat și în România, prin Legea 213/2023, care se aplică din 13 iulie, astfel că instanțele de judecată nu vor mai putea stabili suspendarea executării pedepsei cu închisoarea, în cazul șoferilor care au produs un accident soldat cu decese, după ce s-au urcat la volan aflați sub influența alcoolului și/sau a substanțelor psihoactive, ori nu dețin permis de conducere. La închisoare vor merge, fără drept de apel, și conducătorii auto care au ucis din culpă două sau mai multe persoane, chiar dacă rezultatele etilotestelor dau drugtestelor sunt negative.

Mai nou, însă, Poliția a anunțat că restituie permisele de conducere șoferilor depistați pozitiv cu aparatele drugtest, dacă analiza probei de sânge s-a dovedit negativă.

Confiscarea mașinii – deocamdată intenție

Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiției, intenționează să ceară modificarea Codului penal la fel ca în Bulgaria, pentru ca statul să le confiște mașinile șoferilor băuți sau drogați: „Voi propune Guvernului și Parlamentului legislație cu măsuri care vizează conducătorii auto, pe mai multe direcții. (…) Instituirea măsurii de confiscare obligatorie a mijloacelor de transport în care sunt depistate droguri sau conducătorul auto a fost confirmat pozitiv cu droguri. Este o prevedere care funcționează și în state membre ale Uniunii Europene”.

Cătălin Predoiu

Propunere de testare antidrog la obținerea permisului

De asemenea, Cătălin Predoiu vrea să modifice legislația astfel încât candidații la obținerea permisului auto, sau șoferii care și-l înnoiesc, să fie testați antidrog. „Instituirea obligativității testului antidrog, cu ocazia examinării medicale pentru dobândirea sau reînnoirea permisului și extinderea examinării medicale la restituirea permisului de conducere reținut pentru consumul de alcool și droguri. Deci, vrei carnet, test antidrog. Instituirea unor noi situații, în care efectuarea testării antidrog-alcool este obligatorie, suplimentar prevederilor actuale: atunci când în vehicul sunt identificate substanțe care pot avea caracter psihoactiv, recipiente cu alcool desfăcute, conducătorul auto figurează în baza de date că a încălcat norme privind consumul de alcool și droguri la volan, precum și când a comis infracțiuni la regimul substanțele interzise”, a declarat el.

După înmulțirea accidentelor soldate cu decese provocate de șoferi drogați, ministrul de Interne vrea și testarea antidrog a elevilor, viitori candidați pentru dobândirea permisului auto: „Este vorba de analiza posibilității testării antidrog a elevilor, cu acordul părinților, de către personal medical calificat ce deservește unitatea de învățământ, în situația în care manifestă vizibil comportament caracteristic consumului de droguri”.

3-5 ani până la redobândirea carnetului

Ministrul Predoiu vrea și „mărirea termenului pentru restituirea permisului de conducere, atunci când acesta a fost anulat ca urmare a consumului de alcool și droguri: în prezent, este de 6 luni de la data executării pedepsei cu amenda sau a pedepsei în regim de privare de libertate; voi propune 3 ani. Un an de la data grațierii totale ori a restului de pedeapsă de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a dispus suspendarea pedepsei sub supraveghere, sau de la data împlinirii termenului de prescripție a executării pedepsei, în caz de consum de alcool și droguri. În prezent este un an, voi propune 5 ani”.

Prim-ministrul Marcel Ciolacu s-a declarat de acord cu adoptarea în Guvern a unui proiect de lege pentru modificarea Codului penal: „Măsurile de combatere a consumului de droguri, anunțate de ministrul Afacerilor Interne, vicepremierul Cătălin Predoiu, sunt un pas înainte pe un traseu corect, dar nu sunt suficiente. Este nevoie, în paralel cu testarea antidrog în școli sau de confiscarea mașinii celui prins drogat la volan, și de un efort masiv de destructurare a rețelelor de trafic cu droguri. Aștept de la Poliție să lupte mult mai eficient cu dealerii de droguri. Vreau să văd toate efectivele disponibile în stradă”.

GENDARMERIE.FR (sursă ROADPOL)

Cauză principală a deceselor pe autostrăzi, în Franța

Alcoolul și drogurile reprezintă principala cauză a accidentelor soldate cu morți pe autostrăzile franceze, arată un raport recent al Asociației Societăților de Autostrăzi din Franța (ASFA), citat de ROADPOL. Numărul persoanelor decedate pe autostrăzi a crescut cu 43%, în 2022, față de anul precedent (188, față de 131), arată raportul. În 23% din cazuri, principalele cauze ale acestor tragedii au fost alcoolul, stupefiantele și medicamentele. „Asistăm la un comportament periculos și aproape voluntarist al unei părți a participanților la trafic”, a declarat Christophe Boutin, delegat general al ASFA.

Mult timp subestimate printre cauzele accidentelor rutiere, drogurile și alcoolul sunt, acum, identificate, în mod clar, ca obiective de combătut. Recent, Comitetul Interministerial pentru Siguranță Rutieră (CISR) a decis înăsprirea sancțiunilor aplicate pentru conducerea sub influența drogurilor sau a alcoolului. Ca și pe restul rețelei rutiere, șoferii tineri sunt reprezentați în coliziunile mortale pe autostradă, legate de substanțe. În unul din două accidente, autorul are sub 35 de ani.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.