Asociatia Română pentru Smart City (ARSC) organizează la Palatul Parlamentului, în 16 noiembrie, de la ora 13.00, Reuniunea Operatorilor, Producătorilor și Autorităților din Transportul Public (ROPAT), în care se va dezbate modernizarea și digitalizarea transportului public de pasageri.
Transportul public în România este printre cele mai smart din Europa de Est, cu un avans puternic de digitalizare în ultimii a.ni, potrivit ARSC. Cluj-Napoca, Oradea, Brașov, Turda, Suceava și București au un sistem de transport public vizibil îmbunătățit, care încadrează localitatea într-una de tip smart city.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Transportul public din orașele din România se află printre cele mai avansate din Europa de Est, trecând printr-un proces continuu de transformare digitală, în ultimii ani, prin investiții în autobuze electrice, sisteme de plăți electronice și aplicații mobile, arată o analiză a Asociației Române pentru Smart City (ARSC).
„Suntem încântați să vedem că România evoluează rapid către un sistem de transport public inteligent, cu soluții digitale care aduc beneficii semnificative călătorilor și întregii societăți. Acest avans nu doar îmbunătățește experiența călătorilor, ci contribuie și la reducerea impactului asupra mediului și la eficientizarea operațiunilor. Desigur că este nevoie în continuare de investiții în infrastructura de transport în comun, însă progresul din ultimii ani a fost unul rapid, cel mai accelerat din regiune”, declară Eduard Dumitrașcu, președinte ARSC.
Printre principalele realizări care au contribuit la acest avans se află în primul rând creșterea flotei de autobuze electrice, integrarea sistemului de plăți digitale în mijloacele de transport, soluții de ride-sharing și dezvoltarea de aplicații mobile pentru transport în comun care ajută la optimizarea călătoriilor zilnice. Aceste inovații facilitează o mai bună coordonare a traficului urban în special, reducând timpii de așteptare și îmbunătățind fluxul călătorilor.
Cele mai bune exemple de orașe cu un sistem de transport public vizibil îmbunătățit, care încadrează localitatea într-una de tip smart city sunt Cluj-Napoca, Oradea, Brașov, Turda, Suceava și București. Acestea au implementat sisteme avansate de ticketing și informare în timp real, au integrat tehnologii pentru monitorizarea traficului și au investit în vehicule ecologice care contribuie la un mediu urban mai curat și mai sănătos.
Chiar și așa, transportul public din România are nevoie de noi îmbunătățiri pentru a ține pasul cu cele mai recente evoluții în domeniul smart mobility și pentru a răspunde cerințelor și așteptărilor cetățenilor. În acest sens, Reuniunea Operatorilor, Producătorilor și Autorităților din Transportul Public (ROPAT) oferă o platformă vitală pentru dialog și schimb de bune practici, unde participanții discută despre provocările actuale și viitoare, precum și despre soluții inovative pentru a face transportul public mai accesibil, sigur și confortabil.
Speakeri care au confirmat participarea:
- Traian Urban – Director Innovation Hub East, EIT Urban Mobility (organism al Uniunii Europene)
- Ionel Scrioşteanu – Secretar de Stat, Ministerul Transporturilor
- Stelian Bujduveanu – Viceprimar, Primăria Municipiului București
- Ștefan Roșeanu – Preşedinte, Autoritatea pentru Reformă Feroviară
- Vladimir Ghițulescu – Director General, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI)
- Preoteasa Traian – Director General, CFR Călători
- Daniel Istrate – Director General, STB
- Victor Vevera, Director General, ICI București
- Cristian Alexandru Micu – Director Comercial, Metrorex
- Andrei Zahan, Asociaţia Intercomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL)
- Cătălin Frangulea – Director General, Asociația Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov
- Mihai Andrei, Administrator Public, Consiliul Județean Ilfov
- Iosif Szentes – Director Dezvoltare Transport Feroviar, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI)
- Geanina Suditu – Director Dezvoltare – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI)
- Stoica Cristian – Director General, CTP Iași
- Manuel Rotaru, Director General, Publitrans Pitești
Dezbaterea publică despre transportul în comun în România face parte din misiunea ARSC de a contribui la dezvoltarea orașelor și eficientizarea transportului public, prin proiecte de tip Smart Mobility. Detalii complete despre temele dezbătute și eveniment se regăsesc pe site-ul evenimentului ROPAT.ro.
Îmbunătățirea infrastructurii unui oraș reprezintă un pas important în călătoria unui smart city către eficiență și sustenabilitate. Nevoia de mobilitate inteligentă a apărut ca urmare a tendinței tot mai mari de urbanizare, fapt care cauzează congestionarea traficului cu efectele secundare derivate, ca poluarea, accidentele rutiere și risipa de timp. Mobilitatea inteligentă se referă la utilizarea mijloacelor de transport în comun împreună, sau chiar în loc de vehiculele personale. Soluțiile pot lua forme diferite, precum ar fi ride-sharing, car-sharing, transportul în comun, mersul pe jos, mersul pe bicicletă și multe altele.
Orașele au nevoie de infrastructuri inteligente pentru a colecta și a procesa o cantitate vastă de informații obținute în timp real, prin intermediul senzorilor și tehnologiei, și să ofere cele mai eficiente servicii de transport cetățenilor. Sistemele integrate de transport inteligent pot conecta locuitorii cu locații cheie ca locul de muncă și instituții educaționale și pot facilita accesul la noi oportunități.
Asociaţia Română pentru Smart City (ARSC) este o organizaţie non-guvernamentală înfiinţată în 2016 cu scopul de a sprijini dezvoltarea oraşelor inteligente în România. ARSC, alături de peste 300 de membri şi parteneri încurajează inovaţia, digitalizarea şi noile tehnologii ca mijloace pentru transformarea comunităţilor locale în oraşe inteligente şi durabile, dezvoltând soluţii eficiente şi sustenabile pentru oraşele şi comunităţile din România.