STUDIU PRIVIND URMATOAREA ETAPĂ A AFACERII: 2 din 5 antreprenori români vor INTERNAȚIONALIZARE

Analiza reflectă, într-o anumită măsură, inclusiv ceea ce se întâmplă în transport și logistică, unde companii românești deja au decis să extindă afacerea peste granițele țării, sau privesc cu atenție la oportunitățile din afară.

Ioana Arsenie

Aflat la cea de-a patra ediție, studiul Trusted Advisor „Raportarea financiară la antreprenori” oferă o perspectivă interesantă pentru firmele de transport, de luat în calcul pentru strategia și bugetul 2024.

Internaționalizarea este reflectată în planurile antreprenorilor romani, având ca primă etapă intrarea pe piețele vecine: Bulgaria, Ungaria etc.

Vedem rezultate, în direcția aceasta, la afacerile de e-commerce, ajunse la o maturitate, în România.

Și logisticienii care operează contracte cu volume reduse/medii în sud/vest pot să țină cont de aceasta tendință, pentru că, pe măsură ce volumele cresc, antreprenorii vor căuta opțiuni – parteneriate cu operatori potriviți cu acest tip de nevoie.

„Raportarea Financiară la Antreprenori” a devenit, deja, un etalon în industria profesioniștilor de finanțe, care, astăzi mai mult ca oricând, au rolul de a ajuta antreprenorii și directorii financiari să își realizeze planurile de viitor, în ceea ce privește consolidarea următoarei etape a companiei.

Funcția financiar-contabilă se transformă

Observăm cum funcția financiar-contabilă se transformă, de la sarcinile tradiționale, a susținerii corectitudinii evidenței contabile, a taxelor, declarațiilor fiscale și chiar raportarea financiară pentru management, la evoluția departamentului contabil, prin cooptarea unui partener calificat în strategie de finanțe, prin aducerea de plus valoare în materie de optimizări ale departamentelor financiare și facilitarea performanței la nivelul global al organizației.

Ce vor antreprenorii?

Reprezentanții TRUSTED Advisor Strategy & Finance și-au propus să afle ce vor antreprenorii de la oamenii de finanțe și să cunoască principalele concluzii în materie de finanțe, după care antreprenorii români își conduc afacerile.

Anul de business pornește cu un buget inițial pentru 66,7% dintre antreprenorii care îl validează, buget care suferă diverse ajustări, în timpul anului, la care se adaugă tehnici de strategie financiară.

Peste 50% dintre antreprenorii chestionați au declarat că implementează bugetarea dinamică și au pregătite scenarii multiple.

Observăm o îmbunătățire majoră, aici, față de ultimii ani, de la doar 11,44% din respondenții Studiului, ediția 2021, fără doar și poate susținută de dinamica economică de la pandemie încoace.

Pentru mai mult de jumătate din companii (58,3%), antreprenorii români și directorii generali, alături de directorii financiari, corelează strategia de preț cu bugetarea, fiind o tehnică de lucru destinată stabilirii valorii de piață a unor categorii de produse și servicii, în raport cu costurile de producție. Doar 32% dintre antreprenori declară că au un profesionist cu competențe de finanțe, în board-ul companiei.

Impactul modificării Codului fiscal

Ce impact are modificarea Codului fiscal și implementarea de noi taxe asupra antreprenorilor români și ce soluții au găsit aceștia?

În ceea ce privește peisajul economic parcurs, circa 66,7% dintre antreprenori declară că sunt mai atenți la zona de cash-flow și întârzieri în recuperarea creanțelor de la clienți, 50% susțin că lucrează mai prudent și că gestionează atent cheltuielile. Când ne referim la bugetul inițial, acesta a avut cel mai mult de suferit. Astfel, un procent de 25% dintre antreprenori precizează că a tăiat din categoriile de cheltuieli care nu afectează imediat continuarea afacerii. Totuși, pe fondul schimbărilor fiscale survenite anul acesta, există și antreprenori care au decis că traversează un moment prielnic, datorat etapelor de maturizare prin care compania a trecut și, astfel, circa 41% văd un context pozitiv pentru afacerile fondate și plănuiesc noi investiții, sau deja au investit în dezvoltarea capacităților de producție și livrare.

Cum creștem companii românești, ca plan de business

Prioritatea pentru România trebuie să fie creșterea numărului de companii peste 1 milion de euro. Astfel, vom crește valoarea adăugată generată la nivel local și capacitatea de extindere regională.

Pentru următoarea perioadă, în termenii unui orizont de 3 ani, antreprenorii caută să își extindă afacerea, la nivel regional și național, iar 2 din 5 antreprenori intervievați iau în calcul trecerea granițelor și văd procesul de internaționalizare ca un pas firesc în creștere, 8% își doresc dezvoltare printr-o fuziune cu o altă companie, alți 8% dintre antreprenorii români sunt deschiși către încheierea de parteneriate, un alt procent de 8% caută investitori pe care să îi aducă în companie, iar listarea la bursă este un alt deziderat de luat în calcul pentru 8% dintre antreprenori.

Principala concluzie…

Principala concluzie a analizei este corelată în jurul creșterii profitabilității nete, o dorință pentru circa 30% dintre antreprenori, ca prioritate financiară pentru anul 2024, alături de optimizarea cash-flow (25%), obținerea de finanțări pentru investiții (20%) și diversificarea surselor de venit (18%).

Un eșantion de 250 de respondenți…

Studiul a fost realizat în perioada august-octombrie, pe un eșantion de 250 de respondenți, companii antreprenoriale din România, care au înregistrat, în 2022, o cifră de afaceri între 100.000 și 10 milioane de euro, din zonele București-Ilfov și Transilvania, din sectoare ca auto, comerț online, medical, producție, retail, software și transport.

Ioana ARSENIE

strateg financiar, fondator
TRUSTED Advisor Strategy & Finance

ioana@ioanaarsenie.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.