De ce vehicule electrice pentru distribuție? Pentru că protecția mediului chiar începe să conteze, nu doar din punctul de vedere al imaginii. Din 2024, încep să se colecteze datele pentru raportările de sustenabilitate, care vor fi transmise obligatoriu, din 2025. Dar cred că ne dorim cu toții o nouă abordare. De ce? Pentru că poate fi mai ieftin.
A investi în vehicule electrice nu trebuie să fie nici dificil, și nici măcar să reprezinte neapărat o investiție de imagine. Ci doar un pas firesc spre o soluție nouă, care, abordată așa cum trebuie, poate genera costuri de exploatare mai mici. Este mesajul pe care ni l-a transmis Sergiu Bolocan, managing partner FOTON România, companie care reprezintă, pe plan local, producătorul chinez cu același nume. De altfel, misiunea lui Sergiu este una clară, aceea de a ne demonstra că ne putem adresa soluțiilor electrice direct („la per tu”), fără mari pregătiri, atunci când avem alături partenerul potrivit.
Dar să începem cu începutul.
Cine este FOTON?
„FOTON Motor este cel mai mare producător de vehicule comerciale, de pe cea mai mare piață auto din lume, China”, ne-a explicat Sergiu Bolocan, precizând că fabricantul chinez vinde aproximativ 700.000 de camioane pe an. FOTON Motor face parte din grupul BAIC (Beijing Automotive Group), deținut de statul chinez. „BAIC este acționar, cu o cotă de aproximativ 10%, al Daimler, din 2019, FOTON Daimler fiind cel care asamblează vehiculele comerciale Mercedes-Benz pentru piața chineză. Tot în 2019, ZF și FOTON au anunțat un parteneriat pentru fabricarea de sisteme de transmisie automate pentru vehicule comerciale (FOTON ZF). În paralel, asocierea FOTON Cummins este responsabilă cu producția de motoare.”
Gigantul chinez a investit inclusiv în zona de vehicule comerciale electrice, devenind, în ultimul timp, din ce în ce mai interesat să le distribuie în Europa. „Sigla camioanelor FOTON electrice a primit un accent albastru, pentru a putea fi ușor identificată de cea a camioanelor diesel, în întregime gri. Iar pentru a facilita intrarea în zona UE, compania chineză a achiziționat producătorul german Brock, care, astăzi, produce vehicule electrice destinate activităților municipale.”
Cu sediul, la nivel european, în Bochum (Germania), FOTON a început să își dezvolte o rețea de importatori de vehicule, România fiind a patra oprire, după Spania, Italia și Polonia.
Sergiu Bolocan a decis să reprezinte FOTON, după ce analizat mai multe mărci chineze, pe care le-a testat inclusiv pe traseu în România și Republica Moldova. Și bineînțeles după o perioadă suficient de lungă în China, care i-a permis să înțeleagă procesul de producție.
„Producătorii chinezi au ținut cont de facilitățile privind creșterea masei maxime autorizate (cu 750 kg) a vehiculelor electrice care pot fi conduse cu permis categoria B, în mai multe state din vestul Europei. În România, nu este, însă, valabilă această prevedere, motiv pentru care mașinile de 4,25 t nu au fost interesante pentru piața autohtonă, mai potrivite dovedindu-se cele cu MMTA de 6 t, pentru că oferă o sarcină utilă mai mare, pliindu-se pe nevoile companiilor care au deja angajați șoferi cu permise de categorie C”, a mai precizat reprezentantul FOTON.
În oferta pentru România, sunt camioane de 6 și 18 t, testele efectuate cu vehiculele de 6 t, care au funcționat timp de mai multe luni în parcurile unor companii de transport, fiind încurajatoare.
„De la un rulaj de 3.500 km pe lună (150 km timp de 5 sau 6 zile pe săptămână) TCO devine cu 20% mai redus în cazul vehiculelor electrice FOTON, decât în cel al unora diesel”, a mai arătat Sergiu Bolocan, menționând că, pentru rulaje de 100 km pe zi, costurile celor două variante de motorizare sunt similare. „O mașină electrică consumă, din punct de vedere financiar, echivalentul a 4 l de motorină la 100 km, în condițiile în care un diesel consumă 15-16 l/100 km. Aceste calcule sunt valabile în condițiile unui cost de 90 de bani pentru un kWh. Dar această valoare o să scadă, pe măsură ce piața energiei electrice se va liberaliza, în mod real, iar sursele de producție se vor diversifica.”
Simulare pentru 10 camioane
„Am făcut o simulare cu una dintre companiile implicate în testarea vehiculelor FOTON, iar, pentru o flotă mică, de 10 astfel de camioane, ai nevoie de 350.000 de euro, pentru a realiza, pe un teren de 2.500 mp, un mic parc fotovoltaic, de 250 de kWp, cu panouri solare și baterii de stocare (pentru că mașinile nu vor fi alimentate exact atunci când se produce curentul). În cazul în care accesezi un credit pe o perioadă de 15 ani, având o dobândă de 5%, un kWh ajunge să coste 5 bani. Acest calcul nu include și costul terenului, care ar putea, în cel mai rău caz, dubla costul, dar 10 bani înseamnă mult sub ceea ce se plătește acum.”
Finanțarea…
Cu privire la evoluția pieței financiare, reprezentantul FOTON România observa că, dacă în trecut companiile de leasing afiliate băncilor refuzau să finanțeze vehiculele chinezești, paradigma se schimbă, distribuitorul de vehicule comerciale electrice beneficiind deja de cadre de colaborare puse la punct cu două companii de leasing, fiind purtate, în prezent, discuții cu un al treilea finanțator. De altfel, tendința respectă semnalele transmise la nivel european, privind susținerea proiectelor „verzi”.
Chiar dacă, deocamdată, nu poate concura cu un van second-hand (importat cu 700.000 km la bord), care circulă cu depășiri importante ale masei maxime autorizate, vehiculele electrice FOTON se așază frumos în ecuația dintr-un viitor relativ apropiat, când taxele de acces în oraș vor crește substanțial pentru vehiculele poluante, iar greutatea mașinilor va fi verificată. Costă mai mult, camioneta de 6 t ajungând la 59.900 de euro, dar consumă mult mai puțin și, odată cu scăderea tarifului la energie electrică, va deveni din ce în ce mai rentabilă. Să nu uităm că, în costurile totale de transport, carburantul se apropie de 50%.
Și costurile privind service-ul trebuie luate în calcul, vehiculele electrice FOTON neavând indicație să ajungă la atelier decât la 100.000 km, în tot acest interval nefiind necesare decât intervenții privind consumabilele (anvelope, lichid de parbriz etc.).
Baterii litiu-fier-fosfat, fără restricții
„În cazul unui vehicul electric, cele mai mari costuri sunt cele legate de valoarea bateriei. Noi folosim baterii LFP (litiu-fier-fosfat), mai puțin pretențioase decât celelalte, permițând o utilizare fără restricții, similară celei din cazul telefoanelor mobile”, a explicat Sergiu Bolocan, menționând că, în această situație, dispare obligativitatea ca bateria să fie încărcată atunci când ajunge la 10%. Concret, vehiculul de 6 t dispune de o baterie de tracțiune de 81,14 KWh, care îi oferă o autonomie de 170 km, realizați în condiții reale de trafic, cu o încărcătură de 3 t (conform testelor realizate în timpul utilizării). Dar dacă activitatea companiei este gândită astfel încât distanțele parcurse zilnic să fie mai mici, se poate opta pentru baterii mai ieftine.
Stații de încărcare de 100 kW „la cheie”, sub 20.000 de euro
În plus, soluția este gândită inclusiv cu variante pentru alimentare, în oferta distribuitorului de camioane aflându-se stații de încărcare (având ca proveniență tot China). „Utilizatorul poate apela la 2 variante de încărcare: cea lentă (11 kW), peste noapte, sau cea rapidă, cu 90 de kW, în 52 de minute (de la 10 până la 100%). Oferim stații de încărcare de 100 kW, pentru care asigurăm proiectul și instalarea, la un preț sub 20.000 de euro. Pot fi montate între două rampe de încărcare, astfel încât, în perioadele în care încarcă sau descarcă, vehiculele electricele să poată fi alimentate. Din calculul nostru, nicio astfel de operațiune logistică nu durează mai puțin de 30 de minute, timp suficient pentru a asigura energia necesară continuării activității de transport.”
Atelier mobil, inclusiv pentru alimentare
Iar, pentru a răspunde și problemelor neprevăzute, FOTON România va primi, în perioada următoare, un încărcător special, cu o baterie încorporată, care va fi amplasat într-o dubiță (tot electrică!), ce va juca rolul de stație mobilă de încărcare. „În cazul în care clientul rămâne fără curent în București sau în zona de Centură, ne vom deplasa, la cerere și, într-un interval de timp de 30-45 de minute, vom asigura o încărcare de 30%, care să îi permită să ajungă la sediu sau la o altă stație de încărcare. Mulți dintre clienții noștri vor folosi camionetele pentru mărfuri care implică temperatură controlată și nu trebuie să existe riscul să piardă încărcătura. În fiecare lună, clienții noștri vor beneficia de două deplasări gratuite, ce este peste urmând să fie contra cost”, a arătat managing partner-ul FOTON România.
Compania a atras deja alături specialiști în zona de electricitate și va avea două ateliere service, care o vor reprezenta în zona București. „În Europa, s-a creat un context în care tehnologia electrică în transport apare ca fiind greu abordabilă. Soluțiile pot fi simple, atunci când știi cum să le abordezi, atunci când ai lângă tine specialiștii de care ai nevoie… care sunt la «per tu» cu electricitatea”, a concluzionat Sergiu Bolocan.
De ce vehicule electrice pentru distribuție?… Pentru că soluțiile pot fi mai la îndemână decât ai crede și… mai ieftine… pentru că electricitatea poate fi la „per tu”.
FIȘĂ TEHNICĂ
Foton T5
Dimensiune șasiu: 5.960×1.950×2.260 mm
Masa maxima: 6 t
Sarcina utilă: 2.450 kg
Baterie: CATL LFP (litiu-fier-fosfat)
Capacitate: 81,14 kW
Putere motor electric: 115 kW
Cuplu: 350 Nm
Autonomie: 200 km (WLTP)
Putere încărcare AC/DC: 11/100 kW
Durată încărcare: 8/1 h
Foton T7
Dimensiuni: 9500×2445×2750
Ampatament: 3.800 mm
MMTA: 18 t
Sarcina utilă: 9.500 kg
Baterie: CATL LFP (litiu-fier-fosfat)
Capacitate: 282 kW
Putere motor (nominala/vârf): 253/380 kW
Cuplu (nominal/vârf): 2.400/5.000 Nm
Tracțiune: 4×2
Autonomie: 200 km (WLTP)
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro