Conflict uriaș în Portul Constanța; oprirea activității, iminentă (FORT)

Un nou bir intră în vigoare în Portul Constanța, la începutul noului an 2024, completând astfel contextul general determinat de comportamentul abuziv al reprezentanților companiilor de shipping ce își desfășoară activitatea aici, transmite Federația Operatorilor Români de Transport (FORT).

Precizările transmise ZIUA CARGO:

Constanța South Container Terminal (CSCT), într-o informare transmisă membrilor Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), cu câteva săptămâni în urmă, anunță introducerea unei noi taxe, începând din luna ianuarie 2024. Aceasta se ridică la valoarea de 10 euro/ camion/intrare în terminal și este impusă, evident, tot transportatorilor rutieri de containere, având ca justificare „alocarea costurilor asociate transportului rutier din terminal, către companiile de transport …”.

CSCT a ales, astfel, să impună acest nou bir, profitând de poziția dominantă, sau am putea spune chiar de monopol, în loc să se ocupe prioritar de rezolvarea alocării pin-urilor pentru încărcare/descărcare, problemă sesizată frecvent de către transportatori, în ultimele luni.

Noua taxă se suprapune problemelor grave, sesizate de FORT încă din primăvara acestui an, atunci când au fost înaintate sesizări atât către Ministerul Transporturilor, Autoritatea Portului Constanța, cât și către companiile de shipping, cu privire la:

  • inroducerea așa-numitei taxe M/H, care variază intre 50 si 100 euro/container, aceasta fiind perceputa de liniile martitime, pentru fiecare container în parte, ca un fel de taxă de utilizare a containerului pentru transportul mărfurilor, de la descărcarea de pe navă și până la clientul final;
  • obligarea transportatorului de a semna un contract cu agentul liniei maritime (în cazul liniilor unde se poate prelua pe auto propriu in regim M/H – Merchant Haulage),  astfel incât, după efectuarea livrării importului la client, să pună la dispoziția liniei maritime atât containerul, cât și mijlocul de transport pentru redirijare la export, la valoarea de cost impusă de către agentul liniei maritime, fără posibilitate de negociere;
  • anularea contractelor și, prin urmare, imposibilitatea de a mai putea prelua containerele în regim M/H în cazul refuzului transportatorului de a fi redirijat din numeroase motive (incărcărea peste tonaj – de altfel, ilegala), staționarea peste weekend fără acoperire cost (adică dacă s-a livrat importul vineri, la București, iar transportatorul este trimis să incarce, luni, la Pitești) sau refuzarea tarifului impus.

Autoritatea Portului  Maritim Constanța a promis transparență și susținere față de operatorii de transport rutier de containere însă a continuat, într-o manieră total netransparentă, să evite dialogul constructiv cu reprezentanții acestora.

În acest context, FORT a primit informări de la transportatori cu privire la oprirea activității de import/export începând cu data de 22.12.2023, pentru o perioada nedeterminată de timp.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.