Parlamentului European ar dori să impună operatorilor de transport obligativitatea achiziției de vehicule grele cu emisii zero.
Ideea a fost inclusă într-o propunere publicată de Parlamentul European ca parte a revizuirii standardelor de emisie de CO2 pentru HDV-uri, cu scopul de a crește ponderea autovehiculelor grele cu emisii zero deținute de marii operatori de flote. „Impunerea unor obiective obligatorii de cumpărare a vehiculelor cu emisii zero asupra operatorilor privați ar fi în opoziție cu drepturile fundamentale garantate de Carta UE”, a declarat directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian. IRU, organizația mondială a transportului rutier, a cerut statelor membre UE să respingă ferm propunerea respectivă.
„Dorința Parlamentului prevede că astfel de restricții privind utilizarea capitalului se vor aplica numai operatorilor mari, care va duce și la distorsiuni ale pieței. Atât operatorii de transport mai mari, cât și cei mai mici au marje subțiri de profit. Obligația de a cumpăra vehicule care posibil să nu fie potrivite pentru tipurile lor de operațiuni și sunt de două până la trei ori mai scumpe, ar plasa inevitabil unii transportatori într-un dezavantaj competitiv.”
„Achiziția de vehicule cu zero emisii ar trebui să fie susținută de stimulente financiare pentru adoptarea de noi tehnologii și prin crearea condițiilor favorabile, inclusiv a infrastructurii, pentru a utiliza astfel de vehicule. Orice propunere care obligă operatorii de transport să achiziționeze anumite tipuri de vehicule ar trebui respinsă cu fermitate deoarece ar echivala cu o economie controlată de stat”, a conchis Raluca Marian.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro