… Numărul șoferilor profesioniști atestați să realizeze transport de marfă consemnează scăderi semnificative, pentru al doilea an consecutiv, în timp ce parcul licențiat rămâne relativ stabil. Piața se află în expectativă, așteptând semnalele pentru perioada următoare.
Conform datelor puse la dispoziția redacției de Autoritatea Rutieră Română, la începutul anului 2024 erau licențiați 47.106 cărăuși de marfă pentru transport rutier internațional de marfă, față de 46.532, la începutul anului trecut.
În același interval, numărul licențelor pentru transport în interes propriu a scăzut ușor, de la 1.044, la 916.
Parcul licențiat a depășit 220.000 de unități, față de aproximativ 219.000, cu un an în urmă.
Ca și la începutul lui 2023, topul celor mai mari flote este dominat de departe de FAN Courier (cu peste 1.650 de vehicule), următoarea companie clasată, Tehnostrade (cu o creștere semnificativă de parc pe parcursul anului trecut), fiind la peste 700 de unități depărtare. Pe poziția a treia, se află Arabesque, care a făcut schimb de locuri cu Tehnostrade.
Ultima companie aflată în Top 50, în funcție de parc, are o flotă de 189 de vehicule.
Parcul destinat transportului în interes propriu a scăzut semnificativ, de la 7.815, la 3.571 de unități.
Transportatori rutieri de mărfuri licențiați
An de referință Număr operatori
2014 36.162
2015 28.731
2016 30.300
2017 34.396
2018 32.503
2019 35.463
2020 36.116
2021 37.695
2022 47.576
2023 48.022
Din parcul total licențiat, peste 9.500 de vehicule au ani de fabricație 2024 sau 2023, în condițiile în care aproximativ 10.800 au fost produse în 2022.
Numărul licențelor active pe zona de expediții a crescut, ajungând la 3.568, față de 3.163, în urmă cu 12 luni.
Autovehicule licențiate pentru transportul de mărfuri
An de referință Număr autovehicule (la finalul anului)
2013 110.799
2014 129.665
2015 120.667
2016 133.497
2017 139.677
2018 147.626
2019 156.903
2020 163.404
2021 168.917
2022 218.990
2023 221.178
În continuare, în majoritate, flota licențiată este operată de firme cu parcuri sub 5 unități (40.078 operatori). Cifra companiilor cu flote importante, de peste 50 de vehicule, este de 419 (față de 375, în urmă cu un an), dintre care 45 (față de 42) au peste 200 de vehicule licențiate în parc, iar 111 (față de 96) între 101 și 200 de unități. Numărul firmelor cu parcuri între 51 și 100 de camioane a crescut de la 237, la 263.
În același timp, 1.215 operatori au flote între 21 și 50 de vehicule, 2.261 au între 11 și 20 de unități, iar 4.393 între 6 și 10.
Autovehicule licențiate cu până la 10 ani vechime
An fabricație Parc auto
2014 11.205
2015 12.946
2016 15.418
2017 12.983
2018 12.914
2019 9.994
2020 6.402
2021 9.474
2022 10.783
2023 9.499
2024 6
Top 20 firme în funcție de parc licențiat
Județ Nume companie Parc licențiat
B FAN COURIER EXPRESS 1.662
BC TEHNOSTRADE 913
GL ARABESQUE 613
BC DEDEMAN 525
PH AQUILA PART PROD COM 483
B DSC EXPRES LOGISTIC 445
B SUPERCOM 385
AG DOLO TRANS OLIMP 346
AR INTERNATIONAL ALEXANDER 337
AR FILIP 335
B TRANSPECO LOGISTICS & DISTRIBUTION 320
TM DUNCA EXPEDITII 317
TM MEGA TRUCKING TIMISOARA 313
B BRINK’S CASH SOLUTION (RO) 309
DB ROMSTYL IMPEX 308
B ACTIV GROUP MANAGEMENT 302
CT POLARIS M. HOLDING 277
BH TRANSILVANIA GENERAL IMPORT EXPORT 271
IF COMPANIA ROMPREST SERVICE 267
CT IRIDEX GROUP SALUBRIZARE 265
Atestatele continuă să scadă
Conform datelor ARR, 347.038 de șoferi erau, la începutul anului, atestați să efectueze transport de marfă, față de 358.877 în urmă cu un an. Este al doilea an în care acest indicator înregistrează scăderi importante. De menționat că, la începutul lui 2022, erau valabile 369.251 de certificate de conducători auto pentru transport de marfă. Un număr de 343.273 de cartele tahografice erau emise la aceeași dată, dintre care 84.634 pe parcursul ultimului an. Altfel spus, șoferii români profesioniști continuă să plece din țară, companiile de transport confruntându-se, în continuare, cu o piață a muncii deficitară.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro