Zece companii spaniole și-au unit forțele pentru a proiecta, construi și instala, pentru prima dată în lume, un sistem de propulsie bazat pe celule de combustibil cu hidrogen pe un tren de mare viteză.
În cadrul proiectului Hympulso, companiile vor dezvolta un set de tehnologii care pot fi aplicate trenului Talgo 250, făcând posibilă electrificarea rețelei feroviare cu energie generată în întregime din surse regenerabile, chiar și pe liniile fără rețea electrică aeriană.
Condusă de Talgo, Hympulso mai include ca parteneri și Golendus, Ingeteam, Optimus3D, Repsol și Sener. Universidad Pontificia Comillas și Tecnalia sunt colaboratori. Inițiativa a primit un grant de 6,5 milioane de euro și face parte din Programul de stimulare pentru lanțul valoric inovator și cunoașterea hidrogenului din surse regenerabile, ca parte a Planului de recuperare, transformare și reziliență.
Hympulso va activa întregul lanț economic al hidrogenului regenerabil în sistemul feroviar, de la producție până la consum. Proiectul va face posibilă, de asemenea, analiza impactului viitoarei tranziții asupra diferitelor active ale infrastructurii feroviare gestionate de Adif, precum instalațiile de întreținere sau calea ferată.
Astfel, proiectul va avea ca rezultat o producție comună de instalații de alimentare cu hidrogen adaptate căilor ferate – atât mobile, cât și statice – și un prototip de pionierat al unui tren hibrid bimodal pentru călătorii cu schimbare automată a ecartamentului, care va putea funcționa atât pe vehicule convenționale. și pe rețelele de mare viteză, folosind alimentarea cu pantograf atunci când este disponibilă, sau hidrogen și baterii pe acele coridoare care nu sunt electrificate.
Această perspectivă holistică este esențială, deoarece abordarea numeroaselor provocări tehnologice majore generate de adoptarea hidrogenului regenerabil în transportul feroviar va necesita implicarea mai multor părți interesate la toate nivelurile, atât din sectorul public, cât și din cel privat.
Denumite Talgo 250, aceste trenuri au câte două vagoane tehnice de capăt (CET), care sunt utilizate în prezent pentru a genera energie electrică din motorină pentru a alimenta unitățile de tracțiune pe tronsoane fără rețea electrică. În cadrul proiectului Hympulso, unul dintre aceste CET-uri diesel va fi înlocuit cu o unitate Talgo 250 echipată cu pile de combustie și baterii pentru a furniza energie electrică locomotivelor folosind hidrogen 100% verde, regenerabil.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro