CE recomandă planificarea din timp a retroechipării cu tahograf inteligent 2

Comisia Europeană le recomandă transportatorilor să planifice din timp retroechiparea cu tahograf inteligent 2, odată cu inspecția periodică a tahografului.
Precizările UNTRR:
 

Pentru vehiculele echipate în prezent cu un tahograf analogic sau un tahograf digital operate de transportatorii rutieri în alt stat membru decât statul membru de înregistrare, termenul-limită pentru retroechipare este 31 decembrie 2024.

CE încurajează transportatorii rutieri să organizeze inspecția periodică a tahografului astfel încât înlocuirea tahografului în vehiculele relevante să aibă loc în timpul acestei inspecții, pentru a evita costurile suplimentare inutile și consecințele depășirii termenului limită, precum restricționarea utilizării respectivelor vehicule la transport intern până când tahograful este înlocuit.

Regulamentul (UE) 2020/1054 a introdus o obligație de modernizare a vehiculelor care operează într-un stat membru diferit de statul membru de înregistrare, care trebuie retroechipate cu cea mai recentă versiune a tahografului, așa cum este proiectat de co-legislatorii UE (tahograf inteligent v2).

Pentru vehiculele echipate în prezent cu un tahograf analogic sau un tahograf digital non-inteligent operate de transportatorii rutieri în alt stat membru decât statul membru de înregistrare, termenul limită pentru retroechipare este 31 decembrie 2024 .

Pentru vehiculele echipate în prezent cu un tahograf inteligent v1 operate de transportatorii rutieri în alt stat membru decât statul membru de înregistrare, termenul limită pentru retroechipare este 18 august 2025.

Potrivit estimărilor DG MOVE, câteva sute de mii de vehicule trebuie retroechipate în întreaga Uniune Europeană până la sfârșitul anului 2024, și câteva sute de mii în plus până la 18 august 2025. Durata perioadei de retroechipare, luând ca dată de început 21 august 2023, este de 16 luni pentru vehiculele înregistrate înainte de 15 iunie 2019 (prima instalare obligatorie pentru tahograful inteligent v1) și de 24 de luni pentru vehiculele înregistrate între 15 iunie 2019 și 20 august 2023. Prin extrapolare, și deoarece un tahograf trebuie să fie supus unei inspecții regulate cel puțin la fiecare doi ani, DG MOVE estimează că, dacă această inspecție planificată este folosită pentru a înlocui tahograful existent cu un tahograf inteligent v2, aproape 80% din vehicule nu ar avea nevoie să planifice o vizită suplimentară la un montator sau la un atelier în scopul exclusiv de a înlocui tahograful lor.

Dacă operatorii nu sunt conștienți de obligațiile lor de retroechipare sau aleg să nu modernizeze tahograful lor existent în cadrul inspecției regulate a tahografului, acest lucru va duce în mod natural la costuri suplimentare pentru ei și la un risc crescut de situații tensionate aproape de termenele limită pentru modernizare, cu posibile consecințe pentru operatori, inclusiv dificultăți în găsirea disponibilității într-un atelier sau la un montator aprobat, conducând în cel mai rău caz la depășirea termenului limită pentru retroechipare și la necesitatea de a restricționa utilizarea anumitor vehicule la transport intern până când tahograful este înlocuit.

Producătorii de tahografe și reprezentanții operatorilor de transport rutier au comunicat DG MOVE în ultimele săptămâni că oferta de tahografe inteligente v2 – care ar fi putut să fie temporar restricționată între iulie și decembrie 2023 – este acum asigurată și disponibilă pentru clienți. Cu toate acestea, există îngrijorări crescânde că inspecția regulată a tahografului nu este folosită în prezent pentru a înlocui tahograful existent cu un tahograf inteligent v2.

Prin urmare, pentru ca transportatorii rutieri să evite costurile suplimentare inutile pentru modernizare și să înceapă să beneficieze cât mai curând posibil de avantajele tahografului inteligent v2, precum și pentru a asigura o capacitate suficientă a atelierelor și aprovizionarea cu tahografe inteligente v2 pe întreaga perioadă de modernizare, Comisia Europeană consideră că este necesară creșterea gradului de conștientizare a transportatorilor rutieri români cu privire la obligațiile de retroechipare până la 31 decembrie 2024 și 18 august 2025, și încurajează transportatorii rutieri să organizeze inspecția periodică a tahografului astfel încât înlocuirea tahografului în vehiculele relevante să aibă loc în timpul acestei inspecții.

Comisia Europeană monitorizează situația modernizării – inclusiv prin utilizarea rezultatelor monitorizării IRU și contactarea producătorilor de tahografe – pentru a evalua posibilitățile de a evita dificultăți și blocaje la termenele limită iminente pentru retroechipare. Aceste consultări au confirmat că principala măsură care ar putea facilita acest proces de retroechipare este necesitatea ca operatorii de transport rutier să anticipeze înlocuirea tahografului (și să nu aștepte până în ultimul moment) și să folosească în cea mai mare măsură posibilă inspecția regulată planificată a tahografului. Pe de altă parte, producătorii de tahografe au informat DG MOVE că au luat măsurile corespunzătoare în ceea ce privește procesul de producție pentru a face față creșterii anticipate a cererii.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.