Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage atenția că setul de propuneri transmis la Parlamentul de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pentru modificarea modului de stabilire a prețului polițelor RCA, nu va proteja interesele consumatorilor de asigurări, ci „îi va arde rău la buzunar pe șoferi”.
Reprezentanții COTAR consideră că ASF „trebuie să fie trasă la răspundere pentru modul evident în care favorizează asigurătorii”, deoarece aproape toate amendamentele depuse vor determina majorarea prețului polițelor.
80% dintre amendamente vor scumpi cu 30-40% polițele
„Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a Legii 132/2017 vor duce la creșterea prețurilor pentru polițele RCA cu 30-40%! Care va fi beneficiul asiguraților, aproape 9 milioane de plătitori captivi, în această lege?”, a întrebat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. El este convins că „toate amendamentele provin, de fapt, de la companiile de asigurare, care s-au străduit permanent, în ultimii ani, să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF”. „Le recunoaștem, pentru că le-am mai văzut. Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus, care, oricum, nu ni s-a dat deloc în ultimii 7 ani”, a acuzat liderul COTAR.
Bonus anulat dintr-un foc
Dacă uitați să vă reînnoiți polița RCA în 30 de zile, pierdeți bonusul (reducerea de preț) acumulat în decursul anilor, prevede unul dintre amendamente „Concret, dacă ați reușit să obțineți, în cel puțin 4 ani de condus ireproșabil, o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a prețului la RCA, dar nu vă reînnoiți polița RCA în 30 de zile, pierdeți bonusul”, atrag atenția reprezentanții confederației.
Amenzile de circulație vor atârna greu, la RCA
Amenzile de circulație vor scădea și ele bonusul acumulat în ultimii ani în care ați condus fără accidente, deoarece ASF propune să fie luate în considerare „contravențiile și sancțiunile aplicate de Poliție privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente”. Adică firmele de asigurări să le interpreteze în favoarea lor, acuză COTAR. Spre exemplu, o banală sancțiune pentru parcarea într-un loc nepermis, atât de frecventă în București, poate fi considerată de firma de asigurări că duce la un risc de accidente, astfel că „va fura pur și simplu bonusul acumulat în ani de conducere prudentă”. „Nu înțelegem cum Poliția Română ar putea oferi accesul unor companii private la informații ce pot întra în categoria datelor cu caracter personal”, precizează COTAR.
Asigurătorii, acces la baza de date
„La încheierea contractului RCA, asiguratul permite asigurătorului RCA accesul în baza de date cu polițele încheiate anterior, la evidența accidentelor și a cererilor de despăgubire anterioare”, stipulează o altă propunere a ASF care, practic, le oferă cadrul legal firmelor de asigurare pentru a avea acces la datele cu caracter personal ale tuturor șoferilor. „Putem avea încredere în lacomele și abuzivele firme, care au mii de reclamații anual, mii de litigii cu consumatorii pe rolul instanțelor de judecată, care au fost sancționate în urmă cu câțiva ani pentru calculul unui preț corect al RCA?”, întreabă, retoric, reprezentanții COTAR.
Dispare polița RCA de o lună
De asemenea, ASF vrea eliminarea poliței RCA valabile o lună și propune doar 3 variante: de 3, 6 sau 12 luni. Iar asiguratul își va putea suspenda temporar polița doar dacă ține mașina în curte sau garaj, NU și pe domeniul public, caz în care va fi amendat. În plus, cresc sancțiunile pentru șoferii care nu au RCA, astfel: 2.000 de lei la autoturisme, 7.000 în cazul vehiculelor de transport persoane, iar, pentru cele de transport marfă, 5.000 dacă au masa ≥ 3,5 tone, 7.000 la cele > 3,5 tone și ≤ 12 tone și 15.000 la cele > 12 tone.
În schimb, ASF nu a considerat oportun ca sancțiunile pentru firmele de asigurări să fie majorate, cel puțin în mod similar. „Și, mai mult, prin derogare de la art. 8 alin. (2) din OG 2/2001, nu veți plăti în 15 zile jumătate din cuantumul amenzii”, conchid cei de la COTAR.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro