În regiunea Paris, au loc primele drive-teste cu un autobuz electric, dublu articulat, echipat cu un sistem de încărcare conductiv din pavaj, de la Alstom.
Autoritatea de transport public Île-de-France Mobilités intenționează să achiziționeze o întreagă flotă de autobuze electrice de 24 m lungime.
Vehiculul de testare se numește Tzen4 și a fost dezvoltat de un consorțiu al companiilor Van Hool, Kiepe Electric și Alstom, pentru Île-de-France Mobilités. Din 2021, se știe că autoritatea de transport public pentru zona exterioară Parisului este interesată de acest autobuz electric cu două articulații. Un exemplar lung de 24 de metri a făcut, acum, prima cursă.
Autobuzele în sine provin de la Van Hool, sistemul de baterii de la Kiepe Electric și soluția de încărcare la sol de la Alstom. Compania franceză îl anunțase deja pe acesta din urmă, în 2019. Alstom are un sistem de încărcare statică montat în pavaj care încarcă automat echipamentul de bord, la putere foarte mare și în doar câteva minute, după cum explică producătorul. Încărcarea poate avea loc fie la o stație de pe o rută de autobuz, în timpul funcționării, fie la un depou.
Mai exact, noua soluție de încărcare este o dezvoltare ulterioară a unui sistem de încărcare Alstrom pentru tramvaie. Alstrom descrie avantajul sistemului ca fiind faptul că nu este necesară nicio infrastructură supraterană și că sistemul este atât modular, cât și compatibil cu toate tipurile de autobuze electrice. Vehiculele ar trebui să combine avantajele unui tramvai cu cele ale unui autobuz rutier și să poată transporta în jur de 140 de pasageri. Pe majoritatea rutelor, autobuzele circulă pe benzile proprii și au prioritate la semafoare.
Totuși, nu se știe în ce măsură anunțul recent al producătorului belgian de autobuze Van Hool de a întrerupe complet producția și vânzarea de autobuze urbane va pune în pericol proiectul.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro