RPTCY 2024: Ne întoarcem la clienți

Segmentele tradiționale ale transportului de pasageri stagnează, sau sunt chiar în scădere, sub presiunea unui viitor incert și a scăderii numărului de pasageri. În același timp, transportul turistic dă semne puternice de revenite, iar transportul de convenție continuă să ofere stabilitate și, aparent, solicitările pentru servicii de calitate sunt în creștere.

La jumătatea lunii mai, operatorii de transport călători se întâlnesc la Poiana Brașov. Conferința ZIUA CARGO va avea loc la Hotel Sport, pe 16-17 mai, și va găzdui, ca de fiecare dată, concursul Romanian Passenger Transport Company of the Year (RPTCY).

Investiții pe bandă rulantă

Operatorii de transport urban sunt, în această perioadă, în plină dezvoltare, iar fondurile nerambursabile accesate de autoritățile locale asigură un val de investiții în zona transportului public local. Evident, vedem cu toții numărul mare de autobuze electrice achiziționate, iar ritmul este de așteptat să crească. Apar, totodată, tramvaie noi, care, în mod firesc. definesc structura principală a transportului în municipii. Însă ceea ce este și mai îmbucurător se referă la achiziția de noi soluții de management, softuri moderne și sisteme de ultimă generație. Multe dintre orașele României se catapultează direct în zona elitistă, din punct de vedere al transportului public local la nivel european.

De asemenea, lupta pentru zonele periurbane (extinderea transportului către localitățile-satelit din jurul marilor orașe), pare să fi fost tranșată. Discutăm despre o tendință mai veche, care acum, cu ajutorul noilor investiții și profitând de licitațiile întârziate pentru transportul județean, a devenit o certitudine în cazul multor municipii – operatorii de transport local își extind tot mai mult traseele către localitățile din jurul municipiilor. Un cumul de factori a favorizat accelerarea acestei tendințe – modernizarea și mărirea flotelor în cazul operatorilor locali de transport, soluții de monitorizare care să permită un calcul precis asupra compensațiilor pe care localitățile satelit trebuie să le acopere, creșterea numărului de călători și chiar creșterea nivelului de trai, care înseamnă posibilitatea creșterii tarifului de transport și, totodată, bugete mai mari pentru localități.

Rămânem cu două îngrijorări – acest pariu al electrificării totale (tramvaie, troleibuze, autobuze) se va dovedi funcțional, în timp? Și, în legătură cu nivelul important al investițiilor… va putea fi acesta susținut după ce nu vom mai avea la dispoziție fondurile europene?

Sunt întrebări la care fiecare oraș în parte va trebui să găsească răspunsuri, însă, pentru moment, suntem într-o adevărată cursă – orașele mari, dar și cele medii și chiar unele considerate mici țintesc atragerea de investitori/angajatori, care să asigure salarii cât mai mari, să evite plecarea populației și, chiar, să atragă noi locuitori… Și, pentru toate acestea, se încearcă asigurarea unui mediu curat, aerisit, sigur și cât mai atractiv. Iar transportul local este implicat aproape în toate investițiile importante, gândite de autoritățile locale.

Doar turism și transport angajați

În ceea ce privește transportul privat, este îmbucurător să vedem creșterea numărului de solicitări pentru circuite turistice. Atât la nivel european, cât și în țară, turismul este în plină expansiune și nevoia de transport urmează această tendință. Sigur, este nevoie de un anumit tip de vehicul și șoferi pregătiți… Ambele aspecte reprezintă o problemă reală, iar, în cazul mijloacelor de transport, nu ne mai plângem doar în legătură cu majorarea prețurilor, ci mai ales termenele foarte mari de livrare dau bătăi de cap.

Transportul de convenție continuă să ofere stabilitate și intențiile de creștere a calității serviciului de transport sunt tot mai prezente.

În ceea ce privește transportul regulat… Interjudețeanul este blocat, în așteptarea unei legi contestate la Curtea Constituțională. Când vom avea răspunsul? Care sunt scenariile posibile, în funcție de decizia Curții Constituționale? Vom încerca să aflăm în cadrul Conferinței ZIUA CARGO. Sunt voci care consideră că nu vom avea decizia Curții Constituționale mai devreme de finalul acestui an, după finalizarea alegerilor și instalarea noului Parlament și, implicit, a unui nou Guvern. Din păcate, această incertitudine prelungită a dus la blocarea investițiilor, aspect care afectează calitatea serviciului. Astfel, nu ar trebui să ne mire apariția unor forme „alternative” de transport, uneori chiar cu autoturisme, care acoperă nevoia populației de a ajunge dintr-un oraș într-altul.

Nici la transportul județean situația nu este stabilizată. Chiar și în județele unde licitațiile au avut loc și contractele au fost semnate, se lucrează la ajustări care să asigure un serviciu sustenabil. Devine tot mai greu de crezut că un serviciu de transport regulat și stabil poate fi asigurat fără încheierea unor contracte care să includă posibilitatea compensațiilor. Mai ales că traseele din jurul orașelor mari, în general cele mai profitabile și cu fluxuri importante de călători, sunt preluate de operatorii locali de transport. Însă despre aceste aspecte vom discuta, de asemenea, în cadrul conferinței.

Indiferent de segmentul de transport, firmele devin tot mai atente la clienți, la calibrarea serviciului astfel încât să fie atins raportul optim între preț și calitate. Iar „prețul cel mai mic” nu mai este criteriul unic de câștigare a unui contract, sau pentru convingerea călătorilor.

Vă invităm, în continuare, să parcurgeți prezentările celor șase companii finaliste ale concursului RPTCY, ediția 2024.

Votează AICI compania de transport pasageri a anului!

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.