MAN Truck & Bus este primul producător de vehicule comerciale care primește permis de testare de Nivel 4, pentru autostradă. Autobahn GmbH a aprobat testarea prototipului de camion autonom MAN pe Autostrada A9 din Germania.
MAN a impulsionat intens dezvoltarea camioanelor autonome destinate utilizării în centrele logistice și de la centru la centru, pe autostrăzi, de ceva timp și, recent, a devenit primul producător de vehicule comerciale care a primit permis de testare de Nivel 4, în baza legii privind conducerea autonomă pe autostrăzile germane.
Pentru cursa de test a primului camion autonom, Autobahn GmbH a examinat conceptul MAN în cadrul cererii de licență de testare, înainte ca Autoritatea Federală de Transporturi Rutiere să acorde oficial aprobarea pentru MAN, la începutul lunii aprilie. În viitor, Autobahn GmbH va fi, de asemenea, responsabilă pentru aprobarea zonelor de operare pe autostrăzi, pentru aprobarea în serie a vehiculelor autonome. Operatorul vehiculului specifică rutele pe care vehiculele sale cu funcții de conducere autonomă urmează să circule, iar Autobahn GmbH verifică, apoi, dacă aceste rute sunt potrivite pentru operarea acestor vehicule.
Proiecte
Între 2017 și 2019, MAN a dezvoltat și testat camioane cuplate electronic, într-un proiect comun de cercetare și dezvoltare cu DB Schenker. Aceste convoaie, în mod deosebit sigure și eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, au fost folosite mai mult de șase luni, în transportul regulat de mărfuri generale, pe autostrada A9 între Neufahrn și Nuremberg. Între 2019 și 2023, proiectul ANITA, împreună cu partenerii Deutsche Bahn, Universitatea de Științe Aplicate Fresenius și Götting KG, s-a concentrat pe integrarea digitală completă a unui camion autonom în procesul logistic de manipulare a containerelor, de la drum, la calea ferată.
Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus SE: „Facem încă un pas mare către vehiculele comerciale autonome, al doilea domeniu major al viitorului, alături de trecerea la propulsia fără emisii de CO2. În acest an, inițial efectuăm teste cu prototipuri pe autostradă. Din 2025, vor urma și alte proiecte hub-to-hub, iar apoi în utilizări tipice ale clienților. Astfel, facem următorul pas de dezvoltare către producția în serie a camioanelor autonome, spre sfârșitul deceniului. Legea privind conducerea autonomă oferă industriei noastre securitatea planificării necesare. Pentru a realiza conducerea autonomă, însă, trebuie să lucrăm și împreună cu operatorii de infrastructură, cum ar fi Autobahn GmbH. Doar împreună putem aduce conducerea autonomă pe șosea.”
Din 2022, MAN colaborează cu Autobahn GmbH și alți parteneri din industrie, știință și testare tehnică, în proiectul ATLAS-L4, pentru dezvoltarea unui camion autonom destinat utilizării în transportul pe autostradă, între centrele logistice. Proiectul implementează, în mod specific, legea privind conducerea autonomă, adoptată în Germania în 2021, care permite, deja, conducerea autonomă pe rute clar definite și cu supraveghere tehnică. Testele practice ale prototipului cu un șofer de siguranță pe autostradă sunt planificate la sfârșitul proiectului. Până în prezent, MAN a depus 133 de cereri de brevet în domeniul condusului autonom, dintre care 33 au fost deja acordate. Prin participarea la proiectele @CITY, BeIntelli și MINGA, MAN este implicat și în dezvoltarea condusului automatizat pentru autobuzele urbane.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro