Operatorii de pe Sena, pe drumul electrificării

Cu numai câteva luni înaintea ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice și Paralimpice de la Paris 2024 – care, pentru prima dată în istorie, va avea loc pe apă – Portul HAROPA și Autoritatea Națională Franceză a Căilor Navigabile (VNF) au ajuns la o imagine de ansamblu în ceea ce privește situația actuală a decarbonizării transportului fluvial.

Angajați în tranziția energetică deja de câțiva ani, toții „actorii” din domeniu lucrează necontenit la asigurarea faptului că flotele de transport fluvial sunt mai „verzi”, accelerând producția de sisteme de propulsie mai curate și implementarea unui program de electrificare a cheiurilor. Iar tranziția energetică a flotelor va accelera și mai mult în următoarele luni și în următorii ani, având în vedere că majoritatea ambarcațiunilor recreative vor și electrice.

Olimpiada, un accelerator pentru tranziție

Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris oferă o oportunitate magnifică de a exploata avantajele-cheie ale transportului fluvial, pentru abordarea problemelor ecologice și sociale.

În timpul ceremoniei de deschidere, aproximativ 30 de ambarcațiuni vor fi echipate cu sisteme de propulsie electrice sau hibride. Pentru aceasta, VNF a depus eforturi semnificative, împreună cu partenerii săi – Agenția Franceză pentru Mediu și Managementul Energiei (ADEME), autoritatea regională a zonei extinse a Parisului și Portul HAROPA – pentru a susține sectorul privat prin intermediul unui Program de Sprijin pentru Modernizare și Inovație (PAMI), al cărui buget general a fost crescut cu 5 milioane de euro din partea Guvernului Franței.

Cele 30 de ambarcațiuni selectate pentru ceremonia de deschidere a Olimpiadei de la Paris provin din flota pariziană, care include peste o sută de nave comerciale.

Până la sfârșitul lunii aprilie, fuseseră finalizate sau erau în curs 20 de proiecte de retrofit pentru motoare și construcția a 11 ambarcațiuni noi. Conform Comunității Porturilor din Paris (CCP), aceste proiecte reprezintă o investiție generală de peste 38 de milioane de euro: o medie de 1,2 milioane per ambarcațiune, sau 120% din valoarea de bază.

Retrofiturile au fost prioritizate, deoarece acestea permit funcționarea în continuare a flotei existențe și măresc durata de viață a vaselor, ceea ce are avantaje ecologice autentice.

Vasele de croazieră pe râu dețin 40 de procente din proiectele de re-echipare (60% electrice și 40% hibride), bărcile de dimensiuni mici pentru mai puțin de 12 pasageri reprezintă 25%, iar bărcile de lucru – 15%.

În ceea ce privește noua producție, vasele mici reprezintă 82% din totalul proiectelor, 18% fiind bărci ale sectorului privat (aprovizionare, evenimente, catering etc.). 63% sunt electrice, 27 sunt hibride și 9% pe hidrogen.

Obiectivul este ca, până în 2037, toate ambarcațiunile de la Paris să fie electrice.

Electrificarea docurilor

Și electrificarea docurilor constituie unul dintre cele mai importante programe de lucru. În Paris, unele „stații” de transport pasageri au fost deja echipate: unul dintre exemple este Portul Grenelle, cu trei terminale de conectare pentru vasele de pasageri. De asemenea, navele de croazieră fluvială cu cazare la bord au, în Paris, conectori la chei pentru rețeaua electrică.

De-a lungul Axei Senei, au fost instalate deja pe docuri 44 de terminale, sub managementul HAROPA și VNF, permițând eliminarea 4.300 t de CO2 anual. Până la sfârșitul acestui an, vor mai fi instalate în 82 de terminale, pe Sena și Oise, care vor include unități pentru transport marfă (16A, 32A, 63A), pentru croaziere (400A), pentru iarnă (125A), precum și pentru evenimente și ambarcațiuni recreative (125A). Pentru 2026, ținta este să se ajungă la 132 de puncte de alimentare la chei în bazinul Senei.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.