În oferta Scania există trei tipuri de propulsoare, fiecare având bine definită destinația.
Scania EM C3-6 este un propulsor compus din trei motoare electrice și o cutie de viteze automatizată, cu șase trepte. Două motoare propulsează camionul, iar al treilea are grijă să sincronizeze următoarea treaptă ce va fi selectată. Cu o putere totală de circa 520 sau 600 kW, el este destinat trenurilor rutiere grele. În plus, priza de putere poate funcționa în mers sau în staționare.
EM C1-4, corespunde unui motor diesel cu 6 cilindri, fiind compus dintr-un motor electric cu puteri de 360 și 520 CP, plus o cutie de viteze cu patru trepte. Configurația aceasta este ideală pentru un camion de 40 de tone, pentru circulația pe autostradă.
Scania EM C1-2, este oferta pentru operațiunile urbane, fiind foarte ușor și compact, fiind compus dintr-un motor cu puterea cuprinsă între 280 și 360 CP plus o transmisie cu două trepte.
În comun tuturor celor trei propulsoare electrice Scania prezentate este faptul că acestea sunt amplasate central, în șasiul vehiculului. Puterea de la motorul electric este trimisă către roți prin arborele cardanic, printr-un diferențial și un set de planetare. O soluție tehnică alternativă ar fi o axă electrică care integrează un motor electric, electronica de putere și o cutie de viteze într-o singură treaptă care să antreneze direct roțile.
„În cele din urmă, depinde de destinație care soluție se potrivește cel mai bine. La Scania, credem că o propulsie electrică amplasată central este cea mai flexibilă și eficientă soluție, în acest moment”, spune Hans Petersson, senior product manager Scania e-Trucks. O soluție de axă electrică are potențialele sale avantaje, în ceea ce privește greutatea și eliberarea spațiului dintre lonjeroane, dar are și dezavantajele sale, potrivit lui Petersson.
„A avea mai multă greutate nesuspendată și o gardă la sol mai mică înseamnă că o axă electrică ar putea funcționa bine pe autostrăzi netede, dar nu pe drumuri accidentate sau șantiere. Soluția cu punte electrică ar putea însemna, de asemenea, o capacitate de încărcare mai mică, iar posibilitățile PTO devin limitate.”
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro