EURO NCAP: Camioane mai scumpe, transporturi mai lente

Institutul Euro NCAP stabilește noi teste pentru camioane. Vehiculele, în sine, vor deveni mai sigure în trafic. Foarte probabil, toti cei implicați în viitoarele incidente/accidente vor scăpa mai ușor. Dar va scădea cu adevărat numărul total al victimelor?

De când au apărut etichetele cu 220V pe lângă prize, nu a scăzut numărul electrocutărilor. De când au apărut stickerele cu unghiurile moarte lipite pe cabine, nu a scăzut numărul celor atinși de camioane. Chiar așa, le-a citit cineva? Și totuși, trebuie făcut ceva și pentru cei care nu știu să citească (nici măcar un desen).

Peste câteva luni, toate camioanele noi vândute în UE vor trebui să respecte Regulamentul General de Siguranță (GSR) actualizat. Reglementările necesită o serie de caracteristici avansate de siguranță obligatorii. În 2019, normele au fost actualizate, ca urmare a noilor inovații în domeniul siguranței auto, care pot contribui la reducerea riscului de accidente cauzate de eroare umană, se spune.

Obiectivul acestora ar fi de a ajuta UE să atingă „Vision Zero” – obiectivul său pe termen lung de zero decese și accidente cu răniri grave pe drumurile europene, în 2050. Caracteristicile de siguranță activă se concentrează, în mare măsură, pe menținerea șoferilor atenți. Unele dintre ele sunt deja instalate, într-o anumită formă, pe multe camioane.

Euro NCAP vizează și camioanele

Euro NCAP este o instituție privată, care organizează teste de impact cu vehicule noi și oferă consumatorilor auto o evaluare realistă și independentă a performanței de siguranță a unora dintre cele mai populare mașini vândute în Europa. Înființată în 1997 și susținută de mai multe guverne europene, organizații de autovehicule, consumatori și asigurători, Euro NCAP a devenit, rapid, un catalizator pentru încurajarea îmbunătățirilor semnificative ale siguranței noilor vehicule. Evaluările Euro NCAP se aplică strict vehiculelor cu specificațiile oferite în Europa; pe alte meleaguri sunt alte norme.

De curând, respectiva organizație s-a gândit să se implice și în evaluările camioanelor, având de gând să dea note tuturor camioanelor care vor mai circula pe drumuri, în anii următori. Vehiculele vor fi testate în funcție de domeniul de lucru/transport: livrarea în oraș, transport pe autostradă, de cursă lungă, și camioane de șantier sau de gunoi.

Prima lansare a ratingurilor va fi anunțată în noiembrie 2024, sau cel mai târziu la iarnă. Apoi, în 2030, Euro NCAP va începe testarea la impact a camioanelor.

În privința siguranței active a șoferului din cabină, s-au făcut progrese enorme, în ultimele zeci de ani, multe dintre testele realizate de către constructori depășind nivelul obligatoriu, la nivel european sau mondial. În viitor, vom primi și o ierarhizare a siguranței camioanelor, în cazul în care vreți ca acela care conduce camionul să fie cât mai bine protejat, în caz de accident cu alt vehicul similar.

Educația este esențială

Pe partea de siguranță activă, nici o mie de senzori, radare și calculatoare montate în camioane și autobuze nu vor obține mai mult decât un simplu trotuar separat de carosabil și poate puțină educație rutieră (pentru toată lumea). Nu zic că nu sunt bune normele, ci doar nu sunt de acord cu abordarea problemei – se pune totul pe umerii constructorilor de camioane și mai putin pe pregătirea șoferului (care va deveni tot mai sigur pe el, deși este doar o iluzie) și nu se lucrează deloc cu cel mic și vulnerabil, din afara cabinei.

Populația crește și numărul mașinilor la fel. Este evident că și victimele să fie tot mai numeroase.

Nu prea mi se pare normal ca un vehicul de zeci de tone sau un altul cu zeci de pasageri să se oprească și să lase un trotinetist să circule când vrea el și pe unde vrea el.

Așa o fi și în navigație? Nu este nici eficient, nici sănătos pentru societate. Nu mai bine se oprește unul singur și le dă prioritate celorlalți 50?!

Prin țările europene de pe lângă Atlantic, aș face un studiu în care să analizez, într-o zi de pedalat, de câte ori camioanele și autobuzele se opresc să-mi dea prioritate, secundele și minutele care se adună în acest timp să le înmulțesc cu motorina (energia) consumată de acestea doar ca să ajungă din nou la viteza de dinainte de oprire. Ar fi o altă perspectivă asupra ecologiei și dezvoltării sustenabile.

Efectele standardelor viitoare

În ultimele 12 luni, Euro NCAP a lucrat îndeaproape cu producătorii de vehicule pentru a dezvolta testele și s-a consultat cu diferite părți interesate din Europa, inclusiv distribuitori, transportatori, asigurători, autorități ale orașelor, legiuitori și organizații strategice rutiere, pentru a înțelege pe deplin complexitatea fabricării de camioane și pentru obținerea unor drumuri mai sigure. Au rezultat o serie de aspecte care vor fi controlate și punctate la toate viitoarele camioane.

Ce se va obține cu siguranță? Camioane cu mult mai scumpe și aproape imposibil de reparat în garajele flotelor, adică facturi mai mari de transport pentru toată lumea. Șoferia se va schimba radical, căci omul de la volan va avea tot mai puține opțiuni, responsabilitățile rămânând neschimbate.

Se va crea, de asemenea, și un fel de barieră împotriva constructorilor de camioane de pe alte continente, acum când, cât de curând, toate propulsoarele vor fi electrice, adică normele de poluare Euro de până acum nu-și mai au rostul. Camioane de la Nikola sau Tesla nu se vor califica în veci la normele „noastre”. Deși, în ultimul an, câteva modele chinezești de autoturisme au obținut punctaje maxime la testele acestei organizații, depășind net limuzinele europene.

Posibil să scadă și numărul victimelor. Dacă, în prezent, sunt destui pietoni care traversează strada fără să se mai asigure, atunci când sunt pe trecerea de pietoni, îmi închipui că, de acum înainte, vor fi și mai neglijenți, știind că autocamioanele vor frâna automat, când sunt în preajma lor. De trotinetiștii care rulează fix pe lângă semiremorci nici nu mai are rost să pomenesc.

Educația, și nu tehnologia, poate duce la reducerea reală a numărului accidentelor.

Sau poate vom ajunge până acolo, încât vom avea parte de situații în care cineva, din exteriorul camionului, îl poate opri brusc și imobiliza.

Tehnologii de siguranță evaluate de Euro NCAP

Adaptare inteligentă a vitezei (ISA)

Viteza este un factor care contribuie la multe accidente și, deși camioanele au limitatoare de viteză maximă pentru autostrăzi, acestea nu împiedică depășirea vitezei legale pe alte tipuri de drumuri. ISA citește automat indicatoarele de limită de viteză și poate controla viteza vehiculului, ceea ce înseamnă că șoferul se poate concentra la altceva și nu-și va face griji cu privire la încălcarea legii. Sistemul folosește camere și cartografiere GPS, pentru a identifica limita corectă și pentru a avertiza șoferul dacă merge mai repede, sau chiar pentru a împiedica camionul să depășească viteza limită. Aceste sisteme pot citi chiar limitele de viteză variabile și temporare pe care le vedem pe drum.

Frânarea de urgență autonomă (AEB)

AEB este instalat pe camioane de câțiva ani și folosește radare montate în față, uneori dispunând de o cameră pentru a ajuta la identificarea obiectului care prezintă pericol de coliziune. Cu toate acestea, performanța sa nu a fost la fel de înaltă ca la mașinile de pasageri, unde vedem o reducere cu 40% în accidentele față-spate. Euro NCAP consideră că aceste sisteme ar putea fi mai bune și ar ajuta la reducerea cu 9% a deceselor ocupanților de mașini și cu 17% a deceselor ocupanților de camioane, care apar atunci când un camion intră în spatele altui vehicul. 

Utilizatori vulnerabili ai drumurilor AEB (AEB VRU)

Euro NCAP a testat AEB pentru pietoni din 2016, la autoturisme. Cu toate acestea, doar un singur tip de camion are un astfel de sistem în producție. Aceste sisteme includ, adesea, camere și radare, avertizând șoferul sau, chiar, frânând automat. Euro NCAP dorește ca toți producătorii să monteze sisteme AEB care să detecteze nu numai pietonii care traversează, ci și bicicliștii și chiar scuteriștii (mai ales cei cu vehicule electrice). Se crede că astfel de sisteme ar putea preveni o treime din toate accidentele de acest tip. 

Sisteme de păstrare a benzilor (LSS)

Camioanele care ies de pe banda de mers sau chiar intră pe sensul opus provoacă 40% dintre decesele din accidente cu un singur vehicul și 4% dintre coliziunile frontale. Sistemele de păstrare a benzii pot preveni aceste accidente, iar Euro NCAP va testa sistemele care pot împiedica ieșirea vehiculului din bandă prin sistemul activ de direcție al vehiculului. Sistemele de menținere a benzii folosesc camere, pentru a identifica marcajele albe și marginile drumurilor, acolo unde nu există linii albe. 

Sisteme de camere retrovizoare (eMirrors)

Montarea oglinzilor electronice (eMirrors) înlocuiesc o oglindă reală cu o cameră minusculă și prezintă un câmp vizual mare, cu mai puțină distorsiune a imaginii decât oglinzile echivalente. În unele cazuri, pot, chiar, adapta vederea la situația de conducere (de exemplu, oferind un unghi mai larg, atunci când un vehicul articulat virează, astfel încât șoferul să poată vedea, în continuare, partea din spate a remorcii). Aceste sisteme pot fi, de asemenea, deosebit de utile, atunci când sunt integrate cu sisteme de informare și avertizare pentru unghiul mort, pentru a concentra atenția șoferului asupra punctului din jurul cabinei în care pericolul potențial poate fi văzut, identificat și evitat. 

Viraje fără vizibilitate AEB și pornirea de pe loc

Există anumite accidente în care designul de bază al camioanelor este un factor important – cabinele sunt, în genere, înalte și departe de nivelul drumului. În timp ce ele oferă o poziție de conducere potrivită, pentru a ajuta șoferii să conducă vehiculul, le îngreuneză acestora posibilitatea de a vedea pietonii și bicicliștii în apropierea camionului, chiar sub parbriz. Astfel de coliziuni reprezintă aproximativ 6% din totalul deceselor și pot fi împărțite în două tipuri: cele în care un camion virează peste calea unui biciclist și cele în care un pieton este lovit, atunci când camionul pornește de pe loc. Producătorii de camioane răspund la acest lucru prin creșterea a ceea ce este cunoscut sub numele de vizibilitate directă – cabine mai joase, ferestre mai mari și ferestre joase în ușa pasagerului. Euro NCAP va testa sistemele electronice care pot identifica o coliziune iminentă cu un biciclist sau pieton și care pot să intervină mai rapid decât ar face un șofer atent. Aceste sisteme folosesc senzorii din față și din lateralul vehiculului, care scanează în mod activ unghiurile moarte.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.