Multe țări europene oferă suport fiscal, pentru stimularea adoptării, în piață, a vehiculelor electrice, dar beneficiile în ceea ce privește taxele și stimulentele diferă destul de mult. ACEA a centralizat, și pentru acest an, avantajele oferite de statele UE, Islanda, Norvegia, Elveția și Marea Britanie, în cadrul unui studiu.
Conform materialului ACEA, toate statele membre UE oferă o oarecare formă de beneficii (fie la achiziție, fie pentru proprietate) pentru vehiculele electrice, dar există o mare fragmentare și inegalitate între schemele din diferitele țări. În șase state membre, nu există stimulente la cumpărare: Belgia, Bulgaria, Danemarca, Finlanda, Letonia și Slovacia. Și doar cinci state membre oferă stimulente pentru infrastructura de încărcare.
Dar haideți să vedem care este situația…
Austria
Beneficii de taxare:
• Achiziție: deducerea TVA și exceptarea pentru autoturismele cu zero emisii sau combinațiile folosite pentru scopuri de business (cum ar fi BEV sau FCEV). Deducerea TVA se aplică la valoarea de achiziție (inclusiv 20% TVA și taxa pe poluare):
– ≤40.000 de euro: deducere completă TVA
– 40.000-80.000 de euro: deducere pentru primii 40.000 de euro
– >80.000 de euro: fără deducere TVA.
Proprietate: exceptarea de la taxa de proprietate pentru toate autoturismele sau combinațiile cu emisii zero. Exceptarea de la taxa pe poluare a autoturismelor și combinațiilor cu zero emisii.
• Mașini de firmă: exceptarea de la taxa de proprietate pentru toate autoturismele și combinațiile cu zero emisii. Stimulent de investiție pentru cumpărarea unui autoturism cu zero emisii în valoare de până la 15% din prețul de achiziție, cu aplicarea unei deprecieri speciale. Exceptarea de la taxa pe poluare a autoturismelor și combinațiilor cu zero emisii. Pentru angajați, utilizarea privată a unui autoturism cu zero emisii și electricitatea cu care este încărcat sunt exceptate de la taxe.
Stimulente:
• Achiziție: bonus (până la sfârșitul lui 2024) pentru achiziționarea de autoturisme noi (utilizare privată), cu o autonomie integral electrică de peste 60 km și preț de listă brut de sub 60.000 de euro: 2.000+3.000 de euro (bonus importator și bonus federal) pentru BEV și FCEV. Stimulente suplimentare sunt acordate și de diferite provincii și comunități.
• Infrastructură: bonus (până la sfârșitul lui 2024) pentru achiziționarea uneia dintre variantele de infrastructură de încărcare (utilizare privată):
– 600 de euro pentru un cablu inteligent de încărcare
– 600 de euro pentru o casetă de perete (într-o locuință familială simplă sau dublă)
– 900 de euro pentru o casetă de perete (într-un complex de locuințe, ca echipament singular)
– 1.800 de euro pentru o casetă de perete (într-un complex de locuințe, ca echipament integrat, cu management de încărcare).
Stimulente suplimentare sunt acordate și de diferite provincii și comunități.
Belgia
Beneficii de taxare:
Achiziție: Bruxelles și Wallonia: rată de taxare minimă (61,5 euro) pentru BEV și FCEV. Flandra: exceptare pentru BEV și FCEV.
• Proprietate: Bruxelles și Wallonia: rate minime pentru BEV și FCEV (85,27 de euro/an). Flandra: exceptare pentru BEV și FCEV. 6% TVA (în loc de 21%) pentru consumul de electricitate.
• Mașini de firmă: beneficiile la taxare din Bruxelles, Wallonia și Flandra se aplică și mașinilor de firmă. Deductibilitate maximă pentru M1 cu ≤50g CO2/km (NEDC) și capacitate a bateriei ≥0,5 kWh per 100 kg de masă a vehiculului. Beneficii minime anuale pentru BEV, FCEV și PHEV: 4% din valoarea de listă.
Fără stimulente la achiziționare sau pentru infrastructură.
Bulgaria
Beneficii de taxare: scutire de taxe pe proprietate, fără alte beneficii sau stimulente.
Croația
Beneficii de taxare:
• Achiziție: fără accize pentru vehiculele electrice.
• Proprietate: exceptarea de la taxa specială ecologică pentru vehiculele electrice.
• Mașini de firmă: –
Stimulente:
• Achiziție: Schemă de stimulente (o dată pe an, fonduri limitate):
– 9.000 de euro pentru BEV
– 5.000 de euro pentru PHEV
Deadline–ul pentru cumpărare este 31 decembrie 2024. Vehiculul trebuie să fie păstrat pentru cel puțin 2 ani și să coste sub 50.000 de euro.
• Fără stimulente pentru infrastructură.
Cipru
Beneficii de taxare:
• Achiziție: exceptare pentru vehiculele care emit ≤120 g CO2/km.
• Proprietate: rată minimă pentru vehiculele care emit ≤120 g CO2/km.
• Mașini de firmă: –
Stimulente:
• Achiziție: până la 12.000 de euro pentru casarea și înlocuirea cu un vehicul care emite <50 g CO2/km și care costă sub 80.000 de euro. Până la 19.000 de euro pentru cumpărarea unui BEV (sub 80.000 de euro) și 1.000 de euro pentru casarea unui autoturism uzat.
• Fără stimulente pentru infrastructură.
Cehia
Beneficii de taxare:
• Achiziție: BEV și FCEV care emit ≤ 50g CO2/km sunt exceptate de la taxele de înmatriculare (cu un număr special de înmatriculare).
• Proprietate: BEV, PHEV și FCEV sunt exceptate de la taxa de drum.
Perioadă redusă de depreciere pentru stațiile de încărcare de la 10 la 5 ani (casete de perete și stații de sine stătătoare). Depreciere accelerată pentru BEV și FCEV.
• Mașini de firmă: reducere a taxelor între 0,25 și 1% pentru BEV și 0,5% pentru PHEV, utilizate și pentru scopuri private.
Stimulente:
• Achiziție: stimulente pentru vehiculele cu emisii reduse și zero, pentru organismele guvernamentale centrale și locale. Împrumuturi cu discount garantate pentru BEV, FCEV și stații de încărcare, pentru corporații cu un buget de 1,95 miliarde de coroane cehești.
• Infrastructură: suport din partea Ministerului Transporturilor pentru dezvoltarea de stații de încărcare electrică și alimentare cu hidrogen pentru BEV și FCEV, totalizând 6 miliarde de coroane cehești.
Danemarca
Beneficii de taxare:
• Achiziție
Pentru vehiculele cu zero:
– plata a 40% din taxa de înmatriculare
– deduceri suplimentare de taxe de înmatriculare în valoare de 165.000 coroane daneze
– deducere de 500 de coroane daneze valoare taxabilă per kWh capacitate baterie (maximum 45 kWh).
Pentru vehiculele cu emisii reduse (<50g CO2/km):
– 55% din taxa de înmatriculare
– deduceri suplimentare de taxe de înmatriculare de 46.250 de coroane daneze
– deducere de 500 de coroane din valoarea taxabilă per kWh capacitate baterie (maximum 45 kWh).
• Proprietate: taxe pe proprietate bazate pe emisiile de CO2. Autoturismele cu zero emisii și cele cu emisii de CO2 de maximum 58 g/km plătesc taxa minimă semi-anuală de 390 coroane daneze.
• Mașini de firmă: valoarea unei prize de încărcare, asigurată odată cu mașina de firmă (la domiciliul angajaților) nu este taxată.
Fără stimulente pentru achiziție sau infrastructură.
Estonia
Fără beneficii legate de taxe.
Stimulente:
• Achiziție: pentru BEV și FCEV noi:
– 5.000 de euro/vehicul pentru persoanele fizice
– 4.000 de euro/vehicul pentru persoanele juridice.
* Fără stimulente pentru infrastructură.
Finlanda
Beneficii de taxare:
• Achiziție: autoturismele cu zero emisii sunt scutite de taxe de înmatriculare din octombrie 2021.
• Fără beneficii pentru proprietate.
• Mașini de firmă: deduceri de 170 de euro/lună din valoarea taxabilă pentru BEV (2021-20125) și de 85 de euro/lună pentru autoturisme care emit 1-100 g CO2/km (2022-2025). Vehiculele electrice care se încarcă la locul de muncă sunt scutite de taxa pe venit (2021-2025).
Fără stimulente pentru achiziție sau infrastructură.
Glosar:
• BEV – vehicul electric pe baterii
• PHEV – vehicul hibrid plug-in electric
• HEV – vehicul hibrid electric
• FCEV – vehicul electric pe celule de combustibil (hidrogen)
• EREV – vehicul electric cu autonomie extinsă
• M1 – autoturism
• NEDC – Nou Ciclu European de Conducere
• WLTP – Procedura Mondială Armonizată de Testare pentru Vehicule Ușoare
(Va urma)
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro