Acordul UE-Ucraina, prelungit. Transportatorii români protestează!

Uniunea Europeană (UE) și Ucraina au actualizat și prelungit pentru încă un an acordul privind transportul rutier de marfă, cu posibilitatea de reînnoire tacită cu alte șase luni, până la sfârșitul anului 2025. FORT atrage atenția că, în acest context, transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici la vamă, nici în trafic, iar o astfel de abordare în România nu este acceptată și reprezintă linia roșie pe care nimeni nu trebuie să o încalce.

Serhiy Derkach și Adina Vălean

Documentul a fost semnat, la Bruxelles, de Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, și Serhiy Derkach, ministrul adjunct al Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii din Ucraina.

Obligații pentru operatorii de transport

Varianta actualizată include obligații pentru operatorii de transport. Astfel, ei trebuie să dețină documente care să ateste autorizația de transport internațional și respectarea acordului și să solicite documente care să dovedească faptul că operațiunile fără încărcătură sunt legate direct de o operațiune de tranzit sau bilaterală, în conformitate cu acordul.

Alte dispoziții: consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligațiilor prevăzute în acord, în special combaterea fraudei, a falsificării documentelor conducătorului auto și a încălcărilor normelor de siguranță rutieră, care ar putea duce la pierderea drepturilor de a presta servicii de transport specificate în acord. A fost, de asemenea, introdusă o clauză de salvgardare care să permită suspendarea acordului în anumite zone geografice în cazul în care o piață de transport rutier din această zonă se confruntă cu perturbări majore care pot fi atribuite acordului.

2 ani de coridoare de solidaritate

Acordul sprijină coridoarele de solidaritate UE-Ucraina, fiind pus în aplicare în urmă cu doi ani, din cauza pierderii rutelor de transport și a piețelor de export din estul Ucrainei. De atunci, a fost facilitat transportul de bunuri vitale în Ucraina, cum sunt combustibilul și ajutoarele umanitare, dar a permis și exporturilor ucrainene (cereale, minereuri, oțel etc.) să ajungă în UE și în afara acesteia.

Acum, se urmărește dezvoltarea în continuare a legăturilor Ucrainei cu piețele mondiale, prin facilitarea tranzitului prin țările UE. „Prin urmare, acordul este prelungit, până la 30 iunie 2025, cu reînnoire tacită pentru o altă perioadă de șase luni, cu excepția cazului în care una dintre părți nu este de acord și are dovezi solide și clare că există o perturbare majoră a pieței sale de transport rutier sau că obiectivele acordului nu mai sunt, în mod evident, îndeplinite”, a informat Executivul comunitar.

Exporturile și importurile au crescut vertiginos

În doi ani de la parafarea pentru prima dată a acordului (29 iunie 2022), au sporit substanțial schimburile comerciale rutiere dintre Ucraina și UE, în beneficiul ambelor economii, a declarat Adina Vălean, comisarul European pentru Transporturi: „De la acordul inițial, exporturile rutiere ucrainene către UE au crescut semnificativ, adăugând peste 300.000 de tone de mărfuri exportate lunar. În același timp, importurile ucrainene din UE au crescut vertiginos, valoarea importurilor crescând de aproape trei ori, în comparație cu valoarea exporturilor, ajungând la o valoare impresionantă, de 700 de milioane de euro pe lună (comparativ cu 250 de milioane de euro pe lună)”.

Reacția cărăușilor români

FORT: „Forurile responsabile, Guvern și autorități centrale, trebuie să se opună clar în fața Comisiei Europene, refuzând categoric aplicarea acestui nou acord, fără a încerca din nou să păcălească transportatorii români. O astfel de abordare a Comisiei Europene încalcă grav Constituția României, cel puțin cu privire la aplicarea Art. 135. litera b) – «protejarea intereselor naționale în activitatea economică, financiară și valutară». Orice încercare de aplicare în România a acestui acord va conduce la măsuri dure din partea transportatorilor, iar cei ce își asumă așa ceva trebuie să își amintească de luna ianuarie a anului curent și să înțeleagă că aceste abordări trebuie să înceteze fără prea multe explicații.”

Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.