Cu ce ne așteaptă MAN, la IAA 2024

La începutul acestei luni, în Alpii austrieci, la Saalfelden, MAN Truck & Bus a organizat un eveniment, în care a prezentat line-up-ul de vehicule comerciale cu care se va prezenta la expoziția IAA 2024.

Gazdele au fost extrem de generoase și au pregătit pentru expunere, dar și pentru drive test tot ce aveau mai nou. Pornind de la van-ul TGE, model 2025, în diferite carosări, continuând cu TGX-uri în diferite variante (inclusiv modelul 2025), e-TGX-uri (la care MAN se mai referă și ca eTruck), TGS-uri dar și două modele TGM. Între toate acestea, cireașa de pe tort a reprezentat-o hTGX-ul ICe, prototipul de camion pe hidrogen construit de MAN.

Astfel, producătorul german, parte a Traton Group, a prezentat soluțiile sale pentru decarbonizarea transportului rutier, arătând că și-a făcut temele. Mai rămâne doar ca infrastructura de reîncărcare cu energie să fie pusă la punct.

TGX diesel

TGX diesel

Varianta clasică, pe motorină, este încă una de actualitate, MAN optimizând performanța, dar și sustenabilitatea propulsorului termic. Acesta este echipat cu un nou motor, „botezat” D30, care oferă un randament maxim de peste 50% și o economie de carburant de 3,7%, performanțe posibile grație experienței Grupului Traton.

Acest motor vine să înlocuiască propulsoarele disponibile pe modelul precedent de TGX 4×2, atât pe versiunea standard cât și pentru lowliner.

Din punct de vedere al puterii disponibile, discutăm de la 380 CP până la 560 CP, iar, pentru a „pune jos” această putere, motorul este cuplat la o nouă transmisie. Este vorba de cutia TipMatic 12, disponibilă pe toate variante standard de înălțime a TGX-ului 4×2. Printre caracteristicile acestei transmisii, remarcăm cele 60 kg în minus cu care sosește și faptul că are 14 trepte înainte și alte 2 înapoi. Se mai pot activa extra încă 6 trepte, pentru marșarier, prin MAN Now, sporind, astfel, adaptabilitatea la diferite condiții de drum și aplicații. Sistemul inteligent de control, ce se bazează pe software și pe informații despre sarcină și gradul de înclinație, optimizează în permanență strategiile de pornire și de schimbare a treptelor de viteză.

În ceea ce privește lanțul cinematic D30 PowerLion, producătorul german oferă în exclusivitate, opțional, o frână de motor Compresion Release Brake (CRB), cu o putere de 355 kW și un retarder decuplabil, cu forță de frânare de până la 4.700 Nm, dar și o multitudine de prize de putere pentru diverse aplicații auxiliare. Totodată, în echiparea cu D30 PowerLion, MAN TGX poate oferi economii suplimentare prin încadrarea în clasele avantajoase de taxare a CO2 în țările unde taxarea se face ținând cont de acest criteriu.

eTGX

TGX electric

Avem camion electric de la MAN, pe baterii. Acesta se numește eTGX și și-a propus să fie un etalon de flexibilitate. Cum? Prin cele peste 1 milion de configurări posibile, fapt realizabil grație conceptului său de modularitate a bateriilor și prin amplasarea centrală a motorului electric. Astfel, în funcție de aplicație, transportatorul își poate alege unde să fie amplasate bateriile, astfel încât să se poată „jongla” cu greutatea pe axe. Aceste soluții vin mai ales în întâmpinarea celor ce achiziționează camioane specializate. În viitor, MAN a anunțat că dezvolta și o axă electrificată, pentru capul tractor.

TGE model 2025

Producătorul a anunțat că eTGX-ul este disponibil cu 9 ampatamente diferite, 6 modele de cabină și 3 variante de putere, 333, 449 sau 544 CP. În ceea ce privește bateriile, camionul poate fi echipat cu 3, 4, 5 sau 6 baterii, ce pot fi combinate modular și poziționate după plac pe sașiu, asigurând, astfel, flexibilitatea promisă transportatorilor. În ceea ce privește tehnologia bateriilor din dotare, MAN a ales varianta NMC pentru faptul că, astfel, este disponibilă o mai mare densitate energetică și o putere specifică mai mare, în comparație cu cele LFP.

Pregătirea vehiculului pentru viitorul standard de încărcare MCS, în megawați, cu până la 1.000 kW, permite reîncărcarea bateriilor în timpul pauzei de conducere a șoferului. Acest lucru permite o autonomie zilnică de până la 800 km, ceea ce este suficient și pentru aplicațiile pe distanțe lungi.

Ssistemul de asistență pentru protecția pietonilor, în acțiune

Infrastructura de încărcare Milence

Până în 2030, fiecare al doilea camion MAN înmatriculat în Europa ar trebui să fie electric, cu baterii. Recent, societatea mixtă pentru infrastructura de încărcare Milence, în care MAN se află ca parte a Grupului TRATON, alături de Daimler Truck și Volvo Trucks, a deschis unul dintre primele parcuri mari de încărcare pentru camioane, în portul Anvers din Belgia. Un total de 1.700 de puncte de încărcare urmează să fie create la inițiativa producătorilor, în următorii ani. Un total de 50.000 vor fi necesare până în 2030, pentru numărul în creștere constantă de camioane electrice. MAN lucrează și la electrificarea propriei rețele de servicii.

hTGX (dreapta), cu hidrogen

hTGX, cu hidrogen

În paralel cu accelerarea electromobilității, MAN lucrează la tehnologia hidrogenului, ca soluție complementară cu zero emisii, pentru aplicații speciale, cum ar fi transportul grele sau pentru aplicații în care infrastructura de încărcare este dificil de implementat. În timpul testelor din Austria, MAN a prezentat prototipul unui camion cu ardere internă cu hidrogen, care va fi livrat sub numele de MAN hTGX, în serii mici, de 200 de vehicule, inițial, din 2025, clienților din Germania, Țările de Jos, Norvegia, Islanda și unor clienți selectați din țările non-europene. La fel ca omologul său electric, acesta îndeplinește criteriile stricte ale unui vehicul cu emisii zero.

Această versiune cu hidrogen este potrivită pentru sarcini speciale de transport, care necesită o configurație specială a osiilor, sau unde nu există spațiu pentru ca bateriile să fie amplasate pe șasiu. MAN hTGX oferă sarcini utile mari și o autonomie de până la 600 km în variantele de axe 6×2 și 6×4 oferite inițial. Motorul cu ardere internă cu hidrogen, H45, are o putere de 520 CP și un cuplu de 2.500 Nm disponibil între 900-1.300 rpm. Injectarea directă a hidrogenului în motor asigură livrarea rapidă de putere. Cu hidrogen comprimat la 700 bar (CG H2) și o capacitate a rezervorului de 56 kg, vehiculul poate fi alimentat în mai puțin de 15 minute. Cu mai puțin de 1 g CO2/tkm, MAN hTGX va îndeplini criteriile ca „vehicul cu emisii zero”, conform noii legislații UE privind CO2.

 

 

Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus: „Chiar dacă tranziția către transportul de mărfuri fără CO2 este caracterizată de mai multe tehnologii de propulsie, accentul nostru este în mod clar pe electromobilitatea ca principală tehnologie de propulsie. Motorul cu ardere cu hidrogen poate fi un plus util pentru aplicații speciale, la fel ca și acționarea celulei de combustie, care este, în prezent, încă în curs de dezvoltare. În plus, motorul diesel va continua să joace un rol important pe toată durata transformării, până când este complet înlocuit.”

Sisteme de siguranță și asistență

Pe lângă tehnologiile de decarbonizare, testele din Alpi au scos în evidență și noi sisteme de asistență. Este vorba de sisteme de detecție pentru pietoni și bicicliști, a treia generație a sistemului avansat de frânare de urgență (EBA) și asistență la viraj pentru protecția celor mai vulnerabili utilizatori ai drumului. Aceste sisteme se regăsesc în producția de serie a camioanelor ce au fost produse începând cu 2024. În ceea ce privește van-ul MAN TGE, prezentat în premieră la expoziția Transpotec din mai, acesta a fost prezent în Austria cu o serie de noi funcții de siguranță și asistență. Amintim, aici, sistemul Cruise Assist Plus cu funcția Asistent de urgență și sistemul de asistență în caz de urgență ce monitorizează continuu activitatea șoferului. Dacă este cazul, sistemul poate opri vehiculul și apoi îl poate asigura (activarea luminilor de avarie, inițierea eCall, deblocarea ușilor).

Cu ocazia evenimentului din Austria, am putut vedea la lucru și trei dintre cele mai de seamă modele de autocare și autobuze ale producătorului german, anume MAN Lion’s Coach, Neoplan Tourliner și MAN Lion’s City 12E LE, vehicule care, de asemenea, vor completa tabloul, în cadrul IAA 2024.

Cu siguranță surprizele MAN sunt mai multe și abia așteptăm să le vedem, cu ocazia expoziției internaționale din toamnă.

Să vină IAA!

Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.