Pachetul Mobilitate – tot la fel de activ?

De o bună bucată de vreme, toată vâltoarea Pachetului Mobilitate mi se pare mie sau parcă a intrat într-un con de umbra? O fi din cauza alegerilor din foarte multe state europene, sau este doar o falsă impresie? Urmăresc transportatorii români activ întoarcerea șoferului, respectiv a camionului?

Alexandru Borza

La aceste întrebări mi-am propus să răspund în cele de mai jos, prin prisma viziunii personale, după câteva discuții ce le-am avut cu mai mulți transportatori din piață.

Este știut faptul că, deși au fost nenumărate demersuri în a schimba Pachetul Mobilitate din forma actuală, acestea s-au soldat, până acum, cu eșecuri, iar Comisia a fost foarte strictă și consecventă cu acest lucru. Tot ce au făcut până acum a fost să vina cu mai multe explicații privind întoarcerea camionului și a șoferului.

Cunosc multe companii care și-au făcut temele din timp, dar majoritatea dintre ele au așteptat să vină controalele și s-au adaptat în funcție de țările pe care le-au tranzitat sau în funcție de posibilitățile fiecăruia. Noi, cei din est, dar și țări precum Spania sau Portugalia, am considerat că acest Pachet este cu dedicație pentru noi, cei care suntem foarte activi, cu flotele noastre, în mijlocul puterii economice europene.

S-au redus controalele?

De câteva luni, experimentez o oarecare falsă impresie cum că s-au mai redus controalele și parcă toți și-au luat ochii de pe ce înseamnă acest pachet. Însă, s-au redus controalele și amenzile, sau companiile s-au adaptat tot mai mult?! Cred că și una, și alta. Datorită faptului că au fost și încă sunt alegeri pe bătrânul continent, există posibilitatea ca guvernele să fi relaxat aceste controale, însă doar pentru puțin timp. Țările vestice, prin autoritățile de control, nu vor lăsa lucrurile să scape de sub control, știindu-se foarte bine rolul acestui Pachet. Dar cred, în același timp, că și companiile estice au început să se adapteze acestor reglementari, iar modelele de business pe care le practică sunt tot mai mult focusate pe întoarcerea șoferului și a camionului. Mai mult decât atât, de curând, mi s-a întâmplat să văd solicitări din partea unui anumit client, privind cât de conform este transportatorul cu reglementările Pachetului Mobilitate. Nu era o simplă întrebare, ci se cereau informații privind procedurile interne, metodologia de aplicare în cadrul companiei și cum se măsoară săptămânal, lunar, trimestrial și anual tot acest proces. Oamenii doreau grafice clare, pentru a se observa trendul. Deci, nu este de luat în glumă sau să se trateze cu superficialitate. Știm, amenzile sunt enorme, iar atunci când și clienții vin și ne cer aceste lucruri, deja devine și mai presant.

Am mai spus, într-un articol anterior, că dacă vrei să joci într-o ligă superioară este necesar să-ți faci bine temele. Nu voi reveni, acum, să dezvolt acest subiect, însă, dacă îți faci temele intern cât mai bine, atunci când primești astfel de întrebări din partea clienților, ai posibilitatea să le oferi un răspuns corect și profesionist. Dacă nu, născocești ceva pe moment, iar clientul va simți că nu aplici sau că nu urmărești ceea ce se presupune că faci, și că o faci și bine.

Aplicații de urmărire

Este interesant cum urmăresc transportatorii estici tot acest proces, în așa fel încât să se întâmple reglementările din Pachetul Mobilitate. Îmi aduc aminte că, în primele zile de la intrarea în vigoare, o anume companie de soft din România, deja venea cu soluțiile pentru plata defalcată, în funcție de țări, declarațiile IMI etc. O idee genială a acelui antreprenor, bazată pe faptul că acei implicați în transporturi sunt mai mult reactivi și mai puțin preventivi.

Până la urmă, în funcție de dimensiunea companiei, unele firme și-au dezvoltat aplicații interne de urmărire, altele încă se bazează pe un fișier Excel, însă tot ceea ce contează este faptul că fac ceva. Companiile de transport românești, dar și estice, au conștientizat tot mai mult nevoia de profesionalizare. Iar odată întâmplat acest lucru, au apărut noi oportunități. Aceia care nu au făcut-o au avut de suferit serios, în ultimul an, dacă nu poate chiar au dispărut. Iar celor care au dispărut le recomand să nu dea vina pe piață sau pe alții, ci să se uite obiectiv în curtea proprie, la ce s-a întâmplat. Este posibil ca unii să știe, deja, unde au greșit, cum este posibil ca alții, din anumite motive, sa nu accepte eșecul și să refuze să înțeleagă că au greșit. Epoca în care oricine își poate lua un camion și va face profituri uriașe doar pentru ca a prins un contract bun a apus. Cine își optimizează intern procesele, cine își digitalizează și își adaptează resursa umană la nevoile reale ale companiei sale, cine va ști să comunice autentic, profesionist și corect, va avea succes.

Sa nu uitam că acest Pachet Mobilitate este un demers european care dorește să aducă echitate și uniformizare, iar eu, la rândul meu, îndemn pe toți aceia care practică transport internațional să aplice această reglementare. Nu de alta, dar așa este corect, să respectăm legea.

Alexandru BORZA
CEO ReMArkable Consulting
alexandru@remarkableconsulting.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.