TAPA EMEA: Ghid de securitate pentru șoferi

Cel mai recent instrument oferit de TAPA EMEA, de natură să sprijine companiile să își protejeze supply chain-urile împotriva atacurilor este noul Ghid de securitate pentru șoferi.

Noul Ghid de securitate pentru șoferi este disponibil spre descărcare pe site-ul asociației, în 14 limbi, printre care se află și româna.

Documentul, de 24 pagini, vizează siguranța în supply chain și subliniază importanța comunicării cu forțele de aplicare a legii și cu managementul companiei, atunci când apar incidente sau activități suspecte care ar putea avea impact asupra securității mărfurilor.

Mediul de securitate din transporturi

După cum știm, furturile de marfă reprezintă o problemă semnificativă, la nivel mondial, și un fenomen în expansiune. Potrivit datelor TAPA EMEA, subliniate și în cadrul Ghidului, „pierderile anuale din furturile de mărfuri în Europa sunt estimate la 8,2 miliarde de euro, sau o valoare medie de 6,72 de euro per călătorie.

  • Numai în 2023, numărul furturilor de mărfuri raportate la TAPA EMEA este de peste 50.000; acest lucru înseamnă peste 140 de furturi pe zi.
  • În ultimii trei ani, pierderea medie pentru infracțiunile majore raportate, cu o valoare de peste 100.000 de euro, este de peste un milion de euro.
  • În aceeași perioadă, valoarea bunurilor raportate ca fiind furate din lanțurile de aprovizionare din EMEA în fiecare 24 de ore este ușor peste 800.000 de euro. (…)
  • Din aceste crime de mărfuri:
  • în medie, 80% sunt furturi din camioane/semiremorci
  • din cei 80%, 10% au loc în locuri de parcare nesigure.”

Tipuri de amenințări

Pentru a-i ajuta pe șoferi să înțeleagă aceste riscuri, Ghidul definește cele mai frecvente tipuri de amenințări și atacuri înregistrate în Europa, Orientul Mijlociu și Africa:

  • intruziune, jaf și furt
  • înșelăciune
  • deturnare
  • intrarea de imigranți ilegali
  • infracțiuni asupra vehiculelor pe „last-mile”
  • infracțiuni cibernetice și scurgeri de informații de securitate.

În afara faptului că explică aceste tipuri de infracțiuni, Ghidul oferă sfaturi privind cele mai potrivite reacții pe care le pot avea, pentru fiecare incident în parte și discută rolul important pe care îl au centrele de monitorizare și reacție în securitatea și siguranța șoferilor, vehiculelor și mărfurilor, în timpul transportului.

Cel mai important aspect este că Ghidul de securitate a șoferului oferă o listă de numere de contact de urgență pentru 29 de țări din Europa, ale agențiilor de aplicare a legii și ale serviciilor de urgență și de ambulanță, pentru a-i ajuta pe șoferi și pe companii să reacționeze imediat în cazul unor incidente de securitate sau probleme de sănătate.

Având în vedere că 80% dintre furturile de marfă din EMEA implică atacuri asupra camioanelor, riscurile la care se expun șoferii au crescut exponențial, în ultimii ani. TAPA EMEA speră că noul Ghid va sprijini prevenirea unui număr important de incidente.

„Protecția șoferilor reprezintă un obiectiv principal, deoarece criminalii înțeleg vulnerabilitatea camioanelor și a șoferilor, atunci când se află pe șosea sau în parcări. Nu numai că suferim de o lipsă acută de șoferi în Europa, ci și de recunoașterea, în rândul breslei șoferului, a faptului că securitatea le este amenințată. Acest nou Ghid este disponibil în limbile care reflectă naționalitățile acestei comunități și sperăm că va avea un impact pozitiv asupra siguranței și securității lor”, spune Markus Prinz, senior manager pentru standarde, training și certificate, în TAPA EMEA.

Comunicarea este cheia

După cum am subliniat, Ghidul pune accent pe comunicarea eficientă cu autoritățile polițienești și conducerea companiilor de transport. În situații de criză, „șoferii trebuie să transmită informații importante într-un mod clar și precis. Barierele lingvistice pot constitui o provocare, deoarece șoferii s-ar putea să nu vorbească limba locală. În astfel de cazuri, există mecanisme furnizate de centrele de monitorizare profesionale care pot ajuta prin folosirea de vorbitori nativi, pentru a comunica cu autoritățile locale.”

Potrivit Ghidului „în cazul unui incident de securitate, șoferii trebuie să poată comunica cu precizie cel puțin următoarele informații către poliție:

  • numele șoferului și numărul de înmatriculare al vehiculului (camion și remorcă)
  • caracteristici speciale ale vehiculului (culoare, marcă, logo-uri speciale etc.) care să ajute forțele de poliție să localizeze vehiculele
  • localizarea vehiculului (cât mai precis posibil), utilizând fie marcajele kilometrice ale drumului, fie orașul/satul cel mai apropiat trecut, fie orice punct de referință (ex. stație de servicii etc.)
  • tipul incidentului și dacă este necesar suport medical.

Comunicarea cu conducerea companiei, ,în cazul unui incident, ar trebui să ofere aceeași precizie și un set minim de informații, concentrându-se în principal pe ultimele două puncte de mai sus, deoarece datele despre șoferi și vehicule sunt bine cunoscute de transportatori.”

„Cum să previi Amenințarea de Intruziune, Jaf și Furt?

Lucrurile de făcut:

  • Protejați-vă. Dacă vă aflați în cabină, rămâneți înăuntru.
  • Sunați imediat la poliție.
  • Dacă camionul dumneavoastră este echipat cu buton de panică, apăsați-l sau încercați să comunicați cu centrul de monitorizare/dispecerizare.
  • Adunați cât mai multe informații despre infractori pentru a le împărtăși poliției.
  • Conservați locul crimei, pentru a sprijini echipele de investigație.
  • Poziționați ușile de încărcare ale camionului/remorcii cât mai aproape de un perete, clădire sau alt vehicul.
  • Faceți oprirea/pauza cât mai scurtă posibil.
  • Utilizați capace de rezervor de combustibil cu închidere și dispozitive anti-sifonare, pentru a preveni furturile de combustibil.

Lucruri de evitat:

  • NU încercați să apărați marfa, confruntându-vă cu infractorii, deoarece vă poate pune viața în pericol.
  • NU schimbați itinerariul planificat și opririle programate, decât dacă este necesar, și informați centrul de dispecerizare în timp ce luați măsuri suplimentare de securitate.
  • NU schimbați adresa de livrare fără confirmare pozitivă din partea dispecerului dumneavoastră.
  • NU vă bazați pe trecători pentru a vă ghida, în cazul în care v-ați rătăcit; este mai bine să le cereți informații despre locația dumneavoastră, în schimb.” – Ghidul de securitate pentru șoferi al TAPA EMEA.

surse: Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, ediția din iunie; Ghidul de securitate pentru șoferi al TAPA EMEA

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.