Comisia de Transport si Turism din Parlamentul European a votat saptamana aceasta avizul eurodeputatei PSD Adriana Ticau, referitor la strategia UE privind politica de coeziune pentru zona Atlanticului. Strategia isi propune sa sprijine comunitatile care traiesc si muncesc pe coasta Atlanticului sa faca fata noilor realitati economice. Strategia va acoperi coastele, apele teritoriale si cele aflate sub jurisdictia celor cinci state membre cu iesire la Oceanul Atlantic (Franta, Irlanda, Portugalia, Spania si Regatul Unit).
Adriana Ticau, raportor pentru avizul Comisiei TRAN, a declarat: “Subliniez importanta unei mai bune integrari a regiunii atlantice in retelele transeuropene de transport si solicit Comisiei si statelor membre sa promoveze, in contextul unor orientari viitoare TEN-T si al mecanismului „Conectarea Europei”, dezvoltarea unui sistem multimodal cuprinzator de transport in regiunea atlantica, concentrandu-se atat pe axa nord-sud, cat si pe axa vest-est. Solicit o utilizare mai buna a programelor de sprijin ale UE in favoarea turismului si a actiunii de a mari gradul de constientizare in ceea ce priveste instrumentele de finantare. Consider ca, pentru dezvoltarea economica si crearea de locuri de munca in zona Atlanticului, pe viitor trebuie pus accentul in special pe transportul maritim, constructia navala, pescuit si acvacultura, producerea energiei maritime si promovarea diversificarii surselor de energie ale UE si a rutelor de aprovizionare cu energie”.
Recomandari
Avizul Adrianei Ticau si amendamentele adoptate contin recomandari privind urmatoarele aspecte: adoptarea unui plan de actiune privind strategia pentru Oceanul Atlantic pana la sfarsitul anului 2013, introducand proiecte cu o larga implicare a tuturor partilor interesate relevante si a partenerilor regionali si utilizand toate instrumentele financiare disponibile; necesitatea de a restabili atractivitatea profesiilor marine, pentru a oferi tinerilor mai multe oportunitati de angajare si pentru a mentine expertiza in regiunea atlantica; dezvoltarea turismului alternativ cu scopul de a creste profilul regiunii ca destinatie turistica; prioritizarea conexiunilor intre porturi si teritoriile interioare, inclusiv prin intermediul cailor navigabile interioare, pentru a garanta ca intreaga regiune poate beneficia de dezvoltarea transportului maritim de marfuri.
Nu in ultimul rand, Comisia TRAN subliniaza importanta dezvoltarii dimensiunii externe a strategiei maritime atlantice si a incurajarii participarii partenerilor transatlantici ai UE la Forumul atlantic.